5513 vs 14060

Ja, si det? Vil det alltid være 30 år eller kun plexi som gjelder, også om 10 år? Time will show ;)
Her er en test:

- Aurlandssko
- Pat Sharp
- iPhone 3GS
- Nintendo 64
- "Bøye seg i hatten" versus "Bøye seg i støvet"+"Ta av seg hatten"

Svaret er ganske opplagt - men ulikt for hvem det er opplagt for. ;)

Isåfall er tudor black bay vintage. Det her funker ikke. Biler fra 1990 blir vintage de og. Hva som er vintage har ingen ting med utseende å gjøre. Det har kun med alder å gjøre.

Så kan man selvfølgelig ta en egen diskusjon på hva som er tidløst design og ei.

Tilbake til selve spørsmålet så ville jeg personlig vurdert hva den er tenkt brukt til.
Skulle jeg ha en badeklokke og bruke den til alt, så hadde jeg gått for 14060.
Som en (veldig) kul klokke til andre anledninger/hverdags så hadde jeg nok gått for 5513 som helt klart er den lekreste av den.
Plexisub er lekkert, men jeg hadde brukt den til roligere anledninger.
Jeg gjør det meste med 116505, men er mer forsiktig med Root beer. Sånn er jeg.

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Det kan så være, men jeg kan ikke bebreides for VRF og TRF sin egen mistolkning av et engelsk ord. vintage betyr i all hovedsak noe som er gammelt, eller laget i lavt opplag på gamle prinsipper. Man kan selvfølgelig vektlegge det klassiske utseende inn i dette, men i mitt hus omtales det som neue-vintage. Man kan gjerne også benytte heritage eller hommage i slik setting også, men man må sette en strek. Om 20 år er dagens forholdsvis moderne gjenstander gamle. Det nye oppkom vil da ha helt andre preferanser på hva som er gammelt. 30 år er en grense brukt på flere andre områder og således passende.
Eller man kan selvfølgelig begynne med leksen post ww1, post ww2' post nam, post Sarajevo, post iraq eller post Syria.

Det er jo ikke en veldig hyggelig måte å se tilbake i tiden på.

• Liker
Reaksjoner: Horgen
+1 på det @Entropy skriver. Dersom utseendet skulle være avgjørende for om noe er vintage kunne man jo kalt Steinharts OVMer for vintage-ur. Det vet jeg ikke om noen som ville gjort. For øvrig gir Wiktionary denne definisjonen (så kan det jo diskuteres i hvilken grad det er en autoritativ ord"bok"):

Skjermbilde 2016-01-30 kl. 23.16.06.png

+1 på det @Entropy skriver. Dersom utseendet skulle være avgjørende for om noe er vintage kunne man jo kalt Steinharts OVMer for vintage-ur. Det vet jeg ikke om noen som ville gjort. For øvrig gir Wiktionary denne definisjonen (så kan det jo diskuteres i hvilken grad det er en autoritativ ord"bok"):

Vis vedlegg 1306

Tull. Husk: Tritium. Plexi. Dette er ikke Steinhart.

Min egen Pepsi (16750) som er snart 30 år er wannebe, mens 1680 er ikke.

- Tritium
- Plexi
- Ingen WG rundt timemerkørene
- Matt urskive

Jeg synes dette blogginnlegget(første som kom opp i min søken etter en definisjon) forklarte vintage vs. retro greit. Ingen fasit, men likefullt en god forklaring.

http://m.vintagevsretro.blogg.no/1334783019_hva_er_vintage_og_ret.html

I forhold til trådstarters dilemma, så hadde jeg gått for en 5513, trykktestet og smurt den, og brukt den til alt livet mitt hadde å utsette den for. Jeg er aldri dypere enn 5m i sjøen uansett, og om mot formodning jeg skulle begynne og dykke - så har jeg Seiko. IMHO.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hva jeg mener om ti år, men jeg kan vanskelig se for meg at jeg noen gang kommer til å karakterisere en klokke uten plexi for vintage. Jeg tror også at dette prinsippet vil gjelde for moderne klokker, typ 320 vs 372.

Hva med SD 16660, matt skive og krystall? Og 16800, som kan ha samme kombo.

Åpenbart for meg at grensene ikke er skarpe her og at når et ur er 40+ år vil det uansett være "vintage".

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Genta
Om du finner en ville jeg ikke vært i tvil; 5513.
Og om du tør, bruk den hver dag til alt.
Den tåler mer enn armen din uansett.
Men igjen, finner du en flott 14060 til en "fornuftig" pris, er det bare å hoppe på denne i mellomtiden.

Ellers finnes det jo også alternativer, men regner med dato er utelukket?
Du får også Tudor sub no-date, men disse er vel kanskje dyrere enn 5513.
Tudor med dato er rimeligere (men gjerne nyere).

Apropos vintage diskusjon er det nok litt diffust som @Loevhagen og flere er inne på...
Det finnes f.eks. 5513 med white gold rundt markører.
Du har 16800 og 168000 både matt og blank skive, men med safir..
Du får sent 90-talls Tudor med plexi og matt skive. Er disse mer vintage enn sent 70-tall 16800med safir?

Har selv en 86 mod 5513 og synes dette er en fantastisk klokke. Men vintage vet jeg ikke om jeg vil omtale den som. Joda den er 30 år og har plexi + tritium, MEN, med WG-surrounds og glossy skive får du aldri den "vintage" følelsen". Om du går for en 84 mod derimot, der snakker vi malte markører og matt skive, det er vintage det! :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
For all del, jeg er enig i at matt skive og painted osv. er lekre klokker. Jeg er også enig i at feks top hat plexi er lekrere enn safir osv. Men vintage er bare en måte å klassifisere ut på. Hva man subjektivt liker innenfor et bredt begrep er noe helt annet. En klokke er selvfølgelig vintage enten den kommer med JLC, Zenith, Rolex, Patek eller Seiko på skiven. det kan følgelig ikke være forskjellige regler for hva man vil omtale som vintage på de forskjellige merkene heller. Vintage blir det når det bikker en viss alder. Så kan man selvsagt, og til respekt for trådstarter selvfølgelig omtale de mange fasettene 5513 har, og hvilke man evt skal jakte på.
Men, @Lemen, du kan fint få en vintage feel på klokken din etterhvert, dersom du har flaks/uflaks (alt etter preferanser)

DSC04572.jpg~original

For all del, jeg er enig i at matt skive og painted osv. er lekre klokker. Jeg er også enig i at feks top hat plexi er lekrere enn safir osv. Men vintage er bare en måte å klassifisere ut på. Hva man subjektivt liker innenfor et bredt begrep er noe helt annet. En klokke er selvfølgelig vintage enten den kommer med JLC, Zenith, Rolex, Patek eller Seiko på skiven. det kan følgelig ikke være forskjellige regler for hva man vil omtale som vintage på de forskjellige merkene heller. Vintage blir det når det bikker en viss alder. Så kan man selvsagt, og til respekt for trådstarter selvfølgelig omtale de mange fasettene 5513 har, og hvilke man evt skal jakte på.
Men, @Lemen, du kan fint få en vintage feel på klokken din etterhvert, dersom du har flaks/uflaks (alt etter preferanser)

DSC04572.jpg~original

Gode poeng her @Entropy ! Og joda, hadde ikke klaget om det utviklet seg en spider dial ;)