3 pluss og 3 minus

Grand Seiko Quartz SBGX061

Pluss.
Vet alltid hva klokka er
Slipper å sette av til vedlikeholdsfond
Kvalitet og finish

Minus.
Mindre interaksjon med klokka
Lenka har kun halvledd og ikke mikrojustering
Følsom for fingeravtrykk

E02EFE7E-130D-4A36-9FEA-005E0237F629_zpsvqrngiml.jpg

Lars Birger

Grand Seiko Quartz SBGX061

Pluss.
Vet alltid hva klokka er
Slipper å sette av til vedlikeholdsfond
Kvalitet og finish

Minus.
Mindre interaksjon med klokka
Lenka har kun halvledd og ikke mikrojustering
Følsom for fingeravtrykk

E02EFE7E-130D-4A36-9FEA-005E0237F629_zpsvqrngiml.jpg

Lars Birger

GS quartz har stått på ønskelisten min lenge. Jeg har skjønt det sånn at den ikke har annual eller perpetual kalender og at den ikke har uavhengig timeviser, og det har vært litt turnoff for da må klokken stilles annenhver mnd. Da er litt av poenget borte med en ultranøyaktig klokke, imho. Fortsatt lyst på en da. Det er plass i boksen til en quartz til. :)

20160512_182413.jpg

20160510_220837.jpg

Alpina Startimer Pilot Manufacture

3 Pluss
- Inhouse urverk. (Viser at det er mulig å få noe litt mer spennende også i budsjettklassen.)
- Pen skive med detaljer som spriter opp. (Sunburst og fine fargenyanser)
- Fin finish på kassa. (Alpina har tatt seg bryet med å polere kanten på den ellers børstede kassen)

3 Minus
- Navnet. (Klinger ikke like bra som IWC:))
- Datohjulet. (Liker utseende, men lesbarheten er bedre ved vanlig datovisning)
- Lume. (Lyser vel ikke akkurat opp rommet)

Vedlegg

• 20160512_181612.jpg
    20160512_181612.jpg
    92,2 KB · Visninger: 87
Redigert:
Oris Diver Sixty-Five

Kanskje ikke en rendyrket dykker med sine 100 meter vanntetthet, men mer enn nok til vanlig strandbruk. Eller bekkbruk - for Oris er navnet på en bekk som ligger i Hölstein, og da Paul Cattin og Georges Christian startet Oris i 1904 var det fra denne bekken de tok navnet. Bekken ligger der den dag i dag.

ivxTzeh.jpg

Bildet er tatt ved stranda. Dette er, hvis noen skulle være i tvil, ikke Orisbekken.

Noe som er litt morsomt med denne er at den er ganske så tro mot originalen:
http://timeandtidewatches.com/editors-pick-the-oris-divers-sixty-five/
Oris-Divers-sixty-five-2-845x562.jpg

Så det gode:
- størrelsen. 40mm og slankere enn en vanlig dykker gjør dette til en meget behagelig og passende klokke til sånne smalhender som meg.
- numeralene 3, 6, 9 og 12. Det er disse som gjør klokken til noe helt særegent. Spesielt når de lyser i mørket er det utrolig kult.
- kronen. Veldig god krone. Lett å skru inn og ut, enkelt å finne riktig hakk, føles veldig stødig når skrudd ut. Sikkert ikke så viktig for alle, men en dårlig krone er noe av det verste jeg vet!

3 ikke fullt så gode:
- gummiremmen. Smak og behag, men usmakelig og ubehagelig imho.
- 100m vanntett. Hadde gjerne sett at det var 100m til hvis det hadde vært mulig uten at det gikk på bekostning av størrelsen.
- lenken (i likhet med remmen) smalner til 16mm ved spennen. Syns godt de kunne valgt en hakket bredere spenne.

Christopher Ward Trident 38mm GMT

Mer interessant er det om den nye og oppdaterte versjonen har blitt bedre. Time will show - jeg fikk i alle fall et eksemplar i dag. Datovinduet er flyttet, lumen er bra, og jeg kjøpte uten lenke

Så, etter 2.5mnd er det oppgjørets time. Var den nye versjonen bedre enn den gamle? Var 38mm for lite siden jeg også mente 42mm hadde god bærekomfort? Det får vi bare vite om størrelsen er en av de 3 beste eller dårligste egenskapene.

HOtMkty.jpg

3 highs:
- perfekt diskré skogsgrønn keramisk bezel.
- størrelsen. Mindre enn Orisen i diameter, men mye tykkere (wr 600m som gjør det tenker jeg), som gjør at det i alle fall for meg ikke blir en gutteklokke. Deilig med en dykker som ikke får hendene mine til å se ut som fyrstikker.
- fortsatt et av de kuleste visersettene jeg vet. (unntaket er gmtviseren, se under). Dråpeformen passer veldig godt til en dykker, og den neptungaffelen på sekundviseren det samme.

3 lows:
- Hvitt datohjul. Det er ikke like fremtredende som i forrige versjon siden datoen ligger klokken 3, men jeg tror uansett sort datohjul hadde sett MYE bedre ut.
- For stor GMT-viser. Minner fælt om ExpII. Vet ikke om det er der inspirasjonen kommer fra, men føles litt sånn.
- Skinnrem på dykker. Det var mitt valg fordi den nye lenken ikke hadde kommet ennå, men nesten rart å tilby det likevel. Passer ikke alt for godt i alle fall, spesielt siden klokken er såpass tykk at det virke rart å ha den til skjorte.

• Liker
Reaksjoner: Skoggy og gulenissen
New Frédérique Constant Classic Manufacture Moonphase

3 pluss:
1: Nydelig skive med pene detaljer.
2: Tidløst design og god bærekomfort.
3: Pent innhouse urverk med månefase.

3 minus:
1:Tykk!!!
2: Direkte dårlig kvalitet på original reim.
3: dato viseren bommer litt på enkelte dager.

• Liker
Reaksjoner: Skoggy og Hansur