3 pluss og 3 minus

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
948
Sted
Oslo
Jeg har forsøkt å få skrevet reviews av alle klokkene jeg har og har hatt. Jeg får aldri ut fingeren, så gir opp. Tar derfor hurtigversjonen, og legger ut et bilde sammen med 3 gode, og 3 ikke fullt så gode egenskaper. Starter med:


JS Watch co - Frisland Classic

6koQkFz.jpg


3 pluss:
Nydelig blånerte visere, "lancet style"
Finish på kassen (særs pent polert)
Rød tekst på dato og blå tall på skiven. Fint med bittelitt farge.

3 minus:
Litt stor til dress (42mm)
Går litt for sakte (-10 sek)
Stort verdifall hvis man kjøper nytt.


Ablogtowatch har skrevet litt mer her: http://www.ablogtowatch.com/js-watch-frisland-classic-2014/
 
Redigert:
Redigert:
Christopher Ward Trident 42 GMT

Utgått modell, men CW har kommet med oppgraderte versjoner nå. Så hva var The highs and lows, helt subjektivt, med forrige generasjon?

La4omP3.jpg


3 highs:
Veldig bra proporsjoner = god bærekomfort.
Morsomme visere. Dråpeformet t-viser, sjøgaffel på sek-viser.
Meget god krone.

3 lows
Datovindu ca kl 16.10. Gir ingen mening.
Lume type forferdelig.
Den vanskeligste lenken å size jeg har vært borti. (Lenken på bildet er aftermarket.)

En fyldig men, spør du meg, alt for positiv review her: http://giftfinderuk.com/christopher-ward-trident-gmt-c60-review/

Mer interessant er det om den nye og oppdaterte versjonen har blitt bedre. Time will show - jeg fikk i alle fall et eksemplar i dag. Datovinduet er flyttet, lumen er bra, og jeg kjøpte uten lenke.

Worn&wound sier dette om den nye: http://wornandwound.com/2015/04/15/christopher-ward-trident-c60-gmt-600-38mm-review/
 
Grand Seiko SBGA011
20160308_143753.jpg

Tre pluss:
- alltid peneste skiven i rommet
- høy komfort pga vekt og utforming
- bevegelsen til sekundviseren gir ro i sjelen

Tre minus:
- får lett hairlines
- datobyttet tar ca. en halv time
- låsen virker litt enkel, selv om den sikkert fungerer lengre enn meg
 
Montblanc Heritage Chronométrie Ultra Thin



Tre Yay
- 5.8 mm tykkelse (Beat that ALS Saxonia! :cool:)
- Nydelig sunburst skive med "Explorer-layout" samt rhodium-belagte visere og indikatorer
- "Bang for the buck"

Tre Nay
- Manglende sekundviser
- Tynn inhouse alligator-reim (fra Montblanc Pelletteria fasiliteter i Firenze) uten padding
- Perseaux/ETA 7001-verket kunne vært mer stillegående

For utfyllende anmedelser kan jeg anbefale Hodinkee & Ablogtowatch artikler.
 
Redigert:
Longines Conquest Classic Chrono


ojj3b06.jpg


3 ups:
Fin teakstruktur i skiven
Veldig fine former på kassen
Blånert kolonnehjul

3 downs:
Litt tykk og kraftig til å være såpass "dressy".
Bezelen har litt skarpe kanter sammenlignet med resten av kassen.
Hvitt datohjul.


Denne har jeg skrevet en halvferdig full-review av, men den blir jeg sikkert aldri ferdig med. Review skrevet av profesjonelle her: http://www.ablogtowatch.com/longines-conquest-classic-chronograph-watch-review/
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og Libra
@gulenissen: Kjøpte du den der i Norge? Lenge siden en klokkepost her på sonen har gitt meg en så må-ha-følelse som det der. Må nesten få prøvd den der noe sted. David-Andersen fører vel Montblanc, kanskje jeg må stikke innom der en tur. De har også Zenith som har Elite Ultra Thin som jeg har lyst til å eie igjen. Den er betraktelig tykkere enn din Montblanc, sikkert fordi den hadde både sekundviser og automatisk opptrekk, men husker den som ekstremt behagelig og nesten helt perfekt proporsjonert. Inspirert av den tråden om størrelse på dressklokke så hadde det vært gøy å ha en klokke dedikert til selskap igjen... (En klokke jeg kan bære med mine åletrange svenskdesignede dresser.) @raknes sin GS hadde vært perfekt hadde det ikke vært for at den var dobbelt så tykk som Montblancen. Fortsatt like slank som den slankeste av mine nåværende. :p


Når vi først er inne på det:

Zenith Elite Ultra Thin Charles Vermot

16542518625_b664dd9b81_k.jpg

16542506985_d1f5a2154f_h.jpg


3 hot:
Den utrolig fine blå skiven.
Plasseringen av sekundviseren.
Usedvanlig holdbar og behagelig 'gator skinnrem med gummiunderside

3 not:
Zenith uten El Primero...
Plasseringen av sekundviseren (ja da, elsket og hatet :p )
Det var noe med glasset som gjorde at det så ut som om det ikke var helt "jevnt". Vanskelig å forklare, men det ser nesten litt plastikkaktig ut.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
@gulenissen: Kjøpte du den der i Norge? Lenge siden en klokkepost her på sonen har gitt meg en så må-ha-følelse som det der. Må nesten få prøvd den der noe sted. David-Andersen fører vel Montblanc, kanskje jeg må stikke innom der en tur. De har også Zenith som har Elite Ultra Thin som jeg har lyst til å eie igjen. Den er betraktelig tykkere enn din Montblanc, sikkert fordi den hadde både sekundviser og automatisk opptrekk, men husker den som ekstremt behagelig og nesten helt perfekt proporsjonert. Inspirert av den tråden om størrelse på dressklokke så hadde det vært gøy å ha en klokke dedikert til selskap igjen... (En klokke jeg kan bære med mine åletrange svenskdesignede dresser.) @raknes sin GS hadde vært perfekt hadde det ikke vært for at den var dobbelt så tykk som Montblancen. Fortsatt like slank som den slankeste av mine nåværende. :p


Når vi først er inne på det:

Zenith Elite Ultra Thin Charles Vermot

16542518625_b664dd9b81_k.jpg

16542506985_d1f5a2154f_h.jpg


3 hot:
Den utrolig fine blå skiven.
Plasseringen av sekundviseren.
Usedvanlig holdbar og behagelig 'gator skinnrem med gummiunderside

3 not:
Zenith uten El Primero...
Plasseringen av sekundviseren (ja da, elsket og hatet :p )
Det var noe med glasset som gjorde at det så ut som om det ikke var helt "jevnt". Vanskelig å forklare, men det ser nesten litt plastikkaktig ut.

Plukket den opp i Singapore på vei hjem fra ferie.
Hadde samme følelsen etter å ha lest Jack Forsters artikkel på denne herligheten.
Vurderte lenge Zenith-en, men timeindexene samt sekundviserene var ikke helt min ting.

Perseaux/ETA 7001 leveres forøvrig med sekundviser. Smålig irriterende at Montblanc ikke har valgt å bruke denne men overlever fint uten sekundviseren ved dressy-anledninger. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hansur
Certina DS-2 Chronograph 1/100 sec

Grunnen til at jeg kjøpte denne er godt beskrevet i en ablogtowatch-artikkel: Certina DS-2 Limited Edition Watch With High-End PreciDrive Movement
It can be hard to get excited about quartz movements, because there is so little actual movement to speak of, and the physical 'magic' of watchmaking is reduced to an invisible calculation inside the silicon brain of an integrated circuit... But when you actually analyze what's going on inside that brain it becomes quite fascinating.

14987290795_34a2d7e129_o.jpg


3 Norge:
- kjøpt juni 2014, og har ikke vært stilt siden. -6.7 sek avvik på snart 2 år.
- utrolig morsomt å se hundredelsviseren fly rundt med en frekvens på 100Hz. Har startet og forsøkt stoppe kronografen på nøyaktig ett sekund omtrent et uendelig antall ganger.
- nydelige tynne, med hva er det de kaller det på moderne norsk, skamferte lugs.

3 Finland:
- tachymeterskala på bezel er vel den minst nyttige funksjonen på en klokke
- hvitt datohjul på sort skive
- litt treig krone. Føles litt seig på et vis, som om det ligger noen litt for trange pakninger der inne.
 
Montblanc Heritage Chronométrie Ultra Thin



Tre Yay
- 5.8 mm tykkelse (Beat that ALS Saxonia! :cool:)
- Nydelig sunburst skive med "Explorer-layout" samt rhodium-belagte visere og indikatorer
- "Bang for the buck"

Tre Nay
- Manglende sekundviser
- Tynn inhouse alligator-reim (fra Montblanc Pelletteria fasiliteter i Firenze) uten padding
- Perseaux/ETA 7001-verket kunne vært mer stillegående

For utfyllende anmedelser kan jeg anbefale Hodinkee & Ablogtowatch artikler.


Kult! "Mine" farger...
 
Vintage Daytona:
f3b7cffc-b42d-4a1f-877b-a427730d93d2


3 højdare:
- Jeg eier en ROLEX, jippiiiiiiiiiiiiiii
- Vanntett, dusj og bading = A OK
- Utrolig deilig følelse på pusherne - better luck next time Speedmaster

3 downers:
- Lesbarhet; umulig å se hva klokken er og/eller hvor lang tid det tok (chronoen)
- scratch magnet
- Er ikke kulest i klassen lenger etter at "Certona" kom
 
Når man har en IWC Portuguese Hand-Wound Eight Days, er det ikke så lett å fatte seg i korthet, but here goes:



Hell yes:
- Den mest klassiske, diskrete og elegante Portuguese IMO
- Åttedagers-verket, need I say more...
- Kvaliteten i alle ledd, den sølvhvite skiven og komforten på Santoni-remmen

Maybe not:
- ø43 x 12mm høyde, gjør den litt stor for en dressklokke
- Datovindu??
- 3 bar vanntetthet
 
Når man har en IWC Portuguese Hand-Wound Eight Days, er det ikke så lett å fatte seg i korthet, but here goes:



Hell yes:
- Den mest klassiske, diskrete og elegante Portuguese IMO
- Åttedagers-verket, need I say more...
- Kvaliteten i alle ledd, den sølvhvite skiven og komforten på Santoni-remmen

Maybe not:
- ø43 x 12mm høyde, gjør den litt stor for en dressklokke
- Datovindu??
- 3 bar vanntetthet

Ser ekstremt nydelig ut denne, @Oscr. Hva er galt med datovinduet??
 
IMG_20160421_065742-01.jpeg

Swatch Sistem51

3Topp
*Produkt-/produksjonsmessig interessant med første "fully automatically assembled watch"
*Gangreserve på 90h
*Trenger aldri service

3Flopp
*Rotorspinn kan være sjarmerende, men her kan den bli vel sprek i omdreiningene
*Det er en Swatch. Hverken mer eller mindre.
*Kan aldri serves
 
  • Liker
Reaksjoner: Hansur og Gubben11
Grand Seiko Quartz SBGX061

Pluss.
Vet alltid hva klokka er
Slipper å sette av til vedlikeholdsfond
Kvalitet og finish

Minus.
Mindre interaksjon med klokka
Lenka har kun halvledd og ikke mikrojustering
Følsom for fingeravtrykk

E02EFE7E-130D-4A36-9FEA-005E0237F629_zpsvqrngiml.jpg


Lars Birger
 
Grand Seiko Quartz SBGX061

Pluss.
Vet alltid hva klokka er
Slipper å sette av til vedlikeholdsfond
Kvalitet og finish

Minus.
Mindre interaksjon med klokka
Lenka har kun halvledd og ikke mikrojustering
Følsom for fingeravtrykk

E02EFE7E-130D-4A36-9FEA-005E0237F629_zpsvqrngiml.jpg


Lars Birger

GS quartz har stått på ønskelisten min lenge. Jeg har skjønt det sånn at den ikke har annual eller perpetual kalender og at den ikke har uavhengig timeviser, og det har vært litt turnoff for da må klokken stilles annenhver mnd. Da er litt av poenget borte med en ultranøyaktig klokke, imho. Fortsatt lyst på en da. Det er plass i boksen til en quartz til. :)
 
20160512_182413.jpg

20160510_220837.jpg


Alpina Startimer Pilot Manufacture

3 Pluss
- Inhouse urverk. (Viser at det er mulig å få noe litt mer spennende også i budsjettklassen.)
- Pen skive med detaljer som spriter opp. (Sunburst og fine fargenyanser)
- Fin finish på kassa. (Alpina har tatt seg bryet med å polere kanten på den ellers børstede kassen)

3 Minus
- Navnet. (Klinger ikke like bra som IWC:))
- Datohjulet. (Liker utseende, men lesbarheten er bedre ved vanlig datovisning)
- Lume. (Lyser vel ikke akkurat opp rommet)
 

Vedlegg

  • 20160512_181612.jpg
    20160512_181612.jpg
    92,2 KB · Visninger: 87
Redigert:
Oris Diver Sixty-Five

Kanskje ikke en rendyrket dykker med sine 100 meter vanntetthet, men mer enn nok til vanlig strandbruk. Eller bekkbruk - for Oris er navnet på en bekk som ligger i Hölstein, og da Paul Cattin og Georges Christian startet Oris i 1904 var det fra denne bekken de tok navnet. Bekken ligger der den dag i dag.


ivxTzeh.jpg

Bildet er tatt ved stranda. Dette er, hvis noen skulle være i tvil, ikke Orisbekken.


Noe som er litt morsomt med denne er at den er ganske så tro mot originalen:
http://timeandtidewatches.com/editors-pick-the-oris-divers-sixty-five/
Oris-Divers-sixty-five-2-845x562.jpg


Så det gode:
- størrelsen. 40mm og slankere enn en vanlig dykker gjør dette til en meget behagelig og passende klokke til sånne smalhender som meg.
- numeralene 3, 6, 9 og 12. Det er disse som gjør klokken til noe helt særegent. Spesielt når de lyser i mørket er det utrolig kult.
- kronen. Veldig god krone. Lett å skru inn og ut, enkelt å finne riktig hakk, føles veldig stødig når skrudd ut. Sikkert ikke så viktig for alle, men en dårlig krone er noe av det verste jeg vet!

3 ikke fullt så gode:
- gummiremmen. Smak og behag, men usmakelig og ubehagelig imho.
- 100m vanntett. Hadde gjerne sett at det var 100m til hvis det hadde vært mulig uten at det gikk på bekostning av størrelsen.
- lenken (i likhet med remmen) smalner til 16mm ved spennen. Syns godt de kunne valgt en hakket bredere spenne.