114300 vs 214270 vs 116900 - vanskelig valg?

Har nettopp vært i kontakt med Urmaker Jørgensen ang Explorer. De hadde den på lager, og kan sende den med EON. Hvis jeg bestiller, er det ingen tvil om at jeg kommer til å bestille derfra. For en service! Og ikke minst raske svar uansett hva man spør om. Nå drar jeg på ferie ut helgen, så jeg får tenke litt til i noen dager.
 
Håper du blir fornøyd med Exploreren din.
Jeg hadde selv lignende kvaler men endte på en Air-king. Jeg er en av de (få?) som likte bildene allerede etter Basel og når jeg fikk prøve den på armen var valget enkelt. En modig Rolex, full av spennende detaljer. Man enten elsker eller hater den og jeg syns det er urovekkende at butikksjefen i en av Norges største urmakerforretninger tillater seg å være så flåsete at han omtaler den som "Rolex sin Breitling". Men smaken er som baken og jeg vil anbefale alle som ikke har sett den å ta en tur på sin lokale Rolexsjappe og se den up close. (Dette skrives selvsagt i Rolex-rus og med enorm tilstedeværelse av inhabilitet)
 
Håper du blir fornøyd med Exploreren din.
Jeg hadde selv lignende kvaler men endte på en Air-king. Jeg er en av de (få?) som likte bildene allerede etter Basel og når jeg fikk prøve den på armen var valget enkelt. En modig Rolex, full av spennende detaljer. Man enten elsker eller hater den og jeg syns det er urovekkende at butikksjefen i en av Norges største urmakerforretninger tillater seg å være så flåsete at han omtaler den som "Rolex sin Breitling". Men smaken er som baken og jeg vil anbefale alle som ikke har sett den å ta en tur på sin lokale Rolexsjappe og se den up close. (Dette skrives selvsagt i Rolex-rus og med enorm tilstedeværelse av inhabilitet)

Ja, jeg liker den nye Air-King også, men synes det blir litt mye tall bare. Jeg vil gjerne ha en litt anonym Rolex som passer til alt.

Enkelt valg 214270, ender selv opp med denne muligens i neste uke

Ja, det blir nok en 214270. Den er simpel, fin og elegant. Mye historie har den også. Har lest meg opp de siste ukene og denne vokser stadig på meg. Jeg er såpass sikker i mitt valg, at jeg egentlig ikke trenger å prøve den før bestilling hos Jørgensen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Spurte min bedre halvdel nå. Hun mener Air-King står i MYE bedre stil til hva jeg pleier å kle meg i til vanlig. Exploreren mener hun er for classy og kjedelig. Jeg kler meg gjerne fargerikt til vanlig...
Shit, dette blir vanskelig...
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff
Beste av alle verdner: 116000 OP36mm med 114270 visere. :)

4f017e3086e2b7de2939e49667146b1f.jpg
 
Spurte min bedre halvdel nå. Hun mener Air-King står i MYE bedre stil til hva jeg pleier å kle meg i til vanlig. Exploreren mener hun er for classy og kjedelig. Jeg kler meg gjerne fargerikt til vanlig...
Shit, dette blir vanskelig...

Har prøvd begge, tror gjerne en går kjappere lei den fargerike. Explorer er langt fra kjedelig, heller diskret og classy
 
Klassisk og evergreen <-> Fancy og grønt tivoli som går av moten
I agree.
Ser for meg Explorer som kan vare i mange mange år, mens Air-King fort blir litt tivoli. Den passer meg nok nå (straks i midten av 30-årene), men kanskje ikke når jeg er 50 om den blir en keeper.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Ok. Her er status:
Den spontane jæ***** i meg sier "kjør på! Bestill Exploreren i morgen!" Med påfølgende unboxing på tirsdag.

Jeg hadde dog før denne jakten begynte noen kriterier som måtte oppfylles før kjøp.

1. Penger på konto uten at det går ut over noe annet. Check!
2. Bruke god tid på research. Check!
3. Kona er bearbeidet til at jeg kan bruke over 55 lakser på nytt ur. Check!
4. Selge min nylig innkjøpte Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer. Uncheck!

Jeg vil si 3 av 4 punkter oppfylt betegnes som godkjent. Eller hva?
Sjöö Sandström'n blir nok solgt etterhvert, men det kommer an på hvor mye jeg må regne med å tape. Den er priset til ca. 30% under veil. pris.
 
Redigert:
Da skjer det saker og ting her...
Fått et bud på min Sjöö Sandström som jeg har akseptert. Klokken skal til sitt hjemland - Sverige! Det ble altså treff på en kjøper via Klocksnack.se. Tapet på den klokka tør jeg ikke tenke på... Menmen.

Samtidig gikk jeg til det skrittet og sendte en bestilling til Urmaker Jørgensen på en Explorer 214270!

Happy? Ja
Skremt? Ja
Får jeg sove i natt? Nei

Edit: Fikk svar fra Jørgensen nå at den siste de hadde inne før helgen ble ble solgt i helgen. De får inn ny leveranse på onsdag. Hvilke andre urmakere svarer på mail kl 23.30 en søndag kveld?? For en service!
 
Redigert:
Jeg stod i akuratt samme situasjon som deg. Jeg gikk for OP39 hos Saastad i Porsgrunn, fikk enormt bra pris. Jeg ville ikke ha Explorer av den enkle grunnen at jeg synes OP er penere :)
Samtidig så er jo faktisk Oyster Perpetual den første klokken med Automatic. og det er denne klokken som Explorer 1 er basert på. Så jeg vil faktisk si at OP har en stoltere historie enn Explorer ;)

Jeg valgte med grå skive og er utrolig fornøyd, hatt den i 2 måneder nå og angrer ikke et sekund. Den mangler easylink ja, men hadde jeg dette før? Nei.. og trenger jeg det nå? Nei :)

Når dette er sagt, så ser jeg du har ringt og bestilt Explorer 1. Gratulerer :) Men hvis du ombestemmer deg og vil ha en OP39 i stedet, så vil ingen klandre deg for det ;) Saastad har denne inne i Blå også :) Jeg fikk veldig god pris der.

ps. Sa jeg at Rolex kronen klokken 12 på OP er stor og fin, og i hvitt gull?? Mens Explorer er printet :) Just saying :)
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM og Genta
Jeg stod i akuratt samme situasjon som deg. Jeg gikk for OP39 hos Saastad i Porsgrunn, fikk enormt bra pris. Jeg ville ikke ha Explorer av den enkle grunnen at jeg synes OP er penere :)
Samtidig så er jo faktisk Oyster Perpetual den første klokken med Automatic. og det er denne klokken som Explorer 1 er basert på. Så jeg vil faktisk si at OP har en stoltere historie enn Explorer ;)

Jeg valgte med grå skive og er utrolig fornøyd, hatt den i 2 måneder nå og angrer ikke et sekund. Den mangler easylink ja, men hadde jeg dette før? Nei.. og trenger jeg det nå? Nei :)

Når dette er sagt, så ser jeg du har ringt og bestilt Explorer 1. Gratulerer :) Men hvis du ombestemmer deg og vil ha en OP39 i stedet, så vil ingen klandre deg for det ;) Saastad har denne inne i Blå også :) Jeg fikk veldig god pris der.

ps. Sa jeg at Rolex kronen klokken 12 på OP er stor og fin, og i hvitt gull?? Mens Explorer er printet :) Just saying :)
Gratulerer med en flott OP!
Stemmer det ja, det ankom en Explorer 1 her på fredag fra Jørgensen i Tromsø.
Unboxing finnes her: http://www.tidssonen.no/forum/threads/pakke-fra-urmaker-jørgensen-39mm-med-krone-på-toppen.39681/
 
...

Hvilke andre urmakere svarer på mail kl 23.30 en søndag kveld?? For en service!

Lervik Ur. Har inntrykk av at Jørgensen og Lervik er ganske like i service.

Gratulerer med ny flott klokke! Du kommer garantert ikke til å angre på ditt kjøp!

Selv gikk jeg for Air King, og har ikke angret på det.