114300 vs 214270 vs 116900 - vanskelig valg?

Medlem
6. nov. 2014
Innlegg
606
Sted
.
Hei.
Er på jakt etter min første BNIB Rolex som skal kjøpes hos AD. Er lei leting etter brukte ur da jeg aldri finner den perfekte som passer mine kriterier. Derfor er jeg på jakt etter en som er helt ny. Fortrinnsvis i 50-55K klassen.

Da er vi inne på:
- 114300 OP, 39 mm (kun den med blå skive som er aktuelt)
- 214270 Explorer 1, 39 mm
- 116900 Air-King, 40 mm

Planen er at denne skal brukes til alt, bortsett fra tømmerhugging/oppussing etc. Sitter på kontor til vanlig, er endel på reise og har ellers en passelig aktiv livsstil. Det meste foregår i casual business clothing, dress i noen tilfeller og joggebukse hjemme i helgene.
- Jeg liker OP godt med den blå sunburst-skiven og spillet det kan skape. Men er den for enkel/simpel? Den mangler også 5mm hurtigjustering på låsen.
- Explorer 1 er fin den, men synes den er litt kjedelig med svart skive. Den får pluss for lang historie og er et classy ur.
- Air-King ser mer sporty ut i mine øyne, og har spreke farger med gul Rolex logo / grønt Rolex merke og grønn sekundviser. Det som plager meg med denne er de store tallene, noe som kan virke litt rotete.

Det skal dog sies at de negative punktene jeg skriver om er flisespikkeri i mine øyne. Jeg liker alle 3 godt og klarer ikke helt å bestemme meg. Har vært mye lesing og googling den siste mnd for å si det mildt. Jeg har ikke sett noen av dem live, selv etter flere gjentatte forsøk med besøk hos Bjerke den siste mnd. Jeg har kun fått testet OP med lilla og grå skive.

Noen som kan komme med noen gode punkter, gjerne for og i mot, på disse urene?

Legger ved noen bilder av de respektive urene:

Rolex-oyster-perpetual-39-JR-3.jpg

Rolex-Explorer-2016-214270-3.jpg

Rolex-Oyster-Perpetual-Air-King-2016-aBlogtoWatch-12.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Xalle
Han ingen gode argumenter, men i min bok vinner exp.1. Og den skiven er ikke sååå kjedelig. Den er liksom litt matt, så spiller i sola ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Her blir det smak og behag.
Ville absolutt prøvd de grundig før jeg bestemte meg.

Nå vet jeg ikke om du har andre klokker eller har tenkt å få det (vel, du ender fort med flere Rolexer når man først har kjøpt en. Har jeg hørt...). Men selv hadde jeg nok valgt explorer, spesielt om det er eneste klokke. Jeg liker det enkle, rene klassiske designet, sammen med 3-6-9 som gir litt mer liv. Og ikke minst, historiske aner. Den kan enkelt "sprites opp" med fargerike eller nøytrale reimer (eller klær). Den passer til alt.

Svak for blå skive, men kanskje ikke som eneste klokke, og jeg synes de grønne prikkene blir litt mye om man skal ha litt fargerike klær.

Air king må jeg ser i virkeligheten, men alle tall er trolig too much..
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
OP med blå skive er utrolig flott, og blir bare finere jo flere ganger jeg ser den. Den er perfekt til casual business. At den ikke har Easylink er et minus.
Explorer er en tøff klokke som passer til alt. Du kan aldri gå feil med den.
Air-King synes jeg ikke er noen innertier. Det blir rett og slett mye rot på skiva.

Skal du bare ha en av dem ville jeg ha gått for Explorer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og RemiWM
Hva med 116000? Der får du en nydelig blå sunburst, men med 3,6,9 som på exp. 1. Hadde jeg kunne kjøpt en til Rolex nå hadde det vært den. Vet denne ikke er blandt de du listet opp, men følte den gir litt av begge :)

Bilde (stjålet fra nettet):

Skjermbilde%202016-08-15%20kl.%2020.46.24_zpsw56jtiol.png
 
Flotte klokker alle tre, men min rangering blir slik
1. Explorer
2. Air-King

Begge er klokker du kan bruke til alt. OP blir verken fugl eller fisk for min del, selv om skiven er utrolig fin :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Har selv hatt Explorer 39mm. Nydelig casual&sporty. OP er fin den, men som @Zawatch sa, de grønne prikkene er ikke så passende.

Hvis mer sporty, enkel og 40mm, spreng budsjettet og gå for Milgauss blue Z.
 
Takk for veldig gode svar her folkens!
Jeg ser poenget med Exploreren, og dets muligheter med omtrent alle type reimer i forskjellige farger. Den passer til det meste!

@O.S.P 116000 blir nok for liten i 36 mm, men den er uansett veldig fin!

@Zawatch Du er inne på noe når det gjelder Air-King: Det blir litt mye tall.

39 mm OP blir nok litt for enkel for meg, samt at den mangler easylink. Det gjenspeiles også på prisen. Foreløpig leder Exploreren i mitt hode, men det kan fort endre seg de neste dagene...
 
Er svak for den blå sunburst skiva, men er på min andre Exp1. ! Angret etter å ha solgt min første, så mitt subjektive forslag er selvfølgelig Exp1.

image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
Jeg hadde nok også valgt Exp 1, men ingenting er kulere enn når noen liker noe litt utenfor allfarvei og ikke bryr seg om hva andre tenker, så hvis du digger den nye Air-King er det bare til å kjøre på.
 
Ikke hør på oss. Men hør på stemmen i hodet, og lytt til hjertet.
Prøv de alle tre på armen med et typisk antrekk som du bruker til hverdags/jobb. Finn frem iphone'n å knips i vei. Hvilken klokke ligger best på armen? Hvilken har best design/utseende.
Skulle du allikevel la meg/oss bestemme. Så ville jeg av disse tre valgt den nye "kjedelige" Explorer. Kanskje jeg hadde valgt den gamle Explorere uten Lume på tallene 3,6 og 9. Vet at flere Rolex AD'er har den på lager. Kanskje også til en hyggelig pris....
 
Explorer 1! Men det er fordi jeg også har lyst på en slik. OP er fin men kjedelig. Air King er laget for at man lett skal kunne identifisere folk totalt uten smak! Min mening;)
 
Mye bra innspill her!
Jeg følger nok hodet og hjertet når det endelige valget skal tas. Problemet er å få prøvd alle 3 på armen. Urmaker Bjerke har ingen av dem inne, og har ikke hatt det den siste mnd.
Hvis noen her inne tilfeldigvis vil stille opp for en liten prøve-session, er jeg villig til å kjøre et godt stykke om det trengs. Er bare å sende en pm. Holder til i Rælingen rett utenfor Oslo.
 
Jeg liker OP klart best. Er den mest typiske Rolex'en, og med fin farge. Jeg er også opptatt av et "rent" uttrykk, og da fungerer denne skiven best. At Rolex-krona er stor og står som 12-markør er et pluss for meg. Det er IKKE feil at klokka lett kan identifiseres som en Rolex.
Kunne også trives med Ex. I, men den blir hakket mer kjedelig.

AK er ikke etter min smak. Overdresset (rotete) skive, for mange/store tall, for mange farger, og ikke minst, en font på "Air-King" som er helt atypisk Rolex.

Men det er ditt valg, lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM