1 Mann, 1 måned, 28 klokker....

Altså @andres ; først og fremst må jeg jo bare få sagt at for en monogamist på 35 året så er jo dette reneste Bonnie Blue-tråden! Men akkurat idet jeg skulle blokkere hele faenskapen så registrerte jeg Pinguen din. Pingu var min siste klokke som del av et flerkløver før jeg vaska kroppen og begynte på den rene sti. Til den dag i dag er det få om noen modeller som varmer hjertet mitt mer enn disse Aqualand-modellene her. Her mitt ex knipset i fjor på besøk hos min bror som overtok klokken i 91.

IMG_0470.jpeg

Jeg har en drøm om at Citizen en dag skal produsere en helt identisk modell bare uten depthgauge. Kommer aldri til å skje dessverre men det ville vært en drømmeklokke.

Altså @andres ; først og fremst må jeg jo bare få sagt at for en monogamist på 35 året så er jo dette reneste Bonnie Blue-tråden! Men akkurat idet jeg skulle blokkere hele faenskapen så registrerte jeg Pinguen din. Pingu var min siste klokke som del av et flerkløver før jeg vaska kroppen og begynte på den rene sti. Til den dag i dag er det få om noen modeller som varmer hjertet mitt mer enn disse Aqualand-modellene her. Her mitt ex knipset i fjor på besøk hos min bror som overtok klokken i 91.

Vis vedlegg 420970

Jeg har en drøm om at Citizen en dag skal produsere en helt identisk modell bare uten depthgauge. Kommer aldri til å skje dessverre men det ville vært en drømmeklokke.
Meget tøff Citizen, ekte beater det der.

Jeg tenkte faktisk på deg da jeg startet tråden, men håpet det skulle gå litt mer under radaren slik at jeg ikke skulle frykte for offentlig lynsjing ;) Hehe, nå kan jeg ikke bevege meg fritt i Sandnes lenger...

• Liker
Reaksjoner: Sciarra
Dag 1/19:
Så kaster jeg meg utpå jeg også. Med en impulskontroll på et lavmål og med penger på klokkekontoen, så kan jeg starte litt tidligere enn jeg hadde planlagt (mer om det siden). For å komme i mål, så må jeg ta i bruk en klokke samboeren min har beslaglagt fra min samling. Ikke akkurat 28 dager, men forsøker meg altså på 19 dager med 19 ulike klokker.

Først ut er en av de nyeste klokkene i boksen(e), en kjent modellserie fra en solid japansk produsent. Navnet skjemmer ingen som kjent, men jeg synes produsenten kunne behersket seg litt: Citizen Promaster Marine Automatic Diver 200m Super Titanium. Referanse NY0100-50XE. Som for Seiko, så er det meste hjemmelaga (om det er lov å si i stedet for in house).

Klokken har vært i samlingen i litt over 3 måneder. Jeg synes den oppfyller de fleste krav til en hverdagsklokke; rimelig, lettlest og kvaliteten virker veldig robust hva angår kasse og bezel. Kvaliteten på lenkelåsen og manglende sekundviserlås i kronens ytterste posisjon er kanskje klokkens største svakheter. Ellers på den positive siden har klokken en knallfin grønn skive med solstråleeffekt og så er den som nevnt særdeles lettlest. Fine røde detaljer på viserne har den også og dykkebezel er nyttig.

20260210_125158.jpg

Dag 10:
En ekte dykker, Tudor Pelagos 42mm med blå skive. 500m vanntett, heliumsventil, hefig lume, titan, diver extention, micro justering, in-house urverk, the list goes on. Denne ble kjøpt ny for noen år siden har vært et trofast turfølge. En helt fantastisk klokke. For min del er 42mm i utgangspunktet 2 mm for stort, men sitter godt på hånden og veier lite. En pakke som virkelig leverer.

Fungerer også som deskdiver
1770738406328.png

1770738462997.png

I morgen skal jeg grave litt i boks nr. 3, den innerst i arkivskapet...

Redigert:
Dag 11:
Lanco chronograph ref. 91091 med Valjoux 7733. Herlig sak på 37mm med et flott manuelt verk. Mangler en pusher, men den går ganske greit. Kjøpt her på sonen for en boks snus av @ErikR
Mener det endte med at jeg byttet balanse på denne, eller at fjære til balansen hadde kilt seg, i alle fall så sviver den greit nå, bortsett fra manglende pusher.

1770825525337.png

1770825580666.png

Dag 2/19:
Jeg fortsetter det japanske temaet, og har i dag på meg Seiko SPB211 eller 1959 Sport Watch Re-interpretation som Seiko liker å kalle den. Lansert i 2020 og best kjent som baby alpinist blant klokkefolk. En av ellevte generasjon med Alpinister slik jeg regner det. En skikkelig sjarmør i mine øyne, og langt mer ryddig enn sine slektninger med kompassring og ekstra krone. Jeg har skrevet en god del mer om klokken her, og om Alpinister generelt her. Kort oppsummert har den et ryddig design og god lesbarhet, med – i mine øyne – en vellykket fargepalett med matt brun skive med litt struktur og forgylte visere og logo som gir en fin kontrast. Planen var å selge den raskt, det har ikke vist seg riktig enn så lenge. Den kom opprinnelig på en Natoreim, og jeg bruker definitivt klokken mest på slike. En av favorittene er den jeg har på i dag.

20260211_154317.jpg

Etter en hviledag i går har det blitt denne i dag. Squale 2002 101 Atmos. Klokken som dekker mitt behov når jeg kjenner på trangen til å søke medlemskap i Jon Henriks Big Boy Watch Club. Dessverre er den bare 44 mm, så jeg får ikke medlemskap via denne. Den er likevell stor nok for mitt håndledd og en morro klokke som skiller seg ut med sandblåst kasse og safir insert. Også andre kule detaljer som heliumsventil, vanntett til 1000m og klassisk oransje minuttviser. En ekte dykker med andre ord. Den har også en mekanisk løsning for å låse bezelen. Den er fjærbelastet og er låst i normal stilling. For å skru på bezelen må den først trykkes ned mot klokken. Har sett denne løsningen hos noen andre merker også, blant annet Certina.

1000036599.jpg

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG og seiltid