Øl

Søgaard Bryghus

Besøkte Søgaard Bryghus i helgen, Aalborg.
Absolutt og anbefale for den ølglade.

God mat, omvisning i mikrobryggeriet for de som liker det, og et rikt utvalg av forskjelig øl:cool:

Blant de mer spesielle prøvde jeg denne Barley Wine, "Farligwine"
bilde1_zpsdd048304.jpg
[/URL][/IMG]
Ikke helt en favoritt, men artig å prøve.

En av kveldens favoritter var heller denne red ale, "Fat Cat"
bilde2_zps5d115b63.jpg
[/URL][/IMG]

Danskene kan sin øl:p

Var innom Dubliner på vei hjem fra Taste of Oslo på fredag og smakte denne:

23570-brewdog-hello-my-name-is-mette-marit.jpg

Den er laget på tyttebær, noe som er litt spesielt vil jeg si. Men smaken var frisk og god.

Akkurat nå; Brew Dog Cocoa Psycho. Russisk imperial stout. Brygget med sjokolade og kaffe.

Jæskla fin øl altså. Nydelig farge på skummet, som en espresso. Beksvart farge.
Konsistensen er skikkelig tykk, nesten som varm akasiehonning. Silkemyk munnkjensle. I like it!

Lukter som en elegant stout skal gjøre, kaffebønner, mørk, mørk sjokolade, pepper. Endel vanilje også.
Overraskende lett å drikke til å være en så potent øl. Lett varmende alkohol. Vinøs, som i portvin. Lang og overraskende kraftig ettersmak. Kan kjøpes på følende polutsalg.

DSCF2586_zps93dde742.jpg

I går. Brasserie du Mont Blanc Genepi. Genepi er en slags malurt som vokser i alpene. Står masse om den på Wikipedia.

Fruktig i smaken og lett i formen. Er vel å regne som et slags fruktøl. Glir ned strupen uten motstand, iallefall kjøleskapskald. Noe søtlige toner. Synes denne var god.
Kjøpt på Carrefour i Morzine, Frankrike.

DSCF2583_zps9b9495ef.jpg

For en ukes tid siden ble Bergen Ølfestival arrangert for andre år på rad. 15 000 mennesker var innom i løpet av Fredagen og Lørdagen. Utrolig kjekt å kunne treffe andre ølentusiaster og prate med de som står bak bryggene. Her legger jeg ved litt bilder fra festivalen.

2dum4us.jpg

Folksomt!

2v36i47.jpg

Lervig sin "Siste Dans". En frisk og god sak med fylde og bitterhet.

111075y.jpg

Lervig sin Barley Wine. Nydelig sak med 13% alkohol, en nydelig sjokoladesødme. Dette kan nytes til en god dessert eller noe karamellisert kjøtt

fbdra9.jpg

Kinn Bryggeri sine tappekraner.

2exwz01.jpg

Baran Café i Bergen har brygget et imponerende øl. Dette en en IPA med nydelig farge, fylde og bitterhet. Ølet hadde en mild og rund smak og imponerte stort!

Ellers bidro jeg på den kreative biten. Jeg leverte design for Etikettkonkurransen, og har her lagt ved to bilder av mine konsept: Student pils "Cort Piil" og "Sailors Brew" for de på sjøen. Dere som er interessert kan lese mer om designet etc på min hjemmeside. .

2dka6hz.jpg

2lxrpl.jpg

Leon:cool:

For en ukes tid siden ble Bergen Ølfestival arrangert for andre år på rad. 15 000 mennesker var innom i løpet av Fredagen og Lørdagen. Utrolig kjekt å kunne treffe andre ølentusiaster og prate med de som står bak bryggene. Her legger jeg ved litt bilder fra festivalen.

Stilige etiketter! Hvordan gikk det med konkurransen? Var selv en tur innom BØ på lørdagen. Det var dog ekstremt mye folk. Ble likevel en kort tur innom de fleste stands. Hardanger Sider overrasket med kanskje den beste cideren jeg har smakt.

Drakk en Liefmann Fruitesse nå i stad. 4,2%. Dette er en belgisk fruktøl. Ølet har hovedsaklig søte toner, ikke sure som man finner i en lambic. Tror ølet er et slags hveteøl som blir modnet på kirsebær før det tilsettes minimum 15% fruktjuice fra jordbær, bringebær, rødhyllbær og blåbær.
Kjøpt på Carrefour i St. Vith, Belgia.

Fylte opp glasset med isbiter og helte ølen oppi. Friskt skum som legger seg etterhvert. Lukter nesten som rødbrus, men friskere og tydelig hint av Brynhild bringebærdrops. Skikkelig snadder. Anstendig karbonert.
Masse frukttoner i smaken, god sødme og rett og slett veldig godt.

DSCF2490_zps5c27a4eb.jpg

@Chalshus hvor kan man få tak i denne?

Redigert av en moderator:
Først ut er denne lille saken her som jeg kjøpte nedi Germania et sted i sommer. Kosta vel i underkant av en Euro. 4,9%.
Lyst skum som forsvinner ganske raskt. Gjennomsiktig rødbrun farge på ølet. Lett å drikke. Lukter som er malz-øl som er den tyske alkoholfrie fetteren til vørterølet.
Denne synes jeg blir for søt. Lett humle bitterhet i avslutningen. Denne synes jeg blir for søt og som porter-style blir den for lys og lett. Men smaken som helhet er ganske god og den slir ned strupen uten motstand.

DSCF3004_zps14975b81.jpg

Her er litt av det jeg har drukket i det siste:

Meantime London Pale Ale

Kona Brewing Co. Fire Rock

Magic Hat #9

Bayersk øl er det også blitt tid til:

Allgäuer Brauhaus Büble Bier

Meckatzer Pils