Øl

Så utrolig gøy!! Må lage meg en slik en, men det blir vel kanske neste jul ;) Kos deg, og post gjerne litt om de forskjellige her i tråden :D

Er ikke for sent å begynne å lage en enda ;) Skal prøve å få postet litt om de forskjellige, er vell ikke akkurat noen ekspert på øl, men skal i hvert fall klare å si om jeg synes den er god, dårlig eller middels :cool:

Iskald juleøl er ikke å anbefale. Sett heller flasken i kjøleskapet når du kommer hjem så kan du ta den etter middag.

En generell regel med øl er alkoholprosenten pluss to grader. De aller sterkesete ølene kan godt nytes ved 12-15 grader.

Stemmer det, tenkte meg ikke helt om når jeg skrev svaret. Men litt spent på den som er nr 24, Stelliger Divum, den er jo 19%, mener du den burde være rundt 21 grader?

Er ikke for sent å begynne å lage en enda ;) Skal prøve å få postet litt om de forskjellige, er vell ikke akkurat noen ekspert på øl, men skal i hvert fall klare å si om jeg synes den er god, dårlig eller middels :cool:

Stemmer det, tenkte meg ikke helt om når jeg skrev svaret. Men litt spent på den som er nr 24, Stelliger Divum, den er jo 19%, mener du den burde være rundt 21 grader?

Litt upraktisk da jeg reiser hjem i midten av desember... men jeg vil, jeg vil!! ;) Nyt Stelliger Divum mellom 12 og 15 grader du :) Da får du kjenne hvordan ølen faktisk smaker. En slik øl er jo mer en smaksopplevelse enn noe tørstedrikk. Pils er godt iskald, men en sterk øl er god når den er mer kjølig eller som Chalshus nevnte ;) Er ølen iskald, forsvinner mye av selve smaken og fylden.

Kos deg! :)

Her er skamsnotatene fra Mikkeller Til Fra Via.

Utseende. Mørk, ugjennomsiktig brun. Ikke så sirupsaktig som de tyngste bryggene. Fint lysebrunt skum. Som legger seg sakte.

Lukt: Tjære, brent høy ,espresso, lakris,.

Smak: kompleks, men ikke så fruktig som jeg hadde håpet. Det står på flasken at ølet inneholder krydderier, men det kommer i bakre rekke eller muligens ikke frem i det hele tatt. Ølet inneholder tydeligvis store mengder humle, for avslutningen er ganske så bitter og tørr. Eller kanskje jeg skal si meget tørr.

Et OK øl, men synes ikke dette er et typisk juleøl. Kunne blitt lansert når som helst, imo. Tror jeg betalte 70 spenn. Det er det ikke verdt i min verden. Det var ikke spektakulaert nok.

Takk for en fin beskrivesle av ølet Chalshus! :)

Jeg var på 3-retters ølkurs i regi av Nøgne Ø og Kvarteret i Bergen i går kveld. Det var en fantastisk opplevelse!

Stemningsbilde:) Forrett: Blåskjell dampet i øl, og ølene i bakrunnen.

I glasset på dette bildet, har jeg India Pale Ale til høyre, og God Jul i det andre (mørkeste fargen)

Alt i alt, så smakte vi på 6 forskjellige øl fra Nøgne Ø. Av disse seks ølene startet vi med Pale Ale, Wit, Brun, India Pale Ale, Tiger Triple og God Jul. Tiger Triple, India Pale ale var mine klare favoritter. Brun og God Jul på en 2.plass, mens pale Ale var litt for bitter for min smak. Witen var litt "daff" og skuffet litt på smak og munnfølelse.

Anbefaler alle å lese om disse ølene, da disse seks typene vi smakte på, dekker omtrent alt av matretter. Fisk, kjøtt, sterk mat, pasta, supper, julemiddag, sommermat, viltretter, oster osv osv.. :)

Se flere bilder og les mer om de forskjellige ølene her.

Drakk en Nøgne IPA fra polet i går, synes ikke det var noe å juble over. Vet ikke om det bare var min flaske, eller om det er gjennomgående, men det var veldig mye bunnfall så jeg måtte jo kaste en god del av flasken selvom den var oppbevart stående ca. 3 timer før jeg skjenket. Smaken synes jeg heller ikke var noe å juble over.

Gleder meg derimot veldig til Nøgne sin Brown Ale som skal nytes til middagen i dag.

IPA har en spesiell smak, den er ganske bitter. Synes heller ikke NØ sin er helt på topp.

Prøv heller en Amber Ale som ikke er så bitter.

Hell forsiktig, så gjenstår det mindre enn 5% av innholdet som ikke bør drikkes. Om det kommer litt gjær i ølet har ikke noe å si.

Smakte denne i dag tidlig.

L1030431.jpg

Brun som Nøgne Ø Brown Ale mot en lyskilde. Svart i glasset. Ugjennomsiktig. Tynn i konsistensen, mye mer lettflytende enn en gjennomsnittlig imperial stout. Skummet er kremhvitt og ganske tykt. Nesten som Guinness vanlig stout. Reduserer sakte, men forsvinner ikke.
Lukter som Valrhona Økologisk melkesjokolade, papaya, pakistansk mango, mild pepper. Dytter du nesa ned i glasset, får du litt fornemmelse som om du lukter på en tropisk miks (ala DLNøttefabrikken).
Fin munnfølelse. Småtørr ettersmak som sitter lenge. Svært lettdrikkelig. Vanskelig å beskrive denne, men det er et godt øl dette her. Kommer sikkert til å handle dette igjen.

Hjemmebrygget IPA.

IMAG0037.jpg

3 humletyper (Chinook, Cascade og Challenger) + spray malt

ca 4 % alkohol.

Smakte godt ved flasking, så gleder meg til seriøs prøvesmaking til helgen :cool:

Hjemmebrygget IPA.
3 humletyper (Chinook, Cascade og Challenger) + spray malt

ca 4 % alkohol.

Smakte godt ved flasking, så gleder meg til seriøs prøvesmaking til helgen :cool:

FETT Joar! :D Dette må jeg prøve å gjøre selv en gang. Hva bruker du som utstyr?

FETT Joar! :D Dette må jeg prøve å gjøre selv en gang. Hva bruker du som utstyr?

Det er bare å sette i gang :)

Vi har STOR gryte som vi koker spraymalt og humlepellets i & 2 gjæringsdunker fra europris m gjærlås.

Eller er det bare en hevert slange, oecshle vekt (riktig stavet?), vekt til humle måling & korke maskin.
Vi har også mekket til en spiral kjøler for vørteren. (kobber rør fra biltema som vi krøllet rundt ett malingsspann )

Finner mange gode råd i boka Moderne Hjemmebrygging (den har vi, anbefales)
og her : http://www.norbrygg.no/forum/ + http://www.brygging.com/phpBB3/index.php

Humle og gjær finner du her : http://www.petit-agentur.no/

Spraymalten veier jo litt, så den kan du handle i nærmeste vinråstoff butikk i steden for å få den sendt.

Ville ikke gått for ett sånt ølsett som de selger på europris. Spraymalt metoden er bedre på smak.

Edit : Så Stavanger som sted nå :) Da er det Safiren på Sandnes når det gjelder spraymalt for deg

Tusen takk for info Joar! :D

Etter hjemmeeksamen skal jeg kikke mer på linkene! Burde fått til noe på nyåret! :) Hvor lenge må dette stå før det er ferdig gjæret osv osv?

Léon ;)

Tusen takk for info Joar! :D

Etter hjemmeeksamen skal jeg kikke mer på linkene! Burde fått til noe på nyåret! :) Hvor lenge må dette stå før det er ferdig gjæret osv osv?

Léon ;)

Spørs hvilken Gjær du bruker og temperaturen. Men ca 2 uker

Spennende, jeg har selv prøvd meg på litt hjemmebrygging, men det gikk rett i do gitt. Smakte hoppetau