Året som gikk og klokkeplaner for 2026

Medlem
28. okt. 2021
Sted
Ca midt på
Romjulen gir rom for ettertanke og mulighet til å planlegge det kommende året. Lager derfor en egen tråd for dette i år også. Fjorårets tråd finnes her. Oppfordrer til å legge inn bilder for å gjøre tråden mest mulig interessant. Samtidig vil jeg minne om at klokkeplaner ikke nødvendigvis trenger å bety innkjøp og salg. Etter min mening er noe av det mest interessante som har vært postet på forumet i år trådene med reisebrev, hobbyurmakerprosjekter og nerdetråder. Nå som vi vel er enige om at hypen har lagt seg kan vi kanskje se flere slike tråder i løpet av det kommende året?

Egen refleksjon er som følger.

2025

På listen fra i fjor var det planlagt innkjøp av en eller flere av disse:

Panerai PAM02392
Rolex Datejust 116234 /126234
Omega Seamaster 300 (neovintage)
Omega Aqua Terra 38 mm
Seiko Solar Tuna Save the Ocean
Christopher Ward The Twelve

Fasit ved årets slutt er at ingen av disse ble kjøpt inn. Dette skyldes først og fremst at det ikke dukket opp noen aktuelle kjøp på bruktmarkedet, samtidig som sparing i større grad har blitt prioritert. Det ble likevel et par rimeligere kjøp i form av et par Seiko Solar Quartz-dykkere og en Maen Greenwich GMT. Sistnevnte en sjelden sak som jeg har letet etter i flere år. Når jeg først fikk tak i et eksemplar levde den ikke helt opp til forventningene. Valgte derfor å selge den relativt kjapt. Solar dykkerne har jeg fortsatt, men de lever farlig. Utover dette har jeg gått til innkjøp av mine første bøker om klokker og urmakerfaget, noe som har økt interessen betraktelig.

Gjennom 2025 har jeg funnet litt tilbake til interessen for hobbyen. Merkelig nok har jeg også kjent på en fatigue (i mangel på bedre ord) når det kommer til alle klokkene som lanseres. Ukentlig lanseres det klokker som jeg både har lyst på og som jeg har økonomi til å kjøpe, tenker da først og fremst på microbrands, men samtidig er klokkeboksen allerede godt fylt opp. Det er litt rart å si dette etter den prisgaloppen vi har opplevd de siste årene, men jeg savner tiden hvor et klokkekjøp var en stor greie og hvor det svei litt i lommeboka. Da måtte man gå noen runder med seg selv og det ble ikke kjøp før man virkelig kjente at dette var den riktige klokken. De siste 5-6 årene har jeg flippet en del klokker og jeg konkluderer nå med at den tiden er over og at det har ødelagt litt for interessen uten at jeg helt har vært klar over effekten det har hatt. Fremover blir det færre innkjøp og mer gjennomtenkte kjøp. Jeg har også konkludert med at Quartz ikke gir meg noe som helst av glede.

2026

Planen for 2026 er først og fremst å fortsette å dyrke hobbyen. Det blir innkjøp av flere klokkebøker og jeg har lyst til å forsøke å bidra litt mer her på forumet. Et par klokker skal få nye reimer som de så absolutt fortjener og som jeg håper vil blåse litt nytt liv i de. Når det kommer til kjøp og salg av klokker blir det en liten vårrengjøring hvor 3-4 klokker selges. Så håper jeg å få kjøpt én eller to av de på listen under. Noen har blitt med fra fjorårets liste, andre har falt ut og noen nye har kommet til.

Panerai PAM02392

1766665222619.png

Omega Aqua Terra 38 mm

1766665240717.png

Grand Seiko SBGW231

Skjermbilde 2025-12-25 133221.png

Christopher Ward The Twelve

1766665366552.png

Christopher Ward C63 Colchester

Skjermbilde 2025-12-25 132456.png

Seiko SPB317J1

Skjermbilde 2025-12-25 132914.png

Redigert:
trolig null flere klokker i ‘26 men derimot fullføre service på klokkene jeg allerede har.

service for meg tilsvarer nesten det å få ny klokke.

videre, så anskaffer jeg fagbøker relevant for mine sterkere interesseområder; pekepinn er å bruke minimum 20% av kostnadene til bøker. det vil, som @Sciarra påpeker, øke og sementere interessen betraktelig.

Redigert:
I flere år har jeg bevist at planer ikke holdes…

Ila 2025 har jeg gjort noen hyggelige bekjentskaper, nå solgt: Omega bond (nydelig, men ble for klumpete), Tudor BB58 18K (dødskul sommerklokke, men også litt sær), også måtte PAM1028 (perfekt klokke!) ut pga kjøp av konfirmasjonsgave til datter, Tudor Lagoon.
IMG_4779.jpeg
IMG_4780.jpeg
IMG_4781.jpeg

Også kom det, i tillegg til Lagoon, inn en dødskul beater fra Sinn 857:
IMG_4782.jpeg

IMG_4642.jpeg

Plan 2026
Selge komplett sveitsisk Datejust 41 fra 2021 for 130’, for å kjøpe hvit 126500
IMG_3561.jpeg
IMG_3554.jpeg
IMG_3560.jpeg
IMG_3559.jpeg
IMG_3562.jpeg

som en selvutnevnt og bestemt «one watch at a time guy» gikk jeg inn i 2025 med Tudor BB Monochrome og var tilfreds med dens versatile tilstedeværelse, den var sporty men også dressy med sin «jubilee» lenke.

IMG_1069.jpeg

Men når jeg for noen år siden bestemte meg for å bli den «one watch at a time» fyren så betydde ikke det at jeg skulle finne den ene og så bli med den resten av livet, det valget revitaliserte interessen min og gjorde at fokuset endret seg.
Nå koser jeg meg veldig med klokkeinteressen igjen , jeg ser på ting, jeg prøver ur og jeg velger om en må gå for å åpne for den neste.

I August valgte jeg å la BB Monochromen gå ut til fordel for en Omega Seamaster Planet Ocean 39,5mm

IMG_1012.jpeg

Og så får vi se om 2026 får meg på andre tanker 😉

Når det er sagt så er det en liten luretanke som kødder litt med meg og statusen som «one watch at a time guy» og det er om jeg skulle gått hen å kjøpt meg en billig «dressklokke» for de få anledninger hvor det skulle vært aktuelt.

Da har jeg sett meg ut for eksempel denne:

IMG_1070.jpeg

Kan jeg da fortsette å kalle meg «one watch at a time guy»?

som en selvutnevnt og bestemt «one watch at a time guy» gikk jeg inn i 2025 med Tudor BB Monochrome og var tilfreds med dens versatile tilstedeværelse, den var sporty men også dressy med sin «jubilee» lenke.

Vis vedlegg 417261

Men når jeg for noen år siden bestemte meg for å bli den «one watch at a time» fyren så betydde ikke det at jeg skulle finne den ene og så bli med den resten av livet, det valget revitaliserte interessen min og gjorde at fokuset endret seg.
Nå koser jeg meg veldig med klokkeinteressen igjen , jeg ser på ting, jeg prøver ur og jeg velger om en må gå for å åpne for den neste.

I August valgte jeg å la BB Monochromen gå ut til fordel for en Omega Seamaster Planet Ocean 39,5mm

Vis vedlegg 417262

Når det er sagt så er det en liten luretanke som kødder litt med meg og statusen som «one watch at a time guy» og det er om jeg skulle gått hen å kjøpt meg en billig «dressklokke» for de få anledninger hvor det skulle vært aktuelt.

Vis vedlegg 417263

Såklart, du har jo kun en klokke på armen av gangen. ;)

Ellers, 2026 blir likt som 2025. Stille og rolig, uten noen store stunt. Det blir å beholde de jeg har, med et lite forbehold, men om ikke det dukker opp en veldig rett kandidat for bytte, så blir det disse tre et år til.
IMG_8869.jpeg
IMG_2141.jpeg
IMG_2086.jpeg

Redigert:

Vis vedlegg 417261

Vis vedlegg 417262

Vis vedlegg 417263

nei. da blir du ‘a-one-watch-category-at-a-time-guy’ :mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: Jone