Året som gikk og klokkeplaner for 2026

Ingen endring i boksen i 2025, og tror neppe det blir det i 2026 heller.

Etter å ha "samlet" klokker siden 1994 tror jeg boksen er komplett. Føles slik pr nå.
Klart gjennom 30+ år så har interessen og iveren gått i bølgedaler fra noen år med status-quo, og andre år med mye aktivitet.

Men jeg føler jeg nærmer meg reisens slutt.

I år f.eks så har jeg utenom G-Shock som jeg bruker i jobb daglig egentlig kun brukt en klokke. I 1-2 år nå har jeg lekt med tanken om å bare beholde denne ene ordentlige klokken, gi mine barn 2-3 ordentlige klokker selv (de er sterkt påvirket av far ganske interessert selv alle tre :LOL: ), og rett og slett avvikle resten.
Jeg har bevist/ubevist jobbet mot dette de siste 5-6 årene. Derfor er samlingen også slik satt sammen at 2 sønner og 1 datter kan "arve" 2-3 ordentlige klokker hver av ganske lik verdi hvis dette blir en realitet. Jeg føler meg sikre på at de ikke kommer til å selge de.
Jeg har i mange år fleipet med at når jeg gir meg med arbeid så skal jeg ha meg en ranch i Montana, snake-skin boots, cowboyhatt og en pick-up med gun-rack i bakvinduet. Der skal jeg sitte på porchen og nyte min morgenkaffe i soloppgangen mens jeg titter på min Patek. Kanskje? Lov å drømme hvert fall.

Dette året med kun en klokke i bruk har gjort meg mer og mer sikker på at jeg kan vær tilfreds med å være en one-watch-guy. Nå tar jeg ikke G-Shocks på jobben eller Garmin treningsklokker med i regnestykket da verdi av disse er lav, og bruksområdene noe annet.

Siden jeg kjøpte min første ordentlige klokke i 1994 så har jeg aldri solgt en eneste klokke. Så samlingen har jo etter hvert fått en vis størrelse og verdi.
En stund drev jeg og min gode venn Preben L (han har vel også gitt seg her?) å kjøpte ny Sub hvert år fra Askeland med 10-15% rabatt som vi la i bankboksen. Det var tider det hvor man kjøpte over disk og fikk rabatt. Dere "nye" som har kommet til de siste 7-8 årene tror vel neppe at det var slike tider, men det var det.
Når da jeg er der at jeg tror jeg nærmer meg slutten (ikke på livet altså) så tenker jeg også når jeg og kona har fått våre klokker, og barna sine så blir det vel frigitt en god slump penger også. Et forskudd på arv til neste generasjon som er på god vei inn i etableringsfasen vil kanskje være en like fin gave som klokkene?

Uansett, jeg tror med dette jeg logger av. For godt. Jeg kommer sikkert til å titte innom med jevne mellomrom, men dette blir nok min siste post.
Jeg mistet for noen år siden min originale konto her pga bytte av epost og mistet passord, men jeg har med den kontoen og denne jeg har nå vært med her på forumet omtrent siden oppstarten. Mer aktiv med min forrige konto og flere av dere kjenner nok godt til den, men har sluppet noen ord og bilder i ny og ne med denne også selv om ikke jeg har vært veldig aktiv med den.

Jeg takker folket for turen og ønsker dere fortsatt en fin reise. Og et riktig godt nytt år.

Takk for meg.
Oi. Det var kjedelig å lese at du "forlater oss", men høres jo samtidig ut at du har funnet roen med en klokke og vil rette fokus andre steder. Klokker er ikke alt.

Lykke til i jakten på både Patek og bondegård i Montana! Og ikke minst et godt nytt år til deg og dine! :)

Og så er du selvfølgelig velkommen tilbake når du føler for det.

2025 var et annus horribilis, men det reddet seg ordentlig inn på senhøsten. For å markere nettopp det fikk jeg en Tudor Ranger av kone og barn, og sier meg som en konsekvens ferdig med klokkeanskaffelser. Har tidligere tenkt at jeg "trenger" 3 ordentlige klokker (BB58 til sommer og sjø, Ranger til vinter og fjell, og JLC MUT til dress og pent) i tillegg til arvegods, og der er jeg nå. Skal nå legge ut et par halvgamle Stowaer for salg, og så er jeg egentlig i mål. Da er samlingen slanket fra 10 til 5 inkl. arvegods og beater.

2025 var et år med altfor mange bytter. Mistenker at jakten på noe nytt er det som trigger meg mest. Solgt og byttet boksen flere ganger.
I fjor fikk jeg inn en Sea dweller 43, som jeg har tro på faktisk får være der en stund, og i dag byttet jeg inn tre klokker inn inn i en Omega ultra deep titan. Nå er samlingen to dykkere og en vintage Zenith fra min far. Planen videre dette året er å prøve å holde på de to dykkerne, og på sikt få inn en Panerai 372 med plexi, og gjerne noe i edelt metall🙂
IMG_7209.jpeg
IMG_6978.jpeg
IMG_1926.jpeg

Artig tråd!
Er egentlig ganske hemmelighetsfull av meg hva gjelder fremtidige kjøp, men tenker tråden her kan være et unntak.

I 2025 fikk jeg kjøpt en CODE 11.59 som jeg absolutt elsker. Den dekker et tomrom som var i boksen som jeg setter så pris på. De som vet de vet (stealth luxury), finish av ypperste klasse og en komfort som må oppleves.
Har brukt god tid hos AP og mine kjære venner der, for å finne ut hvilken som skulle være min første (av det som var mulig), men da jeg prøvde CODE for første gang i 2023 og kombinasjonen her som kom litt senere, var jeg solgt. Dog en relativ sjelden variant så tok litt tid, men AP leverte: glasset er CRAZY btw!

IMG_6335.jpeg

For 2026 har noen nye dører åpnet seg, gjennom et vennskap til merket og butikken som jeg setter ekstremt pris på, så har jeg to klokker jeg venter på fra AP som jeg er forespeilet i 2026 - det blir spennende.

Vil for øvrig tro Bjerke ringer om litt. Ettersom 124060 gikk til min far som en fin julegave, skal den erstattes med en LV.

Peace!

For en fin tråd, jeg koser meg med å lese betraktninger og om ønsker. Fascinerende så ulike retninger alt tar. Og det var også en avskjedspost like over som tok meg litt. Det er alltid rart når noe opphører. Takk for tiden din, @Barney Ross - og lykke til videre!

Det føles derfor veldig spesielt at jeg mentalt hadde klargjort en årskavalkade for min egen del. Det har nå vært ganske nøyaktig ett år med klokkefeber. Jeg tenkte å komme med en edruelig liste over klokkene som har kommet og gått, og de som har blitt værende. Men skitt au, jeg lar året gå i bilder, og håper at jeg ikke dermed tar opp for mye plass her. Jeg synes jo selv det er mest givende med et visuelt underlag her inne. Kanskje det peker i noen retninger, på et mønster, eller en vei videre. Det kommer noen tanker om 2026 etter bildeserien. Og posten må deles opp i to da det er flere enn ti klokker.

Her er det som kom inn i 2025 i kronologisk rekkefølge. De jeg fremdeles har er beskrevet med uthevet skrift:

1. Casio Timeless MQ-24B-1BEF
IMG_2687.jpeg

2. Timex Easy Reader Indiglo TW2P75800

IMG_2697.jpeg

3. Orient Bambino RA-AC0M04Y30B

IMG_2693.jpeg

4. Tissot PRX T137.210.11.041.00

IMG_2695.jpeg

5. Sternglas Naos S02-NA03-PR07

IMG_2696.jpeg

6. Farer Resolute Sorbet

IMG_0646.jpeg

7. Farer Erebus Midnight

IMG_0874.jpeg

8. Seiko King Quartz 0853-8000-G Juni 1975

IMG_0903.jpeg

9. Tissot Sideral S Powermatic 80 T1454079705702

IMG_2688.jpeg

10. Oris Big Crown Pointer Date 01 754 7741 4068-07 5 20 5001 754 77414068-07 5 20 50

IMG_2597.jpeg

11. Traska Summiteer V4

IMG_1616.jpeg

12. Christopher Ward C65 Dune

IMG_2690.jpeg

13. Omega Constellation Pie Pan 1963

IMG_2691.jpeg

14. Alf Lie ukjent modell etter min farfar

IMG_2419.jpeg

15. Studio Underd0g 02SERIES Pink Lemonade

IMG_2595.jpeg

16. Seiko Prospex 1959 Alpinist Re-creation SJE085

IMG_2685.jpeg

Etter et heseblesende 2025 og med en litt mer mager økonomi fremover så er det litt uklart hva som er prioriteringen. Jeg har mange ønsker, men må også akseptere begrensningene. Jeg har nå ute tre klokker til salgs. Realistisk sett så kan det komme et par klokker inn, og akkurat nå - sterkt inspirert av quartztråden som nylig ankom - er jeg interessert i å finne et kvalitets-kvartsur. Jeg får føle meg litt mer fram i landskapet der inne. Men Grand Seiko og Citizen melder seg på. Det er hele veien en tanke om etterfølgere; både klokker, men også at disse skal gå i arv til mine barn - og jeg vil gjerne at samlinga skal være spisset, men med en viss bredde og fleksibilitet, og ikke minst levedyktighet. Jeg snuser også på en NOMOS Ludwig 35 mm.

Så samlingen vil fremover ideelt sett bestå av:

Casio MQ-24 (kickstartet klokkeinteressen)
Alf Lie (av nostalgiske årsaker)
Omega Constellation
Seiko Alpinist SJE085
(NOMOS Ludwig?)
(Kvalitetsquartz)

Takk for oppmerksomheten!

Jeg tror jeg viderefører fjorårets planer: Doxa Sub 300T hvis det skulle passe seg med økonomien, som er under press etter at jeg flyttet ut fra ungkarsgammen min til et nybygget hus, med alt det pjatt man liksom "må" ha i et hjem, som gardinoppheng, gardinstenger, gardinkroker, gardinstangender, gardinvekter, og gardiner.
Det eneste klokkerelaterte jeg gjorde i 2025 var å pimpe opp Speedtimeren min med ny reim og gjenoppdaget gleden for en enkel og ukomplisert klokke. Ja, og Paneraien måtte på reparasjon og service, som ble ordnet veldig fint av Perfekt Ur.
Samlingen består pr. nå av Tudor Black Bay GMT, Seiko Spring Drive Tuna SBDB013, Seiko Speedtimer Panda SSC813, Seiko Samurai "Save the Ocean" SRPD23K1, PAM 590, Radium Original SL Auto hvit, Casio DW-5600 og GA-2100. Å dytte en Doxa inn i blandinga tilføyer ikke mye nytt utover en fargeklatt med oransje, men jeg er nok ikke ute etter en "balansert" samling ennå, og penklokker er fremdeles noe jeg bare liker å se på, og tenke på, men ikke å eie.

Redigert:
Fortsette den «uproblematiske» balansegangen mellom kjærligheten for klokker og det å bare ha en. Her illustrert;
IMG_0326.jpeg

Holdt denne posituren med glans siden 91 er det vel nå. Utrolig slitsomt og samtidig veldig givende. Får veldig stor hengivenhet som seriemonogamist til de urene jeg hatt. Nå tre år’ish inn i tredje runde med MK2(kanskje et tegn?)…
IMG_0186.jpeg

På slitne dager drømmer jeg om å dumpe den og bli gammel med det jeg ved siden av Pingu & Square GS Shock tenker er definisjonen av sanne, dokumenterte tollwatches:
IMG_0330.jpeg

Utover det, realiserer jeg tanken om egen OnlyFans(noen må jo begjære meg og??!) så er disse tre mine favoritter:
IMG_0327.jpeg

IMG_0329.jpeg

IMG_0328.jpeg

Skulle en av disse noensinne havne på min arm så lover jeg dere at de skal brukes slik alt annet jeg har brukt har blitt; 1 klokke, alltid på. Prøv det, det er en fantastisk følelse og de tåler så mye mer enn dere tror. En må nesten legge bort økonomien i dette her om man virkelig skal nyte det. Godt da vi ikke tar med oss pengene når vi dør.

Her vil jeg og komme med en shoutout til alle som kjøper femti rimelige klokker og to hundre reimer; skrap sammen alt og kjøp 1. Bare 1.

Avslutningsvis ble jeg litt emo av @Barney Ross sitt innlegg. Selv vært her i ååårevis etter hvert og mange man satte pris på forsvinner. I så måte er vel dette forumet som livet ellers.

Fortsette den «uproblematiske» balansegangen mellom kjærligheten for klokker og det å bare ha en. Her illustrert;
Vis vedlegg 418104

Holdt denne posituren med glans siden 91 er det vel nå. Utrolig slitsomt og samtidig veldig givende. Får veldig stor hengivenhet som seriemonogamist til de urene jeg hatt. Nå tre år’ish inn i tredje runde med MK2(kanskje et tegn?)…
Vis vedlegg 418109

På slitne dager drømmer jeg om å dumpe den og bli gammel med det jeg ved siden av Pingu & Square GS Shock tenker er definisjonen av sanne, dokumenterte tollwatches:
Vis vedlegg 418105

Utover det, realiserer jeg tanken om egen OnlyFans(noen må jo begjære meg og??!) så er disse tre mine favoritter:
Vis vedlegg 418106

Vis vedlegg 418107

Vis vedlegg 418108

Skulle en av disse noensinne havne på min arm så lover jeg dere at de skal brukes slik alt annet jeg har brukt har blitt; 1 klokke, alltid på. Prøv det, det er en fantastisk følelse og de tåler så mye mer enn dere tror. En må nesten legge bort økonomien i dette her om man virkelig skal nyte det. Godt da vi ikke tar med oss pengene når vi dør.

Her vil jeg og komme med en shoutout til alle som kjøper femti rimelige klokker og to hundre reimer; skrap sammen alt og kjøp 1. Bare 1.

Avslutningsvis ble jeg litt emo av @Barney Ross sitt innlegg. Selv vært her i ååårevis etter hvert og mange man satte pris på forsvinner. I så måte er vel dette forumet som livet ellers.

Den lu chopard er så utrolig lekker, særlig den grønne!

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Vis vedlegg 418104

Vis vedlegg 418109

Vis vedlegg 418105

Vis vedlegg 418106

Vis vedlegg 418107

Vis vedlegg 418108

hvis 1: L.U.C.
hvis 2: 2 x chopard
+ logg av alt klokkerelatert til evig tid og du er dekket for godt. amen🙏

Redigert:
Min oppsummering av forrige år finner du, tradisjon tro, her:

En helt strålende oppsummering, @Jørgen - og for et driv i teksten. Jeg likte også godt at du var ærlig på dalende klokkeinteresse, samtidig som at innholdet i oppsummeringen vitnet om en helt egen form for entusiasme. Av og til er det kanskje bra å se seg selv litt utenfra. Takk!

• Elsker
Reaksjoner: Jørgen
Etter bare 6 år med denne hobbyen, så vet jeg at det ikke kan planlegges noe;) I år skal jeg bygge opp god buffer igjen! Minus maks 50.000kr(altså 100.000kr) om jeg plutselig ser noe jeg har hatt lyst på i minst 2 dager(altså 12 sekunder )hos min lokale klokke-dealer, hehe!

Ingen ting verken inn eller ut i 2025 (regner ikke med en muligens ødelagt Certina DS-2 damemodell som jeg fant på loppis til 20 kr).

Jeg har fortsatt "bare" (det er slettes ikke bare-bare) Seiko i samlingen, og har lenge levd veldig godt med det. Tre stk som roteres jevnlig gjennom året. I tillegg lever en G-Shock et hardt liv som beater og leketøy for arvingen, samt et arvestykke som dras fram til dressen.

I 2025 var planen å bytte rundt 30-40k mot en snasen klokke, som for meg er mye penger. Denne jakten fortsetter i 2026, og er egentlig den eneste planen for det kommende året. Ideelt sett vil det være en klokke som kan gis videre når arvingen nærmer seg voksenlivet, men det er kanskje litt mye å forvente.

• Liker
Reaksjoner: jvj75