Bare ett lite innspill fra sidelinja
Chronolog er genial. Koster 30 spenn eller noe.
Med atomklokke, mulighet for å logge nøyaktige tider, samt få frem grafer og statistikk på klokkas nøyaktighet i bruk og til hverdags (Som kan variere en god del ifra i en timegrapher. Timegraphere til under 3k skal uansett bare brukes som veiledning. De er ikke godt kalibrerte og har gjerne en feilmargin på 3-7 sek pr døgn. Jeg grovlegurerer klokkene mine med timegrapher, men finregulerer etter 5 dagers bruk. Ser jeg at snittet er +15 sek pr døgn f.eks, så setter jeg verket i en timegrapher og justerer ned gangen med ca 12 sek i den posisjonen den er i under måling (selv om den posisjonen viser -8sek/døgn)
Ellers må jeg minne folk på en vennlig ting.
Selv om en klokke "går godt" i følge selgere på finn.no osv osv, så er det kun servicebevis som gjelder i mine øyne.
Har kjøpt 3 vintage seiko i det siste som alle "Går supergodt" ifølge selgere. Ingen uten kvittering eller bevis.
Jeg bryr meg jo ikke, for jeg skal serve de uansett, men det tar meg jo nøyaktig 7 sekunder med lupe å se at det er leeeenge siden service da jeg åpner baklokket.
Klokker kan gå kjempebra til og med helt uten oljer, men slitasje, og amplitude er lidende.
Klarer du å se oljelinsen som ligger under endestenen på denne seikobalansen?
Ikke jeg heller.
Så jeg slår ett slag for å normalisere det å "prise inn" en service om klokken er 7 eller mer å gammel, og ikke beviselig er servet.
Mine 2 cents.