Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg har en timegrapher som jeg bruker.

Stilig med siden du linker til. Men jeg vil tro at forsinkelser på internettforbindelsen vil kunne forkludre nøyaktigheten? :unsure:
Om du holder deg på samme atomur burde det bli lite avvik eller omtrent samme mengde.
Men ja, jeg har observert 1 sekund avvik mellom det franske og det tyske atomuret og det skylder nok forbindelsene.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Og poenget med det @seiltid er også at man kan justere klokker og sjekke disse litt overalt på farten.
Absolutt et godt poeng!
Dersom man skulle dra dette ut veldig langt - fordi man er klokkenerd som kan og vil - så kunne man eventuelt kjøpt en referanseklokke. Det finnes vel en del kvartsklokker som korrigerer seg selv via radiofrekvens? Og som igjen er styrt av atomur? Men det blir vel å trekke det litt langt. Men, siden vi tross alt er på Tidssonen, hvilken klokke er tøff og praktisk med denne funksjonen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Absolutt et godt poeng!
Dersom man skulle dra dette ut veldig langt - fordi man er klokkenerd som kan og vil - så kunne man eventuelt kjøpt en referanseklokke. Det finnes vel en del kvartsklokker som korrigerer seg selv via radiofrekvens? Og som igjen er styrt av atomur? Men det blir vel å trekke det litt langt. Men, siden vi tross alt er på Tidssonen, hvilken klokke er tøff og praktisk med denne funksjonen?
Ja jeg ser poenget men jeg holder meg uansett unna fra alt som er smart eller radiokoblet klokker.
Disse dings har aldri vært min greie.
Og Apple klokker er noe jeg hater mest: fy fy fy.
Tingen er at jeg kan bytte klokker opp til 3-4 ganger per dag avhengig av aktivitetene og derfra bruker jeg atomur på mobilen for å justere disse på mest mulig riktig tid. Og det holder nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Hva bruker folk flest her for å måle tidsavvik på klokkene sine?
Jeg bruker vanligvis atomur på nettet.
Jeg gjør det enkelt og stiller klokken nøyaktig etter iPhone, og så blir det referansetiden som jeg måler avvik mot. Hvis det er en klokke som jeg mistenker avviker for mye så tracker jeg det i et notat på faste tidspunkt. Har prøvd timegrapher-app men har slitt med å isolere/fange opp lyden av klokken. Mulig det funker bedre ved betaling i app.
 
Jeg gjør det enkelt og stiller klokken nøyaktig etter iPhone, og så blir det referansetiden som jeg måler avvik mot. Hvis det er en klokke som jeg mistenker avviker for mye så tracker jeg det i et notat på faste tidspunkt. Har prøvd timegrapher-app men har slitt med å isolere/fange opp lyden av klokken. Mulig det funker bedre ved betaling i app.
Jeg aldri brukt app for det.
Da kjøper jeg en ekte timegrapher.
Jeg mener atomur er egentlig det mest nøyaktig når man kobler seg på nettet.
 
Bare ett lite innspill fra sidelinja

1000035747.jpg


1000035750.jpg
1000035752.jpg
1000035748.jpg


Chronolog er genial. Koster 30 spenn eller noe.
Med atomklokke, mulighet for å logge nøyaktige tider, samt få frem grafer og statistikk på klokkas nøyaktighet i bruk og til hverdags (Som kan variere en god del ifra i en timegrapher. Timegraphere til under 3k skal uansett bare brukes som veiledning. De er ikke godt kalibrerte og har gjerne en feilmargin på 3-7 sek pr døgn. Jeg grovlegurerer klokkene mine med timegrapher, men finregulerer etter 5 dagers bruk. Ser jeg at snittet er +15 sek pr døgn f.eks, så setter jeg verket i en timegrapher og justerer ned gangen med ca 12 sek i den posisjonen den er i under måling (selv om den posisjonen viser -8sek/døgn)

Ellers må jeg minne folk på en vennlig ting.

Selv om en klokke "går godt" i følge selgere på finn.no osv osv, så er det kun servicebevis som gjelder i mine øyne.

Har kjøpt 3 vintage seiko i det siste som alle "Går supergodt" ifølge selgere. Ingen uten kvittering eller bevis.
Jeg bryr meg jo ikke, for jeg skal serve de uansett, men det tar meg jo nøyaktig 7 sekunder med lupe å se at det er leeeenge siden service da jeg åpner baklokket.

Klokker kan gå kjempebra til og med helt uten oljer, men slitasje, og amplitude er lidende.
1000035740.jpg

Klarer du å se oljelinsen som ligger under endestenen på denne seikobalansen?
Ikke jeg heller.

Så jeg slår ett slag for å normalisere det å "prise inn" en service om klokken er 7 eller mer å gammel, og ikke beviselig er servet.

Mine 2 cents.
 

Vedlegg

  • 1000035754.jpg
    1000035754.jpg
    45,4 KB · Visninger: 0
"Timegraphere til under 3k skal uansett bare brukes som veiledning. De er ikke godt kalibrerte og har gjerne en feilmargin på 3-7 sek pr døgn."

Takk for å understreke dette @crown guard
Det er kanskje lite poeng å kjøpe en Steinhart "Rolex":LOL:, men da hva F er poenget med å kjøpe en timegrapher med såpass sterk feilmargin?
Saken fortjener eget tråd :
"Hva F er poenget med billig ræl som skal uansett aldri gjør deg fornøyd og bare få deg til å forbli på trill rundt lurt følelsen?"
 
  • Haha
Reaksjoner: seiltid