Militærklokker fra 2. verdenskrig. Hva finnes der ute?

Enda en merkelig «Kriegsmarine» skipsur på Finn. Kjenner ikke igjen denne modellen?
Designet på urskiven tilsvarer en Junghans J30D, en skipsklokke ikke brukt for navigasjon.
Urverket er forskjellig fra standardbilder vist av Konrad Knirim, eller ganske enkelt at urverket ikke er komplett og ikke fungerer?
IMG_1145.jpeg
av denne typen.

Takk for bildet. Jeg har fremdeles til gode å kjøpe Knirim-bøkene. Da er det nok ekte vare, men mangler opptrekksdelen av verket.

Min Hamilton 8 days H-37500/AN-5741-1, 24 timers cockpitklokke. Tikker og går, holder tiden godt og alt virker som det skal Urskiva er nok malt opp en gang i tiden kan det se ut til, men NOS urskiver er faktisk mulig å få tak i.
Benyttet i U.S. Navy fly under WW2 og utover. Bla i Vought F4U Corsair.

Lume sees under UV lys. (Ikke radium)

Relativt komplisert klokke, med hele 417 deler.
IMG_3540.jpeg
IMG_3541.jpeg
IMG_3509.jpeg

Fin artikkel hos Hodinkee om klokka: https://www.hodinkee.com/articles/the-restoration-of-a-world-war-ii-hamilton-37500-cockpit-clock

Man finner også klokka i boka Military Timepieces.

Jeg har flere ur som var militært utleverte instrumenter, og brukt av militære avdelinger/fly gjennom andre verdenskrig. Felles for disse, og flere av dem har blitt postet i denne tråden, er at de tilhørte alliansen, spesielt USA. Jeg har ikke hatt en offisiell militær klokke fra aksemaktene, før nå.

Jeg var i kontakt med Konrad Knirim, den kanskje største eksperten på tyske WW2 klokker. Han begynner å dra på åra og har solgt unna det meste av WW2 klokker fra sin samling, men han hadde akkurat levert ett av sine siste Kriegsmarine Beobachtungsuhr til et auksjonshus i Tyskland. Jeg fulgte opp, og vant auksjonen.

Dette er et IWC navigasjonsur (Beobachtungsuhr) II Klasse med emaljeskive fra 1943, de ble brukt av større marinefartøy (overflate og ubåter). IWC urverk kaliber 67. 1500 av disse ble produsert av IWC og levert til den tyske distributøren med militærkontrakt Gerl & Schipper i Køln mellom 13 januar og 21 desember 1943. Denne kommer rett ut av Konrad sin private samling, og er avbildet på side 234 av hans bok Militäruhren (med avbildet mener jeg denne klokken, ikke en tilsvarende). Den har også en utskrift fra IWC sine arkiver. Den går fint, og er i svært god stand.
IMG_5843.jpeg

IMG_5845.jpeg

IMG_5848.jpeg

IMG_5844.jpeg

IMG_5849.jpeg

Jeg har flere ur som var militært utleverte instrumenter, og brukt av militære avdelinger/fly gjennom andre verdenskrig. Felles for disse, og flere av dem har blitt postet i denne tråden, er at de tilhørte alliansen, spesielt USA. Jeg har ikke hatt en offisiell militær klokke fra aksemaktene, før nå.

Jeg var i kontakt med Konrad Knirim, den kanskje største eksperten på tyske WW2 klokker. Han begynner å dra på åra og har solgt unna det meste av WW2 klokker fra sin samling, men han hadde akkurat levert ett av sine siste Kriegsmarine Beobachtungsuhr til et auksjonshus i Tyskland. Jeg fulgte opp, og vant auksjonen.

Dette er et IWC navigasjonsur (Beobachtungsuhr) II Klasse med emaljeskive fra 1943, de ble brukt av større marinefartøy (overflate og ubåter). IWC urverk kaliber 67. 1500 av disse ble produsert av IWC og levert til den tyske distributøren med militærkontrakt Gerl & Schipper i Køln mellom 13 januar og 21 desember 1943. Denne kommer rett ut av Konrad sin private samling, og er avbildet på side 234 av hans bok Militäruhren (med avbildet mener jeg denne klokken, ikke en tilsvarende). Den har også en utskrift fra IWC sine arkiver. Den går fint, og er i svært god stand.
Vis vedlegg 427254
Vis vedlegg 427255
Vis vedlegg 427256

Vis vedlegg 427257
Vis vedlegg 427258
Fantastisk klokke👌🏻

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG