Jeg har flere ur som var militært utleverte instrumenter, og brukt av militære avdelinger/fly gjennom andre verdenskrig. Felles for disse, og flere av dem har blitt postet i denne tråden, er at de tilhørte alliansen, spesielt USA. Jeg har ikke hatt en offisiell militær klokke fra aksemaktene, før nå.
Jeg var i kontakt med Konrad Knirim, den kanskje største eksperten på tyske WW2 klokker. Han begynner å dra på åra og har solgt unna det meste av WW2 klokker fra sin samling, men han hadde akkurat levert ett av sine siste Kriegsmarine Beobachtungsuhr til et auksjonshus i Tyskland. Jeg fulgte opp, og vant auksjonen.
Dette er et IWC navigasjonsur (Beobachtungsuhr) II Klasse med emaljeskive fra 1943, de ble brukt av større marinefartøy (overflate og ubåter). IWC urverk kaliber 67. 1500 av disse ble produsert av IWC og levert til den tyske distributøren med militærkontrakt Gerl & Schipper i Køln mellom 13 januar og 21 desember 1943. Denne kommer rett ut av Konrad sin private samling, og er avbildet på side 234 av hans bok Militäruhren (med avbildet mener jeg
denne klokken, ikke en tilsvarende). Den har også en utskrift fra IWC sine arkiver. Den går fint, og er i svært god stand.
Vis vedlegg 427254
Vis vedlegg 427255
Vis vedlegg 427256
Vis vedlegg 427257
Vis vedlegg 427258