Hi-Fi tråden

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Noen som har innspill til hva som gjelder av aktive høyttalere om dagen? Skal brukes til TV-oppkobling (hdmi arc) og musikk. Foreløpig vurderes det å stikke innom butikk(er) å høre på:

Klipsch The Fives
KEF LSX
KEF LS50
KEF LS60 (som dessverre har for lav WAF-faktor pga dybden)

Andre jeg burde vurdere eller som noen har erfaringer med?

-KEF LSX stod på kontoret en god stund, og de var absolutt et engasjerende og hyggelig bekjentskap. Blåtann Bare Virket(tm), noe som var et stort pluss - før jeg hadde hengt av meg jakka hadde telefon og høyttalere funnet hverandre og det var bare å trykke play. Funket FSF å koble dem til PC med USB, også, og formodentlig vil HDMI-inngangen også fungere som bare det, men den prøvde jeg aldri selv.

Den eneste grunnen til at de ble fordrevet, var at jeg plutselig fikk igjen et sett HS5 som jeg egentlig hadde ment jeg hadde gitt bort - men mottakeren hadde tolket det som et lån, og straks lydbasillen hadde tatt nok grep til at et komplett anlegg stod på innkjøpslisten, fikk jeg levert et par pent brukte HS5 og en flaske brunt på døren, og da ble LSX solgt og HS5 satt opp igjen på kontoret, gitt.

Nå antyder jo LS60 et budsjett som går langt utenpå hva jeg skal til å foreslå at du vurderer, men hva med å gå old school med et par Yamaha HS8?

Høres langt bedre ut enn den latterlig lave prislappen skulle tilsi, selv om de jo skinner aller mest som nærfeltsmonitorer, noe som jo fordrer en ganske liten stue, for å si det pent - men absolutt en kurant aktiv høyttaler også på litt større avstand, for sjokkerende lite penger. De fylte stua i gamlehuset (ca. 42kvm) med lyd på grensen til Götterdämmerung uten vreng.

Sleng på en subwoofer, og du trenger bare en eller annen duppedings som kan agere forforsterker, og du burde være i mål for under 20 lapper. Det er jo i denne bransjen nærmest for en ventepølse å regne. :D

• Liker
Reaksjoner: teknor
Nå antyder jo LS60 et budsjett som går langt utenpå hva jeg skal til å foreslå at du vurderer, men hva med å gå old school med et par Yamaha HS8?
Takker. Men skal ha høy WAF og KAF (kids), så da er HDMI arc et absolutt krav. Da faller nok old school fort utenfor. LS60 eller tilsvarende kan være innenfor dersom alternativet ticker av alle boksene - og er nevneverdig bedre enn andre alternativer.

Grado Time
IMG_2888.jpeg

Nytt oppsett idag.
Noen som har erfaring med IEM’s?
Har airpod pro2,låter egentlig helt ok.
Hadde ikke vært feil med noe kablet som låter bedre.
Snuser litt på BD xelento2 og DT70

image.jpg

her har det gått i sting + phil collins i dag, førstnevnte utgjorde min første konsert - drammenshallen 1988 - phil collins forsto jeg aldri poenget med i ungdommen, inntil det omsider gikk opp et stort lys💡

-Har et litt av og på - mest av - forhold til Phil Collins som soloartist, men Genesis?

Aiai. Tror neste plate blir Selling England by the Pound.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Har du andre klokker utenom lcd-x?

-En liten håndfull:

a) LCD-X får suverent mest tid hjemme.
b) På kontoret har jeg et par ATH-M50x (Som, tror jeg, fortsatt er det innen hodetelefoner som har gitt mest bang for the buck - helt uknuselige, kompakte, komfortable og overraskende god lyd (spesielt etter litt nennsomt pålagt EQ)).
c) I tillegg et par HD800 som jeg liker veldig godt, komfortabelt som fy men kanskje rett og slett for avslørende - mye av musikken jeg er veldig begeistret for er spilt inn relativt halvhjertet. Det gjør ikke musikken mindre morsom å lytte til, men det kan være distraherende med klokker som løfter opp og viser frem - heftig og begeistret - hvert minste lille tilløp til sibilans.
d) Et par Sony WH-1000XM4 (Tror jeg det er - muligens 3, absolutt ikke 5) som er med på alt av reiser.
e) I tillegg litt ymse fra gammelt av - et par AKG K240, Sennheiser HD600 og et par klokker til jeg knapt husker hvor ligger - Beyerdynamic DT990 (600 ohm-utgaven) - lurer på om jeg ikke lånte dem bort til en tidligere kollega for noen år siden. En håndfull AKG i budsjettenden.

Av sortimentet over er nok 90% av tiden fordelt på LCD-X og ATH-M50x - så kommer Sonyene frem når jeg er på reise, og HD800 når jeg skal kose meg med noe som er skikkelig innspilt. Det gjentas ad nauseum online at HD800 er uovertrufne for klassisk, og det stemmer jo, det. Få ting føles like godt som å sette på Kleiber/Wienerfilharmonikernes Beethovens femte med HD800 om ørene. Da er det en meget modig sjel som forstyrrer meg.

• Elsker
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Raniets
Ryddet litt for noen år siden.
Så har bare
T1
Noen gradoer
Og airpods pro2.

Ok lyd i podsene,enkle å dra frem.
Så sitter her å tenker på om BD Xelento2 eller DT70ie,sennheiser IE600 kunne vært noe