Litt av hvert har skjedd siden sist.
Har servet den aller første 44 king seikoen. 44999 som den heter.
Har servet 4402. Samme verket, men med dato og annetledes hack funksjon. Ble pen!
Og så har jeg i god TS-ånd handlet meg årets siste king seiko (nå må jeg faktisk gi meg)

King seiko fantes med disse urverkene
44 (første, 18000bph en avart av 57 verket)
45 (første ekte hibeaten i en KS)
56 (kjedelig men god arbeidshest som også satt i GS)
52 (denne har jeg manglet)
Grand seiko fantes med disse verkene fra gammelt av
57 (gode gamle manuelle traveren)
44 (vidreutviklet 57)
62 (første automatiske GS)
61 (første automatiske hibeat GS)
56 (28800 masseprodusert litt kjedelig som tidligere nevnt)
Har vært innom alle verkene i løpet av vinteren nå, bortsett fra 52-verket.
52-verket har litt heltestatus – i hvert fall 5245-varianten (4-tallet står for høyeste finish og regulering av verket, i motsetning til 0 eller 2).
52-verket var Seiko og Daini-fabrikkens siste jamrende skrik fra 1971 før kvartskrisen tok dem. Her skulle det presteres – noe ordentlig skulle lages. Det ble produsert svært få 52KS, men de ble regulert til bedre enn chronometer-standard og merket med «Special» fra fabrikk.
Urverket er noe uvanlig bygd opp innvendig, men det skal jeg komme tilbake til når jeg server klokken og legger ut bilder av det.
Jeg har lett lenge, men ikke funnet noe interessant i Norge. I utlandet går de for 10–12k i pen stand.
Jeg er glad i gammal drit, men det blir litt for meget.
Så dukket det opp en pen 5245-6000 på en japansk auksjonsside. Lagret den for noen dager siden, og de siste timene før slutt hetet det seg opp. Jeg satte meg ned og skjønte fort hvorfor det ellers så pene eksemplaret ikke hadde fått altfor mange bud (prisen lå da på 2500).
Monoblock-casebacken var gravert.
Vanskelig å fjerne – og ikke noe folk flest vil ha.
Så dro jeg gjennom ChatGPT for å finne ut hva som faktisk var gravert.
Nå skal man jo ikke tro på alt Chatgpt sier, men jeg har kryssjekket en del, og tok sjansen på å bjuda på litt mer.
Om dette stemmer er det jo en flott bit klokkehistorie!
7450kr fattigere, så var den min!
Stygg eller pen? Vet ikke helt selv, men et viktig stykke historie!
Blir et morsomt, kompleks og uvanlig urverk å lære seg.
Med "ratchetwheel" til fjærhuset på skivesiden og ikke verkssiden.