Klokkecafé – løst og fast om klokker

Huff.... Puls- og smartklokker...
Nå når det også Aftenposten på 17 mai.

Minner om at høyre ankel er stedet...
AISelect_20250517_094402_Aftenposten e-avis.jpg

(Smartklokker skal sitte på høyre ankel. Hvis noen oppdager den, så kan du si at det er en fotlenke og at du soner hjemme)

8

Fint design på denne,vanntett også:

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Hender nato strap’n napper ut ene springbar’n.
Finnes det noen gode springbar til 21mm til kasse uten gjennomgåendes lug holes?

Finnes det noen gode springbar til 21mm til kasse uten gjennomgåendes lug holes?
Varierende kvalitet på baretter, har du forsøkt disse?

tl;dr: Nei.

Forklaring: Springbar til en urkasse uten lug holes, MÅ ha skuldre. Det betyr at Natoreima nå har en del på springbar å jobbe og dra i, og vips...så detter en av springbarene av. Betyr jo ingenting, da klokka henger i den andre springbaren. Husk at Natoreimer er egentlig laget for klokker med lug holes (springbars uten skuldre) eller fixed springbars.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Raniets
tl;dr: Nei.

Forklaring: Springbar til en urkasse uten lug holes, MÅ ha skuldre. Det betyr at Natoreima nå har en del på springbar å jobbe og dra i, og vips...så detter en av springbarene av. Betyr jo ingenting, da klokka henger i den andre springbaren. Husk at Natoreimer er egentlig laget for klokker med lug holes (springbars uten skuldre) eller fixed springbars.

Trodde sveitserene visste bedre.
Bør kanskje kjøpe ei vanlig reim heller.
Den faller jo ikke av. Men irriterendes

Går fint å bruke springbars uten skuldre. Men da må man regne med å ofre de når man må bruke avbitertang for å få de fjernet igjen. Jeg har flere klokker som utelukkende brukes med natoreim. På disse har jeg installert springbars uten skuldre for å slippe problemet med at de kan falle ut, og at reimen blir revet opp av skuldrene som gnager på reima. Her er et eksempel på min BB54 som jeg kun bruker med 16 mm bond nato.

20250521_055207.jpg

Redigert:

Akkurat dette!
Jeg ble vel interessert i klokker for omtrent 15 år siden og kjøpte da min første mekaniske klokke - en Longines Legend Diver. Nå kjøpte jeg den i Brussel og fikk nok litt avslag, men jeg tror jeg betalte rundt 10K. Kanskje var veiledende hjemme i Norge omtrent 13-14K. For meg var det vel omtrent en halv netto månedslønn. Nå koster en LLD omtrent 43K, tror jeg. Det er over min netto månedslønn som er helt gjennomsnittlig. Klokka har sikkert blitt bedre, men kanskje ikke tre ganger så bra....
Jeg ble lei av denne prisgaloppen, solgte min siste mekaniske klokke for 6 måneder siden og kjøpte en brukt Garmin Instinct til en tusenlapp på Finn. Jeg lever bra med det.
Fremdeles frister det med Panerai, Doxa mm. Men det er jo ikke akkurat et prekært behov, og det burde kanskje klokkemerkene innse.
Takk og lov for "raw denim" tråden som skiftet min interesse.

Akkurat dette!
Jeg ble vel interessert i klokker for omtrent 15 år siden og kjøpte da min første mekaniske klokke - en Longines Legend Diver. Nå kjøpte jeg den i Brussel og fikk nok litt avslag, men jeg tror jeg betalte rundt 10K. Kanskje var veiledende hjemme i Norge omtrent 13-14K. For meg var det vel omtrent en halv netto månedslønn. Nå koster en LLD omtrent 43K, tror jeg. Det er over min netto månedslønn som er helt gjennomsnittlig. Klokka har sikkert blitt bedre, men kanskje ikke tre ganger så bra....
Jeg ble lei av denne prisgaloppen, solgte min siste mekaniske klokke for 6 måneder siden og kjøpte en brukt Garmin Instinct til en tusenlapp på Finn. Jeg lever bra med det.
Fremdeles frister det med Panerai, Doxa mm. Men det er jo ikke akkurat et prekært behov, og det burde kanskje klokkemerkene innse.
Takk og lov for "raw denim" tråden som skiftet min interesse.
Du er ikke alene om å sitte med denne følelsen. Jeg er nok ikke like hardcore som deg med Garmin, men lysten på å bruke penger på klokker i øst og vest blir betydelig mindre når de fleste "brød og melk" klokker omtrent koster like mye som et nytt kjøkken.

Det virker som hele bransjen er helt i ammetåka etter covidhypen og at det eneste virkemidlet i verktøykassa er å skru prisene i været og presse ut intetsigende modeller som de aller fleste ikke orker å tape 50% på når de går ut døra etter å dratt kortet.

Jeg er spent når førstemann går på ræva, eller eventuelt må krype til korset å moderere grådigheten sin.

Ja, det har blitt dyrere, og noen merker prøver seg virkelig på noen frekkaser. Spesielt med optimistisk prising av "innovasjoner".

Men, som jeg har nevnt flere ganger før, så savner jeg litt nyanser hvor den helt horrible valutasituasjonen må inn i regnestykket for at å kunne vurdere dette skikkelig.

I 2010 stod sveitserfrancen i 5,81 kroner.
I skrivende stund står den i 12,31 kroner.

Det vil si en økning rett i underkant av 112 prosent(!).

Veiledende pris for Longines Legend Diver var i juli 2009 på 13.600 kroner (jmfr. denne annonsen).
Samme Longines Legend Diver 42 mm på rem koster i dag 30.900 kroner (https://www.longines.com/en-no/p/watch-longines-legend-diver-l3-774-4-50-0)

Øker vi 2009-prisen med 112 prosent lander vi rett i underkant av 29.000 kroner.

Nå er jeg ikke dummere enn at jeg forstår at det vesentlige her kanskje ikke var LLD spesifikt, men jeg mistenker at tallene kan være ganske like for mange av de fæle prisøkningene vi ser. At mye på sett og vis kan tilskrives valuta.

Også har jeg en mistanke om at f.eks. Rolex er blant de verste i klassen når det gjelder prisøkninger over tid, uavhengig av valuta. Men det virker det ikke som om noen bryr seg om, eller får noen nevneverdig avtenning på klokker av :)

Ja, det har blitt dyrere, og noen merker prøver seg virkelig på noen frekkaser. Spesielt med optimistisk prising av "innovasjoner".

Men, som jeg har nevnt flere ganger før, så savner jeg litt nyanser hvor den helt horrible valutasituasjonen må inn i regnestykket for at å kunne vurdere dette skikkelig.

I 2010 stod sveitserfrancen i 5,81 kroner.
I skrivende stund står den i 12,31 kroner.

Det vil si en økning rett i underkant av 112 prosent(!).

Veiledende pris for Longines Legend Diver var i juli 2009 på 13.600 kroner (jmfr. denne annonsen).
Samme Longines Legend Diver 42 mm på rem koster i dag 30.900 kroner (https://www.longines.com/en-no/p/watch-longines-legend-diver-l3-774-4-50-0)

Øker vi 2009-prisen med 112 prosent lander vi rett i underkant av 29.000 kroner.

Nå er jeg ikke dummere enn at jeg forstår at det vesentlige her kanskje ikke var LLD spesifikt, men jeg mistenker at tallene kan være ganske like for mange av de fæle prisøkningene vi ser. At mye på sett og vis kan tilskrives valuta.

Også har jeg en mistanke om at f.eks. Rolex er blant de verste i klassen når det gjelder prisøkninger over tid, uavhengig av valuta. Men det virker det ikke som om noen bryr seg om, eller får noen nevneverdig avtenning på klokker av :)
Jeg noterer valutaargumentet, men det er konsensus over at prisingen går fullstendig over styr i andre land enn Norge som faktisk har en normal valutasituasjon.

Og angående Rolex så lever de i en helt annen verden enn røkla når når det gjelder supply and demand. Ergo så vil det kun styrke merkevaren og markedsposisjon deres at de andre tuller seg helt bort.

Resultatet er at man rett og slett dropper å kjøpe noe annet og heller velger Rolex for da er i det minste pengene nogenlunde forvaltet om man skulle angre seg. Og sånn situasjonen er nå så vil det for de aller fleste være et poeng at ikke man taper halvparten i det man går ut av døra.
For min egen del kommer jeg kun til å holde meg til Rolex heretter for jeg personlig gidder ikke kaste penger. Så ærlig skal jeg være. Man går glipp av gleden med å prøve å feile, men alt har sin pris. Og det går på bekostning av interessen generelt.

Hvis penger ikke er noe tema så er det naturligvis en annen sak.

Man kan kjøpe et ur med SW200 og 316 stålkasse til 10.000. Eller samme stål og urverk til 20-30000.
Så er klart at det er noe galt her.
Da er det jo billig med en Rolex der det meste er laget på huset/montert for hånd.Da vet en hvertfall at en får noe for de lappene som er extra :)

…sånn situasjonen er nå så vil det for de aller fleste være et poeng at ikke man taper halvparten i det man går ut av døra.

Man går glipp av gleden med å prøve å feile, men alt har sin pris. Og det går på bekostning av interessen generelt.

Hvis penger ikke er noe tema så er det naturligvis en annen sak.
Jeg mener at vi er på vei inn i en storhetstid for klokkeinteresserte. Annenhåndsmarkedet er stappfullt av kule modeller til en god pris, i tillegg til at de er mer eller mindre umiddelbart tilgjengelige.

«Utfordringen» med den omdiskuterte prisgaloppen er at spillere som tidligere hadde pengene til å få det nyeste av nyeste nå er jekket ned til et annet segment. Stern sa det rett ut: dette leketøyet krever en større lommebok, som kritikerne ikke har.

Jeg skjønner frustrasjonen godt, det er dritt å bli fortalt at man ikke lenger er f.eks. en Omega kunde, du er nå en Longines kunde. Derfor er det godt å kunne handle med ekte mennesker (markedet) og hoppe opp to segmenter, i stedet for en ny Omega kan man unne seg en brukt Breguet eller Piaget. Det å prøve å feile på bruktmarkedet går omtrent opp-i-opp, en hel verden av vintage, neo-vintage og såvidt utgåtte kataloger er klare til å utforskes!

Jeg mener at vi er på vei inn i en storhetstid for klokkeinteresserte. Annenhåndsmarkedet er stappfullt av kule modeller til en god pris, i tillegg til at de er mer eller mindre umiddelbart tilgjengelige.

«Utfordringen» med den omdiskuterte prisgaloppen er at spillere som tidligere hadde pengene til å få det nyeste av nyeste nå er jekket ned til et annet segment. Stern sa det rett ut: dette leketøyet krever en større lommebok, som kritikerne ikke har.

Jeg skjønner frustrasjonen godt, det er dritt å bli fortalt at man ikke lenger er f.eks. en Omega kunde, du er nå en Longines kunde. Derfor er det godt å kunne handle med ekte mennesker (markedet) og hoppe opp to segmenter, i stedet for en ny Omega kan man unne seg en brukt Breguet eller Piaget. Det å prøve å feile på bruktmarkedet går omtrent opp-i-opp, en hel verden av vintage, neo-vintage og såvidt utgåtte kataloger er klare til å utforskes!
kanhende det blir gunstig med klokker i nær fremtid - men samtidig kan det bli kostbart med mat:
omegaklokke kr 2000,-
kneipp kr 2000,-
hva ville du valgt?

kanhende det blir gunstig med klokker i nær fremtid - men samtidig kan det bli kostbart med mat:
omegaklokke kr 2000,-
kneipp kr 2000,-
hva ville du valgt?
Godt poeng satt på spissen. Det koster mer enn smaker, og de fleste velger nok mat og nødvendigheter i dårlige tider fremfor klokker som stuper som børsen i mars 2020.

• Liker
Reaksjoner: holmby