San Martin – fake, homage, mushroom brand, akseptabelt

Ovenifra og ned...ja, kanskje. Jeg skal ikke nekte.
Sjarmerende? Det er ikke målet.

Som nevnt. Gjør deg fortjent til det, eller begynn på nivået ditt.

Jeg kan nok oppfattes som et rasshøl noen ganger, men jeg er opptatt av at ting skal være etter boka. Hvorfor skal noen jobbe ræva av seg for å oppnå noe og andre skamløst kopiere det for profitt. Nei, det er ikke greit.
Skjønner til en viss grad hvor du vil, men jeg mener fortsatt (og jeg er stor fan av Omega), at Omega og Rolex har mye av skylden for oppblomstringen av homages.
Sorry, men rasstapp-politikken de har drevet med de siste tiårene får ikke frem tårer i øyekroken min om noen velger å lage såkalte homages av klokkene deres.
For å snakke for meg selv, kunne jeg ikke tenke meg en sånn, men det betyr ikke at ikke andre skal få lov uten at jeg skal skjenne på dem.
Skulle man fulgt tankegangen din fullt ut, ville vi alle vært nødt til å gå i Levi´s og ingen av de andre jeansmerkene, og sånn fungerer det ikke.
 
Jeg kan se mye inspirasjon og detaljer i denne, som er hentet fra Et Annet merke.

Er dette ok?
Det var bare en jeg raskt hentet på nett. Inspirasjonen er etter min mening klar. Homeage? Nei. For om jeg ikke husker feil har denne et "OK" stempel på baklokket. (Eller husker jeg feil?)

Uansett så ståt der Seiko på denne. Den utgir seg ikke for å være noe annet. For totalt uinnvidde KAN det være at klokken blandes sammen med Et Annet merke. Ok er i alle fall denne også. (Etter min mening)
1000012701.jpg
 
Ovenifra og ned...ja, kanskje. Jeg skal ikke nekte.
Sjarmerende? Det er ikke målet.

Som nevnt. Gjør deg fortjent til det, eller begynn på nivået ditt.

Jeg kan nok oppfattes som et rasshøl noen ganger, men jeg er opptatt av at ting skal være etter boka. Hvorfor skal noen jobbe ræva av seg for å oppnå noe og andre skamløst kopiere det for profitt. Nei, det er ikke greit.

Enig med deg der.
Ekte vare er ekte vare. Men hvor grensen skal gå?

Pryder du ditt "produkt" med din logo så er det i alle fall ikke mulig å forveksle om prosjektet sjekkes. (Med mindre det er det gamle kinesiske klokkemerket Polex).

Et sted starter mann, og veiene til himmelen er mange.

8
 
Skjønner til en viss grad hvor du vil, men jeg mener fortsatt (og jeg er stor fan av Omega), at Omega og Rolex har mye av skylden for oppblomstringen av homages.
Sorry, men rasstapp-politikken de har drevet med de siste tiårene får ikke frem tårer i øyekroken min om noen velger å lage såkalte homages av klokkene deres.
For å snakke for meg selv, kunne jeg ikke tenke meg en sånn, men det betyr ikke at ikke andre skal få lov uten at jeg skal skjenne på dem.
Skulle man fulgt tankegangen din fullt ut, ville vi alle vært nødt til å gå i Levi´s og ingen av de andre jeansmerkene, og sånn fungerer det ikke.
Selv begynte jeg med Henry Choice. Hadde ikke råd til Levi's. Funket helt fint.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Diskusjonen som foregår nå var ikke intensjonen med tråden.

Jeg lukker øyne og øre, og finner ut noen egne regler på egenhånd.
Hva med en liste over Brands som er no-go, med typiske eksempler? Og forklare tydelig hvorfor det ikke er greit å selge dette?

Det sagt, jeg er generelt ikke noen stor fan av å forby ting man ikke liker (foruten forfalskninger og kopier selvsagt). Jeg konstaterer og respekterer for så vidt heller at smaken er som baken, holdninger likeså.

San Martin har IMHO derimot gått over grensen. Steinhart-sammenlikningen var kanskje litt rask, men de har jaggu en del modeller som fremstår som rene kopier de også…
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jo, lykke til for den som skal sile ut dette og følge opp og sammenligne alle nyslipp fra både kjente merker og homages :mrgreen:
Alle uønskede merker får man nok ikke med, men med engasjementet her inne tror jeg listen kommer til å bli lang ;)

Poenget er vel heller ikke å få med flest mulig, men å vise til noen merker og eksempler - og forklare hva som ikke er innenfor og hvorfor….
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jeg tenker at en enkel og transparent måte å løse denne utfordringen er å se til andre saker som omhandler gradering av «innenfor til juks». Det har nylig vært plenty med saker rundt utdanning, og der genereres det strengt talt lite nytt stoff. Det er helt greit, alle skal få, så lenge de refererer til kilder riktig.

Isteden for å lage mile-lange lister over merker som popper opp og går dukken så kan man lage en oppskrift på hvilken info som må oppgis, f.eks:
- Hvilken modell viser den homage til
- Full spec sheet
- Opprinnelsesland

Alle kan få svigermors sjokoladekake. Bruk gjerne ingredienser av lavere kvalitet, det kommer til å påvirke resultatet.
 
Da jeg var relativt ny i gamet og skulle ha men en klokke, var jeg veldig usikker på Panerai. Kassen og størrelsen var ulikt alt annet.
Kjøpte meg en Spinnaker, likte den godt, og etter et par måneder kjøpte jeg en Panerai.
Var helt topp å testen en Homage før jeg tok valget. (y)
 
Da jeg var relativt ny i gamet og skulle ha men en klokke, var jeg veldig usikker på Panerai. Kassen og størrelsen var ulikt alt annet.
Kjøpte meg en Spinnaker, likte den godt, og etter et par måneder kjøpte jeg en Panerai.
Var helt topp å testen en Homage før jeg tok valget. (y)

Spinnaker er ett microbrand og ikke homage ! Laget ikke mange tusen av dem tror jeg! Og sannsynligvis med tydelige tegn på at det bare er en lignende klokke :D

Men er enig i at det er kjekt å få testet formen på håndleddet først!
 
Njah, det er ikke forbudt å fise ved middagsbordet men man gjør det ikke.

Juridisk er sikkert San Martin innafor. Samtidig er det bad taste i min bok og man skjemmer seg ut med å eie. For ikke å snakke om å kjøpe brukt.

Edit: ser det var en hel side til med innlegg som jeg ikke hadde lest før jeg svarte - unnskyld goddag mann økseskaft-svar.