Bilsnakk

I disse snøkaosdager gir Polestaren min meg enorm glede. Her på Oslo vest kryr det jo av svære SUVer med firehjulstrekk, men jeg er temmelig sikker på at jeg er bedre vinterskodd denn dem alle. Har hatt mange biler, ingen av dem har vært i nærheten av en så god vinterbil som Polestar 2, den bare tar seg frem helt uten drama uansett føre.

(Litt av problemet er jo at veldig mange av XC90, iX og LR/RR-sjåførene er så redde for bilene sine at de ikke tør touche en snøhaug og at de i tillegg opererer med en bilaura på et par meter som ingenting må berøre)
 
I disse snøkaosdager gir Polestaren min meg enorm glede. Her på Oslo vest kryr det jo av svære SUVer med firehjulstrekk, men jeg er temmelig sikker på at jeg er bedre vinterskodd denn dem alle. Har hatt mange biler, ingen av dem har vært i nærheten av en så god vinterbil som Polestar 2, den bare tar seg frem helt uten drama uansett føre.

(Litt av problemet er jo at veldig mange av XC90, iX og LR/RR-sjåførene er så redde for bilene sine at de ikke tør touche en snøhaug og at de i tillegg opererer med en bilaura på et par meter som ingenting må berøre)

Det er absolutt ingenting som tar seg bedre fram en en bilfører som bryr seg nada om bulker . Derfor alltid en eller anna person i en gammel tercel , Subaru eller toyota alltid kjem seg til topps medan Store nye suver sliter.
 
Det er absolutt ingenting som tar seg bedre fram en en bilfører som bryr seg nada om bulker . Derfor alltid en eller anna person i en gammel tercel , Subaru eller toyota alltid kjem seg til topps medan Store nye suver sliter.
Det er vel ganske logisk. Man er jo naturligvis mer uinteressert i bulke og ripe opp bil til 1 mill + enn et skrap til 10k.

Med det sagt så kommer jeg frem akkurat hvor jeg vil, så det kan ha noe med dekk og kjøreferdigheter å gjøre også. Som f.eks at man har kjørt bil fra tiden før bilene kjører oss.
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG, Grendel og OddE
Det skal dog sies at jeg dør litt innvendig hver gang jeg ser en Range Rover eller enda verre, en Defender med vanlige dekk på.

Ærlig talt, hva er galt med BFG A/T på disse bilene? (Defender kler jo M/T også, men det kan jo bli litt ukomfortabelt på asfalt.)

Vinterstid kan det dog være å anbefale med pigger, altså - men du kan kjøre omtrent dit du vil i en slik en om du bare tør og har egnet fottøy. Skulle ønske flere eiere av slike våget å bruke de som de kan brukes.
 
Jeg har selv en Landcruiser med "jålete" 22" både sommer og vinter med den blir da jaggu brukt allikevel. Valgte Michelin pigg på vinterdekkene og den kommer frem overalt. Det er jo et verktøy, og både sperrer og lavserie fungerer utmerket selv med lavprofildekk.
 
Jeg har selv en Landcruiser med "jålete" 22" både sommer og vinter med den blir da jaggu brukt allikevel. Valgte Michelin pigg på vinterdekkene og den kommer frem overalt. Det er jo et verktøy, og både sperrer og lavserie fungerer utmerket selv med lavprofildekk.

-Du kjenner vel det gamle munnhellet?

'En Land Rover får deg dit du vil. En Land Cruiser får deg tilbake igjen, også.'
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Makken og GrimReaper
Range Rover er helt konge vinterbil, aldri kjørt bil som tar seg bedre frem. Kan bare kjøre rett over alt av brøytekanter, polestars og annet rusk. Og den er blitt godt brukt med masse bruksmerker både innvendig og utvendig selv om den bare er et år. Har treårs leasingavtale på 45k km og har nå kjørt 25k på 12 mnd, så nåværende Velar vil bli byttet ut med en Sport om litt mer enn et år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og McQ
Range Rover er helt konge vinterbil, aldri kjørt bil som tar seg bedre frem. Kan bare kjøre rett over alt av brøytekanter, polestars og annet rusk. Og den er blitt godt brukt med masse bruksmerker både innvendig og utvendig selv om den bare er et år. Har treårs leasingavtale på 45k km og har nå kjørt 25k på 12 mnd, så nåværende Velar vil bli byttet ut med en Sport om litt mer enn et år.
Det hørtes ut som dyrt bilhold. Masse bruksmerker på en leaset bil høres dyrt ut...
 
Det hørtes ut som dyrt bilhold. Masse bruksmerker på en leaset bil høres dyrt ut...

Fasiten kommer vel om litt over et år, men med to barn som klatrer mellom bak- og framseter med sko på, spiser is i bilen året rundt og en kone som mangler øye-hånd koordinasjon så blir det dessverre uunngåelig. Dessuten er jeg lei av å gå med konstant bekymring for at felgene skraper borti noe, noen åpner en dør i siden på bilen eller min kone kjører i veggen igjen så jeg har tatt et bevist valg om at det bare får stå til. Det meste kan heldigvis fikses, og smart repair er blitt forholdsvis billig…
 
Fasiten kommer vel om litt over et år, men med to barn som klatrer mellom bak- og framseter med sko på, spiser is i bilen året rundt og en kone som mangler øye-hånd koordinasjon så blir det dessverre uunngåelig. Dessuten er jeg lei av å gå med konstant bekymring for at felgene skraper borti noe, noen åpner en dør i siden på bilen eller min kone kjører i veggen igjen så jeg har tatt et bevist valg om at det bare får stå til. Det meste kan heldigvis fikses, og smart repair er blitt forholdsvis billig…

Jeg beundrer din avslappede holdning. Hos meg ville andre spilleregler vært gjeldende, men samtidig godt å høre om en bil som faktisk blir brukt.
 
OK, far (meg) ble litt stolt i dag.
Jr. på snart 6 setter seg inn i vår mellomklasse elbil, ser ut av vinduet og får øye på en Land Rover Defender 110 med takgrind m.m. og utbryter Oj! Den var tøff! Sånn kan vi ha pappa!
 

Om jeg kunne få velge én bil og budsjettet var ubegrenset.
Morsom sak, men er den virkelig 5,5X «morsommere» enn den Alfa`n som jeg forstår at du har?
Jeg mener NEI!
4C er både penere, mer praktisk, koster vesentlig mindre å eie og gir maks kjøreglede.

IMG_0510.png

IMG_0511.png
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Morsom sak, men er den virkelig 5,5X «morsommere» enn den Alfa`n som jeg forstår at du har?
Jeg mener NEI!
4C er både penere, mer praktisk, koster vesentlig mindre å eie og gir maks kjøreglede.

Vis vedlegg 363845
Vis vedlegg 363846
Jeg hadde tatt Alfaen 7 dager i uken.

Den Forden er som en Breitling fra 2000-tallet.
 
Morsom sak, men er den virkelig 5,5X «morsommere» enn den Alfa`n som jeg forstår at du har?
Jeg mener NEI!
4C er både penere, mer praktisk, koster vesentlig mindre å eie og gir maks kjøreglede.

Vis vedlegg 363845
Vis vedlegg 363846
Du har sikkert helt rett @Gin :)

Og jeg skal ikke påstå at det er noen veldig rasjonelle argumenter bak mitt begjær for Ford GT. Men det er og forblir min absolutte drømmebil.

Så om LVMH Luxury Ventures tar en bit av Tidssonen, så vil nok den GT-en på Finn bli merket som "SOLGT" ;) :D