Hi-Fi tråden

Har to Beolab 8000 koblet til en Bluesound Node 2. Ser at jeg har behov for høyttalere i flere rom, til bakgrunnsmusikk. Ønsker å ha mulighet for å spille musikk i alle høyttalere samtidig, og tenker da å bytte ut Node 2 med en Sonos Connect og supplere med Sonos One i andre rom.

Er det noen som har erfaring med Sonos Connect? Er denne en grei erstatter for Bluesounden? Denne må kunne spille via optisk og trådløst via Spotify.
 
Det er så klart en tanke, men bluesoundalternativene til Sonos One er ganske store og passer ikke der jeg vil ha de. I tillegg er jeg ikke superimponert over BluOS.
 
Vil det ikke være mer sømløst å ha alle enheter fra Sonos eller Bluesound?

Lurer egentlig på om Sonos Connect er en nedgradering fra Bluesound Node 2.
 
Ikke akkurat hifi spørsmål. Jeg har i mange år brukt Slimdevice, som senere ble kjøpt opp av Logitech - som streamere av musikk og radio synkronisert rundt om i huset. Har hatt en egen Microsoft homeserver, satt opp som en mediaserver med +20 000 låter tilgjengelig. Sistnevnte har imidlertid knapt vært slått på de siste årene, skyldes tilgangen til høyoppløst musikk via streaming.
Så til problemet, Logitech har nå varslet at de slår av sine servere som disse enheter er avhengig av den 29 februar. Jeg respekterer det, siden det nå er 10 år siden de sist solgte produkter som trengte disse tjenester - honnør for at de har opprettholdt tilbudet såpass lenge.

Jeg må derfor kjøpe i alt 3 nye integrerte «radioer» med egne integrerte høytalere og display (til soverom, 1 av badene og kjøkken). I tillegg vil jeg ha en enhet koblet mot musikk anlegget i stua, som da ikke trenger integrerte høytalere. Om disse enheter også kunne spille av WAV formaterte lydfiler som ligger på Upnp serveren, så hadde det vært topp.
Siden anlegget i stua er B&O var dette det første jeg sjekket, men de har ikke noe som passer, heller ikke Sonos har noe som passer - så hva kjøper jeg?

Til soverom kjøkken og bad vurderer jeg denne (ikke WAV kompatibel eller multirom :confused: ):
https://soundgarden.no/ruark/117798/ruark-r2-mk4-kremhvit-dab-plus-wi-fi-internettradio-og-bluetooth

Noen som kan bidra med noen alternativer i dette dilemmaet?
 
@Gin , sonos spiller av wav .

Eg har hatt sonos no i snart 10 år , og foruten litt app issues av og til som irriterte meg grønn så har det egentlig fungert bra. Bytta ut nettverkshuben for en 4-5år sia og kjører en connect sak i en DAC på stua med ekstern fordterker.
Eg har fylt på med høytalere rundt om , og siste var sonos fra ikea .

Du kan jo ta en titt på Naim mu-so gen 2 feks
Den har ihvertfall sjukt god lyd .
So hadde eg på heimelån cabasse sin høytaler til multirom , det spiller også veldig bra .

Eller :

Ingen erfaring med Linn då .
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
@Gin , sonos spiller av wav .

Eg har hatt sonos no i snart 10 år , og foruten litt app issues av og til som irriterte meg grønn så har det egentlig fungert bra. Bytta ut nettverkshuben for en 4-5år sia og kjører en connect sak i en DAC på stua med ekstern fordterker.
Eg har fylt på med høytalere rundt om , og siste var sonos fra ikea .

Du kan jo ta en titt på Naim mu-so gen 2 feks
Den har ihvertfall sjukt god lyd .
So hadde eg på heimelån cabasse sin høytaler til multirom , det spiller også veldig bra .

Eller :

Ingen erfaring med Linn då .
Takk! Naim mu-so er definitivt på topp 2 lista ;)
 
Ikke akkurat hifi spørsmål. Jeg har i mange år brukt Slimdevice, som senere ble kjøpt opp av Logitech - som streamere av musikk og radio synkronisert rundt om i huset. Har hatt en egen Microsoft homeserver, satt opp som en mediaserver med +20 000 låter tilgjengelig. Sistnevnte har imidlertid knapt vært slått på de siste årene, skyldes tilgangen til høyoppløst musikk via streaming.
Så til problemet, Logitech har nå varslet at de slår av sine servere som disse enheter er avhengig av den 29 februar. Jeg respekterer det, siden det nå er 10 år siden de sist solgte produkter som trengte disse tjenester - honnør for at de har opprettholdt tilbudet såpass lenge.

Jeg må derfor kjøpe i alt 3 nye integrerte «radioer» med egne integrerte høytalere og display (til soverom, 1 av badene og kjøkken). I tillegg vil jeg ha en enhet koblet mot musikk anlegget i stua, som da ikke trenger integrerte høytalere. Om disse enheter også kunne spille av WAV formaterte lydfiler som ligger på Upnp serveren, så hadde det vært topp.
Siden anlegget i stua er B&O var dette det første jeg sjekket, men de har ikke noe som passer, heller ikke Sonos har noe som passer - så hva kjøper jeg?

Til soverom kjøkken og bad vurderer jeg denne (ikke WAV kompatibel eller multirom :confused: ):
https://soundgarden.no/ruark/117798/ruark-r2-mk4-kremhvit-dab-plus-wi-fi-internettradio-og-bluetooth

Noen som kan bidra med noen alternativer i dette dilemmaet?

Gjorde samme byttet for en del år siden. Kan nevne at forrige generasjon Sonos Connect fortsatt fungerer med den nye Sonos S2 appen (enn så lenge), i motsetning til forrige generasjon Sonos Connect Amp, som nå kun er støttet av den gamle Sonos S1 appen. Da går det an å gjøre et rimelig kjøp brukt. IKEA sine Symfonisk fungerer helt utmerket til soverom og bad etc. Og da slipper man det stemme-assistent-fjaset som Sonos insisterer å prakke på oss..
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og Gin
Jeg skal oppgradere fra trådløse hodetelefoner (B&O H9i) og få et head-fi-anlegg i hus. Musikkilde er streaming men ønsker å holde muligheten åpen for å koble til LP etterhvert. Foreløpig står følgende på handlelisten:

Schiit Magni Unity med DAC
Magni-unity-silver.jpg


Audeze MM-100
Audeze-MM-100.jpg


Jeg er fortsatt litt i tvil om hodetelefonene. Når jeg leser meg opp på MM-100 blir det klart at den åpenbare duellen står mellom Audeze MM-100 og HiFiMan Sundara. Disse har mye til felles både i lydbilde og pris. Sundara er velprøvd og kommer bedre ut på en del områder men MM-100 er fortsatt veldig nye på markedet og det er reltivt lite erfaringer så langt.

Innspill og alternative oppsett mottas med takk!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Nå skal jeg spørre om noe som sikkert er helt idiotisk for dere som er opptatt av Hi-Fi. La det være sagt at jeg er fullstendig tonedøv og relativt lite interessert i lyd og musikk generelt sett. Synes musikk er ålreit, men har ikke behov for noe stereoanlegg hjemme da jeg stort sett hører på radio i bilen.

Men - jeg hadde en ansatt på et tidspunkt som brukte alt han tjente ( og litt til dessverre) på stereo. Han skulle på et tidspunkt vise meg dette vidunderet og spilte noe musikk for meg, flere sjangre. Men jeg kan ikke på noe tidspunkt under denne seansen forstå hva som gjør dette så dyrt, det var fin og høy lyd - men jeg greier ikke få hodet mitt til på forstå hva som gjør det så helsikes dyrt. Jeg har ikke sjans til å høre forskjell på et anlegg til 20k og 200k. Kan noen forklare meg hva som er utslagsgivende på en begripelig måte?

Og ja, jeg ser sammenligningen med klokker, og det er ikke ment som kritikk. Jeg er bare nysgjerrig :)
 
Umulig og forklare, men ta gjerne kontakt og kom på besøk til meg så skal jeg gjøre mitt ytterste for og demonstrere hva greia er :)

edit: for min del er det en lidenskap som har bygget seg opp over veldig mange år, ikke noe man «skjønner eller ikke» om du skjønner.
Startet med en ekstrem musikkinteresse, deretter spilling i band og naturlig interesse for tekniske duppeditter som eskalerte. Etterhvert blir man bedre og bedre vandt med bedre og bedre lyd og lærer seg og høre forskjeller andre gir f i.
 
Redigert: