KLOKKESTAFETTEN IV

@Bgo80 : Blancpainsamlingen din er fantastisk og jeg skulle ønske flere brukte penger på merket. På brukten er de fleste regularmodellene helt utrolig bra priset.

For ordens skyld så finnes det flere i FF-familien som lander på 40,3mm. I årene fra lansering 96/7 og frem til det moderne Fifty Fathoms-design kom i 2003(i 45mm fra 2007), kom BP med en hel haug varianter av FF Trilogy. Opprinnelig en serie på 3; GMT, Diver & Air Command. En for hvert element ; Land , Sea & Air. Så sa det pang og det ble rullet ut så sykt mye flott.
Godt poeng om 40mm-kasse @Chronodiver, har oppdatert innlegget med presisering om at jeg her snakker om etter 2003 og med den nye bezelen med safirglass.

@Bgo80 dette var da veldig god kveld/natt-lektyre! Og en litt overraskende samling som jeg ikke kjente til fra før.

BP er er merke som alltid har stått høyt i kurs hos meg, men også et merke der jeg aldri helt har funnet "min klokke". Når det er sagt så er den Aqua Lungen der veldig nær perfeksjon i mine øyne. Den har mange designelementer jeg setter stor pris på; big date, slank profil, double domed bezel, sverdvisere, et hint av rødfarge på sekundviseren. What's not to love!? Så den er nok min soleklare favoritt i denne samlingen.

Nr 2 må nok bli Tank. Den vokser virkelig på meg. Cartier som merke vokser egentlig generelt på meg.

Når det gjelder tanker om fremtiden så er jeg enig i at den IWCen er en pen klokke, men når man ser på hele samlingen din så tenker jeg kanskje en kronograf, som f.eks. Speedy med hvit skive, er det som hadde komplimentert samlingen best. Dressklokken har du jo allerede i Cartier. Det blir ikke så mye mer elegant enn det. Innslag av blått, som IWC-skiven, har du allerede på halve samlingen. Så kanskje en kronograf kunne vært tingen. Evt kombinere de og gå for denne
Vis vedlegg 432428
@acnorway
Artig å se at folk har litt ulike BP-favoritter i tråden her. Jeg kan absolutt forstå Aqua Lung’en, det er en veldig komplett klokke.

IWC-pilotkronografen er også veldig flott. Ikke lett å velge!

@Bgo80 - For en fantastisk flott presentasjon og detaljert og overveid artikulert tekst av egne tanker rundt samlingen. Kjekt å lese noe du har lagt sjel og følelser i, og bonusen er at du har tre Blancpain, som gjør at samlingen står frem som relativt unik - på visse betingelser.

116710BLNR hadde jeg selv, for lenge siden og jeg er enig i at blå/sort er finere og skiller seg litt ut i forhold til "pepsivarianten" og de andre. Den blir jo ekstra sparkly på jubileelenka, og som du sier - så kommenterer nok folk mer opp mot den enn de andre fire i samlingen.At du også har quartz og midsize av Seamasteren, faller selvsagt inn i at du har prioritert litt annerledes enn mange andre. Cartierer'n er jo ikonisk, og i gull er det få som når opp til den som dressklokke - eller på gummireim om sommeren?

Jeg har tidligere tenkt at Bathyscaphe alltid så så anemisk ut, men det var før den mindre utgaven kom - den du har i samlingen din. NÅ fremstår den riktig balansert, og i hel blått - nydelig. Den klassiske FF er jo like ikonisk som Cartieren, men i en helt annen design- og bruksgenre. Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville valgt av FF'n eller den gandiose datovarianten. Det er noe fascinerende med gjennomtenkte datokomplikasjoner som er laget slik at man får til en designmessig fin integrering, samt at lesbarheten er spesielt god.

Hva mangler så - eventuelt? Farger. Hvis man myser ned på de fem klokkene du har, så ser man det bedre....

Vis vedlegg 432434
@Loevhagen
Takk skal du ha, jeg kjenner det betyr litt med kompliment for presentasjon og samling!
Har faktisk vært inne på tanken om gummirem eller sailcloth til Tank’en en gang - må få prøvd det 😀
Ja, Bathyscaph’en er undervurdert. Syntes skiven gjør seg i 38mm.
Og du har jo helt rett angående farger - fargealibiet mitt er fuktindikatoren på Milspec’en 😉 Hvit Speedy hadde jo også hjulpet litt, selv Nomos eller noe annet i spreke farger også hadde gjort seg.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg får vel starte med å si at dette var et meget godt komponert og lærerikt innlegg! Akkurat passe med nerding, historie, egne tanker og flotte klokker. Sånt liker vi.

Jeg har faktisk aldri eid en Blancpain selv, men merket har alltid vært spennende. Jeg husker enda første gang jeg roterte bezelen på en Fifty Fathoms. Den følelsen satt seg litt. Husker også en YouTube-video jeg så for sikkert 15 år siden om hvordan Blancpain-klokker ble laget, med finishing, montering og hele pakka. Det var ganske rått da, og helt klart noe av det som var med på å fyre opp klokkeinteressen.

Mil-Spec’en er nok favoritten min her. Den er rett og slett steintøff. Bathyscaphe’n er også lekker, og 38mm er jo en ganske så fornuftig størrelse. Ikke alt trenger å være svært

Aqua Lungen er også flott, men skal jeg være litt kjip, så blir den kanskje litt kjedelig designmessig når du allerede har en Fifty Fathoms i boksen. Ikke feil altså, langt ifra, men den mangler kanskje litt av det lille ekstra FF’en har.

Rolex GMT’en er jo bare Rolex GMT. Litt shiny, litt «se på meg», men samtidig ekstremt bra pakke i en og samme klokke. Skal ikke si noe jeg som selv sitter på en Bruktbilselgerrolex.

Cartier Tank’en må jeg også gi skryt for. Jeg liker egentlig ikke firkantede klokker noe særlig, men en Tank i helgull er faktisk meget tøft. Den og Reverso er vel omtrent de eneste som slipper unna med firkantet design uten at det blir rart.

Omegaen synes jeg er et perfekt lite nett tilskudd. Mye sjarm, nostalgi og bruksklokke i én pakke. Men som flere andre her også mener, så tror jeg samlingen hadde hatt godt av noe litt mer fargerikt. Du har mye pent, klassisk og gjennomført, men kanskje litt lite som drar boksen litt ut i grøfta fargemessig. På en positiv måte altså.

Kanskje du burde hatt en Sprek doxa?

Alt i alt en svært flott og allsidig samling. Man ser at det ligger tanker bak, og ikke bare seks tilfeldige klokker som tilfeldigvis er dyre og fine. Takk for god sommerlektyre!
@crown guard
Tusen takk for god tilbakemelding, hyggelig at det var interessant lesing. Og Milspec’en ticker absolutt av «det lille ekstra».
Vi får se om jeg får til noen spreke tilskudd!

Ble lettere Paneraiforvirret når jeg så på Bjerkesidene, så en viss form for sortering var formålstjenlig:
BP-line-up-score.png

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Den lille blå er i titan. Noen som vet hvorfor den er priset 18k høyere enn storebror i 42 mm?
Vis vedlegg 432460

Tja…kan være Bjerke som roter, da samme,, modell oppgis til samme pris, størrelse og referansenummer - i stål her og titan der.

Prisforskjellen er vel så enkel at "alle vil ha den lille", så da avpasses prisen ditto.

Skjermbilde 2026-07-08 kl. 16.00.49.png