Dagens middag

Proof is in the pudding! Skulle gjerne tatt den ut noen grader tidligere (tok den ut av ovnen på 54.5 og lot hvile i 15 min), men blir fort et kompromiss med kona🤩
IMG_3128.jpeg
IMG_3131.jpeg

Redigert:
Det høres eventyrlig ut! Får vi et hint av oppskriften?
Grunnoppskriften var denne fra gladkokken, men i god kokkeånd var det en del fri utførelse underveis for å få ting til å smake perfekt.
Hovedavviket fra oppskriften var at jeg brukte kyllingkraft laget av en trykkokt grillkylling istedenfor vann, en liten dose msg for generell rundhet, og litt tomatpuré siden det stort sett er en god idé.

1768086606371.jpeg

Besøk av en kompis, måtte jo diske opp med litt grillet entrecôte, potetterine (som sklei litt ut, lenge siden sist) og hjemmelaget bearnaise. -17 gir kanskje 17 grader lavere temperatur på grillen enn når det er 0? ;) Men jeg har frosset mer i både 0 og 15 enn i kveld..

Lager megaporsjon av «boeuf bourguignon» som basis til andre middager og smaker. 3,3 kilo høyrygg frest i jerngryte og alt annet deretter stekt før alt går oppi ei stor gryte som koker ca. 3 timer.

Greit å lage middager i større batcher av og til, så får man gode, sunne og smaksrike middager i uka uten for mye styr.

IMG_6200.jpeg

IMG_6201.jpeg

Noen som kjører >30 cm stekepanner på induksjon? Vurderer å bestille en Demeyere 32cm, Industry eller Proline. Har stål og karbonstål i hhv. 24 cm og 28 cm fra før. Induksjonstoppen vår har seks soner. Elementene er 22x18 cm hver, med mulighet for bridge 22x36 cm.

Bunn av Demeyere-pannen er 26cm om jeg har googlet riktig. Er jeg "tvungen" til å kjøre bridge hver gang pannen skal brukes, eller holder det med ett element og rolig oppvarming for å unngå at den slår seg?

Du nevner ikke noe om budsjett, men jeg kan anbefale både Pluto og Koefoed, de ligger praktisk talt over gate for hverandre, og ikke langt fra Admiral. Barr ligger over broen mot Refshaleøen. Veldig bra mat til en fin pris. Ønsker du noe litt mer fine-dining, ligger både a|o|c, Alouette og Kong Hans Kælder i området.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Om du skal ha dansk frokost (aka lunch på norsk) anbefaler jeg Restaurant Schønnemann på det varmeste! Booking av bord nødvendig.

Den Lille Fede er et par steinkast unna for middag.

Noen som kjører >30 cm stekepanner på induksjon? Vurderer å bestille en Demeyere 32cm, Industry eller Proline. Har stål og karbonstål i hhv. 24 cm og 28 cm fra før. Induksjonstoppen vår har seks soner. Elementene er 22x18 cm hver, med mulighet for bridge 22x36 cm.

Bunn av Demeyere-pannen er 26cm om jeg har googlet riktig. Er jeg "tvungen" til å kjøre bridge hver gang pannen skal brukes, eller holder det med ett element og rolig oppvarming for å unngå at den slår seg?
jeg har stor panne fra demeyere, husker ikke modellen. den varmer seg jevnt selv om bare en liten del av bunnen blir oppvarmet.

• Liker
Reaksjoner: raknes
Takk for bekreftelse / innspill @BigT og @holmby!

Googlet meg i hjel om stekepanner og Demeyere, og kom frem til at jeg vil ha både 28 og 32 cm.
Venter på en Proline 28 cm nå (tilbud på Boozt av alle steder, 1900 kr), så blir det nok Multiline e.l. i 32 cm etterhvert.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Om du skal ha dansk frokost (aka lunch på norsk) anbefaler jeg Restaurant Schønnemann på det varmeste! Booking av bord nødvendig.

Den Lille Fede er et par steinkast unna for middag.

Schønnemann til lunsj er selvfølgelig obligatorisk! Fast stoppested når vi er i Køben. En opplevelse i seg selv hver gang.