Moore's samling

Det var så avgjort pølsa si...

Jeg må bare føye meg inn i rekken av de som ønsker å gratulere deg. Apropos ventepølse, finnes det noen ur som du ikke har, som det er verdt å vente på? :eek:
 
En sann klassiker!

Du har en utrolig flott og variert samling, men den røde tråden blir tydeligere for hvert nye ur:)
 
Var ikke klar over at en kun fikk hesalitt med stålbaklokket nå. Da er jo, som du sier, valget lett! :p
Nyt den. :)

Takker, den er opplagt en hyggelig allrounder.
En viss utfordring blir det nok å holde glasset ved like grunnet faren for uønskede "riper", men det er jo samtidig litt av sjarmen med disse også.;)

Jeg må bare føye meg inn i rekken av de som ønsker å gratulere deg. Apropos ventepølse, finnes det noen ur som du ikke har, som det er verdt å vente på? :eek:

Stor takk, Greg!

Det var nok muligvis en liten "fornærmelse" å definere en OMEGA Speedmaster Professional som "ventepølse", da det er å undervurdere både ur og eierskap av denne klassikeren. Dog, da jeg for lenge siden har bestilt mitt "Ur for året", og denne dukker opp fra det litt store intet, så ble det slik.
Den har vært under radaren lenge, og jeg kunne ikke si nei til dette ikon lenger. Det er bare synd den ikke kom inn før, for det er et flott stykke ur. Og historie tilknyttet det.

Og ja, jeg har ett og annet ur jeg synes det er verdt å vente på. Litt ulike varianter i den kategorien, men jeg samlet noen eksempler i denne tråden for kort tid siden ("listen" er ikke uttømmende, da preferanser har en lei tendens til å endre seg....): http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?7610-H%F8stens-klokkeplaner-dr%F8mmer-2011/page8

;)
 
Gratulerer så mye! Skal inn i boksen min også..

Jeg takker, watchloveroslo!
Den er så absolutt et ikon verdt å ha samlingen. Jeg mener det er få ur som matcher ratio´en til denne OMEGA hva gjelder pris/brand/calibre. Og så er det i seg selv et estetisk meget kult og anvendelig ur.
:)


En sann klassiker!
Du har en utrolig flott og variert samling, men den røde tråden blir tydeligere for hvert nye ur:)

Thanks, Mogens!
Hyggelig å høre samlingen faller i smak.
Jeg har avgjort en forkjærlighet for de mer klassiske ur (og en og annen "klassiker"), såvel innenfor kategorien dress som sport. Samtidig står komplikasjoner meg veldig nært.

Tiden får vise hvilken retning det tar, men jeg tror nok den røde tråden forsterkes, mer enn det motsatte. Blir spennende å se om neste ur - når det måtte komme - kan underbygge det...
;)
 
Gratulerer med Speedmaster! Jeg blir aldri lei min :) En av grunnene til dette er vel nettopp at den er såpass allsidig. Sportslig og anvendelig uansett hva du skor den med, og designet er tidløst, rent og lettlest.

Den gjør absolutt ikke skam på dressen hvis man har den på skinnrem :)

IMG_0240.jpg
 
Gratulerer! En Speedmaster er ett av få ur i den prisklassen som kan hevde seg i en klokkeboks som din. Den er, sammen Submarineren, det beste eksempel på vellykket funksjonsdrevet design. Den som engang tegnet denne klokken, brydde seg neppe mye om dens utseende, men lykkes likevel i å skape et ikon. Hver gang jeg ser en, blir jeg minnet på et gapende hull i egen samling.

(Og at jeg engang eide en 69-modell Speedy i god stand, men solgte den til fordel for et ur jeg ikke lenger eier, skal jeg forbigå i stillhet.)
 
Gratulerer med Speedmaster! Jeg blir aldri lei min :) En av grunnene til dette er vel nettopp at den er såpass allsidig. Sportslig og anvendelig uansett hva du skor den med, og designet er tidløst, rent og lettlest.

Den gjør absolutt ikke skam på dressen hvis man har den på skinnrem :)

IMG_0240.jpg


Stor takk, semmern!

Jeg registrerer å være i godt selskap med denne, da det åpenbart er en særdeles populær og høyt verdsatt OMEGA blant Tidssonens medlemmer. Det skjønner jeg godt at den er.
Du oppsummerer godt; - anvendeligheten er stor.
Det jeg også har registrert (ref. vakkert bilde) er at det åpenbart bør suppleres med en sort rem for de riktige anledninger. Om ikke annet for å ha fleksibiliteten det gir.

Clasp eller pin-buckle? :cool:
 
Gratulerer! En Speedmaster er ett av få ur i den prisklassen som kan hevde seg i en klokkeboks som din. Den er, sammen Submarineren, det beste eksempel på vellykket funksjonsdrevet design. Den som engang tegnet denne klokken, brydde seg neppe mye om dens utseende, men lykkes likevel i å skape et ikon. Hver gang jeg ser en, blir jeg minnet på et gapende hull i egen samling.

(Og at jeg engang eide en 69-modell Speedy i god stand, men solgte den til fordel for et ur jeg ikke lenger eier, skal jeg forbigå i stillhet.)


Takk så mye, Hopalong!

Veldig hyggelige ord, og jeg mener også en OMEGA Speedmaster Professional står fjellstøtt i enhver samling. Ikonet er et "must".
Jeg er veldig enig i sammenlikningen til Rolex´ Submariner. Disse ligger i sjiktet klassikere man kan bruke til alt.

69-modell Speedy, altså....
Jeg forstår til fulle dine stadig tilbakevendende marerittliknenede tanker. Og ditto ønsket om å fortrenge dem. Har man først definert inn en Speedy, kan det etter mitt ringe skjønn være få versjoner som topper en 69-modell. Året da Speedmaster ble Moonwatch.
Sometimes reality sucks. ;)
 
Jeg er litt fornærmet over "ventepølse" klassifiseringen, men samtidig glad for at du har valgt deg en Speedy Pro.
For meg er den så fullkommen at det nesten blir kjedelig. Litt som med en Sub.

Noen ting er så klassiske at de nesten kveler seg selv. Men Speedyen har tilstrekkelig med karisma gjennom sin unike historie til at den overvinner seg selv. Dette har alltid vært et mine favorittur. Jeg blir aldri lei det eller av å se bilder av andres. Som vanlig glimrer du med nydelig fotografisk presentasjon, Moore! Gratulerer!:D
 
Jeg er litt fornærmet over "ventepølse" klassifiseringen, men samtidig glad for at du har valgt deg en Speedy Pro.
For meg er den så fullkommen at det nesten blir kjedelig. Litt som med en Sub.

Noen ting er så klassiske at de nesten kveler seg selv. Men Speedyen har tilstrekkelig med karisma gjennom sin unike historie til at den overvinner seg selv. Dette har alltid vært et mine favorittur. Jeg blir aldri lei det eller av å se bilder av andres. Som vanlig glimrer du med nydelig fotografisk presentasjon, Moore! Gratulerer!:D


Stor takk, Frodo!

Og point taken hva gjelder ventepølsestatusen.
Det er definitivt ingen nedvurdering av OMEGA Speedmaster Professional. Eller andre varianter og tolkninger, for den saks skyld. Jeg har allerede brukt noen ord på den saken tidligere i tråden. ;)

Fra Wikipedia:
"Ventepølse er den pølsen, gjerne med brød eller lompe, som man lager og spiser mens man venter på at hovedretten skal bli ferdig. Dette uttrykket brukes først og fremst i forbindelse med grilling av mat utendørs, men kan også brukes i forbindelse med bestilling av annen mat på for eksempel gatekjøkken. Bestiller man ønsket pølsevariant som "ventepølse" vil man få levert denne omgående slik at den kan spises mens hovedretten lages ferdig."

Uansett en relativt dekkende beskrivelse av settingen min for øyeblikket. :cool:

Speedy Pro er en klassiker jeg virkelig nyter.
Og som så definitivt kan inngå både som forrett, hovedrett og dessert. Rett og slett et "must" i samlingen, og en keeper. Jeg er meget happy med at den endelig fant veien innom sjappa.
Vi trives sammen, og supplerende bilder er på vei.
 
Clasp eller pin-buckle? :cool:

Vanlig, kjip spenne på denne. Er på jakt etter en deployant, helst original Omega, men kan klare meg med en rimeligere utgave også :) Remmen er forøvrig en Hirsch Heavy Calf, en av de som gjør seg best på Speedy spør du meg. Fint med de hvite kontrastsømmene som plukker opp det hvite detaljene fra skiven :)

Forresten, hvis du har en Omega-mesh liggende og slenge tar den seg ikke så halvgalt ut på den heller... ;)

DSC_0059.jpg
 
Vanlig, kjip spenne på denne. Er på jakt etter en deployant, helst original Omega, men kan klare meg med en rimeligere utgave også :) Remmen er forøvrig en Hirsch Heavy Calf, en av de som gjør seg best på Speedy spør du meg. Fint med de hvite kontrastsømmene som plukker opp det hvite detaljene fra skiven :)

Forresten, hvis du har en Omega-mesh liggende og slenge tar den seg ikke så halvgalt ut på den heller... ;)


Meget bra, semmern!

Mesh er absolutt også kult nok for dette uret. Du har virkelig noen gode alternativer å spille på for din egen Speedy.

Pin buckle er elegant så det holder, såvel som clasp.
For meg betyr ikke "originaliteten" det meste, men hyggelig nok om tilbehøret er det. Det er mer et praktisk spørsmål. Og trygghetsaspekt.
Med pin-buckle ligger jo risikoen der for å miste uret i bakken/gulv om spennen skulle løsne. Her er jo clasp hakket tryggere. Det praktiske går mest på hva som føles riktig for akkurat dette uret, og hvordan det ligger på hånden.
Pin-buckle gir nok en mer tight opplevelse enn hva clasp´en klarer. Jeg har begge deler på andre ur, så dette varierer fra ur til ur.

Det var absolutt en meget stilig kombinasjon du hadde på skinnremmen, og de hvite sømmene var elegante detaljer.
Jeg fikk også tipset om skinnrem fra Tore, som nevnte at en viss Mr Clooney hadde Speedy på skinnrem i filmen "The American".
Jeg får ta en ekstra sjekk på den der. Løsningen frister. Veldig. ;)
 
Jeg er vel en av flere her som så The American kun fordi Clooney brukte Speedmaster :D Filmen var bra den, et fint avbrekk fra de heseblesende Hollywood-pangpang-eksplosjoner-heltenløperisaktefilm-filmene ;)
 
På denne mener jeg foldespenne er like riktig som pin-buckle på Langen din. Mener å huske den riktige remmen til denne klokken heter 98000245. Nesten helt sikker.
 
Jeg er vel en av flere her som så The American kun fordi Clooney brukte Speedmaster :D Filmen var bra den, et fint avbrekk fra de heseblesende Hollywood-pangpang-eksplosjoner-heltenløperisaktefilm-filmene ;)

Da føyer jeg meg pent inn i den rekken...:cool:

På denne mener jeg foldespenne er like riktig som pin-buckle på Langen din. Mener å huske den riktige remmen til denne klokken heter 98000245. Nesten helt sikker.

Takk så mye, Tore!
Jeg skal sjekke med nærmeste dealer. En sort skinnrem frister. Det jeg har sett så langt gir uret en virkelig flott fremtoning. Fristende!
;)
 
Episode 13: OMEGA – Speedmaster Professional (Moon watch)

Tradisjonen tro; - siste ankomne ur må selvsagt utsettes for en litt mer detaljert gjennomgang med kameraet. Det er duket for nyervervelsen itself; - OMEGA Speedmaster Professional. The Moon watch. Og litt lett blanding av stilstudie og makroer.

Historikk og gjennomgang av denne er rikelig omtalt – både på side 1 og side 84 i denne tråden. Men en god sak tåler å gjentas. Litt facts er på sin plass i dag også:

OMEGAs ikon. Verdens mest berømte chronograph.

Speedmaster ble første gang introdusert i 1957.
Det er produsert flere variasjoner av Speedmaster, men denne – 3570.50.00 – er den originale og historisk korrekte; - manuelt opptrekk, Calibre 1861, solid caseback og hesalite crystal.
Baksiden preges av den legendariske teksten “Flight-qualified by NASA for all manned space missions. The first watch worn on the moon”.
Denne baksiden har preget alle disse urene siden 1971.

Det er minst 11 ulike Speedmasterversjoner på markedet i dag, men det finnes kun èn ekte Moonwatch. Denne.

OMEGA Speedmaster Professional er i sannhet "bang for bucks".
Jeg kan ikke se andre ur som med ratio'en brand-pris-historie-calibre gir bedre score enn denne.

Det er et usedvanlig vakkert konstruert ur, med mattsort dial og hvite visere i en nydelig kontrast. Polert og børstet stålkasse, og en lenke av de peneste og forseggjorte jeg sjelden har sett. Glasset er perfekt buet i hesalite.
(I motsetning til 3573.50, som har saphir glass og åpen bakside).

Det var på tide denne fant veien inn i samlingen. Den har stått på inn-listen min altfor lenge. Nå er den endelig “kommet hjem”.



3a78bb21.jpg


005cbf25.jpg


98c2b814.jpg


a1d8681c.jpg


0c8a9f8a.jpg


2de63d98.jpg


547fa15a.jpg


75d4ed52.jpg


76903eae.jpg


adb45375.jpg


add5ae20.jpg


066aaca6.jpg


20950689.jpg


7f832134.jpg


cfb4941f.jpg


84f2b015.jpg


06669beb.jpg


95bc31fd.jpg


072377fa.jpg


097a1ef6.jpg


c9c938d7.jpg
 
Pent! Har faktisk ikke lagt merke til at småskivene har sirkulær tekstur før nå. Si meg, bruker du virkelig iPhone med macrolinse fremdeles? Eller har du investert i noe tyngre? Du har jo for så vidt vist oss lignende kvalitet med iPhonen før. Hva er belysningen? En lampe med stor jevn lysflate? Eller to kanskje?

Det var artig å se Bullitt sitt oppsett med to IKEA-lamper. Godt bevis på at man klare seg med enkle hjelpemidler så lenge man forstår lys.