Ventetid Rolex

Medlem
5. juni 2025
Sted
Trondheim
Hei. Jeg som sikkert mange andre førstegangskjøpere av rolex lurer på denne "Ventetiden" som finnes når man skal kjøpe en Rolex
Jeg befinner meg i trondheims området og går derav til Urmaker Lian, og de har ikke en Venteliste på samme måte som Urmaker Bjerke har.

Men jeg lurer dog på om noen har erfaring med kjøp av Rolex fra Urmaker Lian.
Jeg har ingen kjøpshistorikk der og har vært der flere ganger og luftet interessen for både Submariner og GMT Master 2 stålmodeller, men lurer da på hvor realistisk er det at jeg får kjøpt en slik modell si i de neste 3 årene uten kjøps historikk

På forhånd tusen takk for alle svar

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Hei. Jeg som sikkert mange andre førstegangskjøpere av rolex lurer på denne "Ventetiden" som finnes når man skal kjøpe en Rolex
Jeg befinner meg i trondheims området og går derav til Urmaker Lian, og de har ikke en Venteliste på samme måte som Urmaker Bjerke har.

Jeg har ingen kjøpshistorikk der og har vært der flere ganger og luftet interessen for både Submariner og GMT Master 2 stålmodeller, men lurer da på hvor realistisk er det at jeg får kjøpt en slik modell si i de neste 3 årene uten kjøps historikk

Beklager, men tror muligheten for å få disse stålmodellene er like stor som å vinne 10 mill i Lotto. Lian har kun uoffiselle ventelister, dvs de har en "hemmelig" liste på kontoret.

Kan ikke Lian gi deg et svar på dette? Sannsynligvis er det kun de som sitter på denne informasjonen. Jeg er usikker på hva det vil si «å lufte interessen», men med et konkret spørsmål om tilgjengeligheten på en modell du ønsker å kjøpe bør det vel være mulig for butikken å gi et svar.

Når det er sagt, dersom det virkelig er 3 års ventetid i butikken i Trondheim, er vel det eneste riktige å handle i en annen butikk i Norge eller eventuelt i utlandet. Det finnes jo en ganske stor verden utenfor både Trøndelags og Norges grenser.

Kan ikke Lian gi deg et svar på dette? Sannsynligvis er det kun de som sitter på denne informasjonen. Jeg er usikker på hva det vil si «å lufte interessen», men med et konkret spørsmål om tilgjengeligheten på en modell du ønsker å kjøpe bør det vel være mulig for butikken å gi et svar.

Når det er sagt, dersom det virkelig er 3 års ventetid i butikken i Trondheim, er vel det eneste riktige å handle i en annen butikk i Norge eller eventuelt i utlandet. Det finnes jo en ganske stor verden utenfor både Trøndelags og Norges grenser.
Jo ja har vært der en stund og snakket med en del av de ansatte og noen av de jeg har snakket med tidligere nevnte at 2 år var realisitisk for en stålmodell Sbumariner, men fikk nylig vite av en av de ansatte at dette var helt urealistisk uten kjøpehistorikk.
Jeg her ingen problem med å vente eller aktivt være innom, men det blir jo fort vanskelig dersom det faktisk viser seg at dette er "umulig". Har desverre ikke noe interesse i å kjøpe klokker jeg ikke vil ha for å kanskje senere få den jeg vil ha

Hvorfor ikke vurdere andre merker? Er jo kjipt å stresse med noe negativt for å bruke penger på noe.
Har veldig lyst på en klokke som varer livet ut, og har absolutt vurdert andre merker, men det er liksom Rolex som treffer punktet.
Men skal ikke se bort fra det at jeg kanskje kjøper noen andre merker etter Rolexen er secured

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Hadde ikke giddet å stå 2 år+ på venteliste. Kjøper du til brukt til "markedspris" kan du jo også selge den uten å tape for mye om du finner ut at det ikke var helt det du lette etter. Om du skal beholde den er det påslaget du betalte i dag spist opp av prisøkninger om 2 år allikevel.

Finnes jo også gråmarkedsforhandlere som selger ubrukte klokker, om det er viktig for deg at det er nytt, såklart med en premium.

• Liker
Reaksjoner: PinkBulldog
Hvis du ikke er interessert i å bruke en formue på andre klokker for å få tak i den du virkelig vil ha livet ut, er fasit å kjøpe den du ønsker deg på gråmarkedet.
Det vil uansett være en besparelse ift å bygge opp kundehistorikk først, og du kan få klokken på dagen.
Så akkurat i dette tilfellet er det en no-brainer.

Enig med flere her, gråmarkedet er absolutt en vei å gå. Nå er de fleste AD’er og andre forhandlere også en del av gråmarkedet så mulighet for å få tak i modellen du ønsker raskt og sikkert er fullt mulig.

Nå er vel Rolex på grå/bruktmarkedet for endel modeller relativt greit priset, ikke for alle modeller men for mange. Og ser man på eldre modeller kan f.eks få en 16610 i veldig god stand for en pris som er sammenlignbar med en helt ny modell. Etter mitt syn er 16610 minst like attraktiv som en 2025 modell. Er selv på venteliste i UK på en GMT Batman i fire år, har ikke noe håp om å «få lov» til å kjøpe selv etter kjøpshistorikk på Speedmaster, Datejust til kona og en TAG Heuer de siste fem år. Ser stadig vekk at noen er super opphengt i at man ikke får kjøpt endel Rolex modeller hos AD men for meg har det aldri vært noe problem for det finns jo faktisk millioner av klokker å få kjøpt på andre måter. Og skal man legge inn nok kjøpshistorikk for å få kjøpt en ny blir det en latterlig pris til slutt.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Prisene på gråmarkedet er relativt edruelige nå i forhold til for 2-3 år siden. Så hvis det er en klokke for livet, og man ikke har ambisjoner om å kjøpe flere og dermed kan dra nytte av en kjøpshistorikk er det bare å kjøpe en ny "brukt".
Det er da ingenting å lure på.

Jo ja har vært der en stund og snakket med en del av de ansatte og noen av de jeg har snakket med tidligere nevnte at 2 år var realisitisk for en stålmodell Sbumariner, men fikk nylig vite av en av de ansatte at dette var helt urealistisk uten kjøpehistorikk.
Jeg her ingen problem med å vente eller aktivt være innom, men det blir jo fort vanskelig dersom det faktisk viser seg at dette er "umulig". Har desverre ikke noe interesse i å kjøpe klokker jeg ikke vil ha for å kanskje senere få den jeg vil ha
Skjønner. Ser at mange anbefaler gråmarked /brukte klokker. For så vidt greit, men det er en helt annen følelse å kjøpe nytt, spesielt om dette er en klokke du skal beholde «resten av livet».

Om det er vanskelig å få kjøpt i Norge, så kjøper du i utlandet. Eneste forskjellen er at Rolexen da ikke er produsert i Sarpsborg eller på Jessheim (som det kan virke som at mange tror).

Skjønner. Ser at mange anbefaler gråmarked /brukte klokker. For så vidt greit, men det er en helt annen følelse å kjøpe nytt, spesielt om dette er en klokke du skal beholde «resten av livet».

Om det er vanskelig å få kjøpt i Norge, så kjøper du i utlandet. Eneste forskjellen er at Rolexen da ikke er produsert i Sarpsborg eller på Jessheim (som det kan virke som at mange tror).
Men med ødelagt norsk kronekurs og mva inn i Noreg så vi jo nesten på gråmarkedet igjen. Og det er vel ikke overalt man kan spasere inn og kjøpe en Sub eller GMT sånn helt uten videre heller? Da er det isåfall rart ikke flere gjør det i stedet for å krangle med Norske AD'er om Rolexer produsert på Kløfta.

Det er jo kun i Norge «Bjerke» er noe som påvirker prisen. I UK spiller det f.eks ingen rolle hvor klokka er kjøpt, innland utland spiller ingen rolle, bare boks og papirer er til stede. Har aldri hørt noen nevne momset inn eller ikke momset inn heller.

Men med ødelagt norsk kronekurs og mva inn i Noreg så vi jo nesten på gråmarkedet igjen. Og det er vel ikke overalt man kan spasere inn og kjøpe en Sub eller GMT sånn helt uten videre heller? Da er det isåfall rart ikke flere gjør det i stedet for å krangle med Norske AD'er om Rolexer produsert på Kløfta.
Neida, det er ikke alltid lett overalt i utlandet heller. Men Norge er jo et utrolig lite marked sammenliknet med «resten av verden», så poenget er bare at det er langt større muligheter med en bredere horisont selv om jeg personlig drømmer om en Rolex med Kløfta Prod på skiva og diamanter på bezelen.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Dette med «marked» er verdt å reflektere litt over, når det gjelder Rolex.

Rent logisk burde det jo være slik at brøken «tilgjengelighet» delt på «etterspørsel» er noenlunde lik mellom land med ulik populasjon (i.e. etterspørsel). Når Rolex har kuttet ned signifikant antall AD-er i Norge de siste 10 årene, kunne man forventet at Rolex distribuerte like mange klokker som før - men til færre forhandlere. Siden det er færre forhandlere, kunne msn igjen forventet at «folk fra bøgda» som svingte innom de mer sentrale utsalgsstedene ble færre, og følgelig økte sannsynligheten å få tak i en Rolex til de som bor mer sentralt.

Jokeren her, er muligens at Rolex har tatt en Grand Seiko i Norge. Dvs. nedprioriterer oss. Logisk det. Men, da må man igjen spørre seg: Hvorfor gidde å springe etter et merke som ikke prioriterer oss på LIK linje som øvrige markeder?