Den store sykkeltråden

Sykler en del for tiden, men har et sittesår som blør og som jeg ikke blir kvitt. Denne uken syklet jeg ikke mandag-fredag og brukte Assos "skin repair gel". Virket fint, men etter sykling i går og i dag er det dårlige tilstander igjen. Tips/triks?

Hvis du har en annen sykkel med et annet sete kan det være lurt å variere litt. Eventuelt bytt sete på sykkelen for å få variert trykk-/friksjonspunkt.

Du trenger gode nok bukser(assos), og krem hver gang en forventer svett skrukk
Det er Assos-bukser jeg bruker! Bruker også deres krem, hver gang. Har ikke hatt dette problemet på de siste 6000 km, men plutselig smeller det...

Hvis du har en annen sykkel med et annet sete kan det være lurt å variere litt. Eventuelt bytt sete på sykkelen for å få variert trykk-/friksjonspunkt.

Jeg har samme sete på begge, hadde store vansker med å finne et sete som fungerte. Den andre sykkelen er mye mer avlsappet sittestilling, kanskje det hjelper med hvor trykket lander? Jeg lar det uansett gå noen dager for ordens skyld.

For min del merker jeg om salen er satt feil, ikke mye som skal til før presset kan bli ugreit og tilting av salen er innstillingen jeg er minst fleksibel med. Det merkes mer dess mer drop til styret. Sitter en litt høyt og / eller tilta bakover kan det bli litt ruging med div plager. Men, i ditt tilfelle har skadene kommet etter bare ha brukt 1 sykkel? Da er kanskje ikke forslaget relevant

For min del merker jeg om salen er satt feil, ikke mye som skal til før presset kan bli ugreit og tilting av salen er innstillingen jeg er minst fleksibel med. Det merkes mer dess mer drop til styret. Sitter en litt høyt og / eller tilta bakover kan det bli litt ruging med div plager. Men, i ditt tilfelle har skadene kommet etter bare ha brukt 1 sykkel? Da er kanskje ikke forslaget relevant

Stemmer det! Samme sykkel med samme setet siden ca. sommeren 2023. Setepinnen har målestreker, og jeg har både vært målt og justert + finjustert i dialog med erfaren mekaniker i etterkant. Jeg hadde nylig storservice, da er nok alt justert. Jeg er enig i at tilt er den mest vesentlige faktoren, jeg har vurdert å finjustere dette litt. Vanskelig å vite hva som er problemet - er det jeg som sitter feil på et perfekt sete, eller sitter jeg perfekt på et feiljustert sete?

Jeg tror såret startet etter at jeg syklet en 90 km tur i meget skitne shorts - de jeg hadde lagt frem hadde vesentlige hull på de minst flatterende plasser, og jeg nektet å la en god dag falle bort. Tok mine beste shorts ut av "dette må virkelig vaskes"-haugen, og det var nok en tabbe.
Etter den turen var det alltid litt gnaging i området, men såret kom utrolig nok etter en rolig uke med kun to turer på blandeveissykkel med to andre som skulle få innføring i sykling - så her snakker vi 16 km/t-sykling.

blør og som jeg ikke blir kvitt

... bare jeg som tenker at det er på tide med et legebesøk? Synes dette virker som en infeksjon og i Norge er antibiotika reseptbelagt.

I parentes bemerket har jeg en gang hatt et sår som ikke ville gro, og det var hudkreft. Det var riktignok et sted der solen skinner.

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
... bare jeg som tenker at det er på tide med et legebesøk? Synes dette virker som en infeksjon og i Norge er antibiotika reseptbelagt.

I parentes bemerket har jeg en gang hatt et sår som ikke ville gro, og det var hudkreft. Det var riktignok et sted der solen skinner.
Jeg tenkte det samme, ting som ikke stopper å blø/ikke vil gro, er ikke heldig.

Det er absolutt aktuelt, men jeg må presisere at det bare blødde dagen det skjedde, og så etter to turer til. Jeg får kontakte legen, sukk. Etter mononukleose og lungebetennelse i fjor vår og sommer er jeg meget lei av legebesøk...!

Har akkurat tredd inn i sykkelverden selv, byttet ut "kul" el-sykkel med brukt karbon gravel sykkel. Tidenes bomkjøp siden jeg ikke har peiling, så fant kjapt ut jeg ville bygge om til bukkestyre. Dyrt å finne ut det rett etter kjøp, for så å da underveis finne ut veldig mye var veldig slitt. Så ble bytte av bakre girskifter, kassett, wire, kjede, service og justering i tillegg til å kjøpe ymse seter brukt for å forsøke finne riktig passform. Har holdt på siden ret før påske og nå endelig er sykkelen for det mest i bruk men bare små turer på 10-12 km mens jeg finner riktig bike fit. Veldig spennende og mye å lære, men kjenner jeg begynner å like syklinga og alt rundt det. Holder til I sandnes (Jæren) så hyl gjerne ut hvis det er noen som vil sykle med en amatør som ikke kan å sykle hardt eller langt enda :p

Sykkelen er forøvrig en gammel Ridley X-Trail i carbon med 40mm TerraSpeed og 1x11 Sram. Sykt annerledes med sykkel under 10 kg i karbon, og har landet på Selle SMP sete så langt. Sykt mye bedre enn vanlig flatt sete men enda ikke funnet helt riktig fit, så skal teste enda smalere sete for å se om det er bedre.

• Elsker
Reaksjoner: Dexter