Erik_SG
Støttemedlem
Det er kjekt å se en slik fokusert samling @Fjordseiko, og med det kunnskapen som følger. Slikt gleder oss klokkeentusiaster som har brukt mye tid på å sette oss inn i spesifikke deler av klokkehistorien.
Takk for det, godt å høre at ikke alle skal ned på 30-tallet i størrelse@Ban Takk for en flott presentasjon av veldig fine klokker. Jeg synes alt maset om størrelse på klokker bare er noe tull. Det finnes ikke noe fasit på hva som er rett størrelse. Her må man kjenne på hva som er rett for en selv. Selv foretrekker jeg også klokker fra 40 mm. og oppover. Min favoritt i samlingen din er utvilsomt GO. Det er en klassiker som alltid hever enhver samling. Kult at du prøver Panerai, jeg synes absolutt du skal gå for en klassiker i 47 mm.
Takk for det. At samlingen er Rolex-fri er kanskje litt tilfeldig, det har bare blitt slik... Som tidligere nevnt står GMT master høyt oppe på listen og kanskje spesielt Pepsi, så hvis den kan kjøpes for listepris en gang i fremtiden så får vi seNok en fin og variert samling!
Selv om jeg er Rolex-fan så gleder det meg å se Rolex-fri samlinger her. TS har innimellom blitt kalt Rolex-sonen (eller lignende), som er dumt. Mangfold er alltid bra!
Syns du skal bytte ut PAM-en i en skikkelig PAMMen PAM på lenke er dødsfett!
Skikkelig misunnelig på Heuer-en! Når jeg først nå skikkelig misbruker ordet skikkelig så vil jeg påstå at den der er en skikkelig (!) vintage - som jeg savner i min samling om dagen.
Blir stort sett slik ja. Submariner til det meste, gshock til trening og mekking. Seiko noen dager i ny og ne for å spe på tilværelsen. Hadde mm300 med på plaskeferie i syden da.Veldig bra, @Fjordseiko! Du lever jo absolutt opp til navnet dittLikte veldig godt «62mas» og «Turtle» (JDM). Jeg forstår absolutt fascinasjonen for Seiko når jeg leser dette, og artig med en som har såpass innsikt i de ulike modellene.
Så har du jo variasjon med kronografen og ikke minst Submarineren. Ser du skriver at sistnevnte blir brukt stort sett hver dag, er det slik at dette er «den faste» daglige klokken og så krydrer du med Seiko-er innimellom avhengig av anledning?
Jeg har aldri skjønt hva som er så gjevt med skx. man får jo andre seikodivere med bedre specs til den prisen.@Fjordseiko Artig å se en så smal klokkesamling. Åpenbart at du har satt deg godt inn i vintage Seiko og at dette er en håndplukket samling. Men hvorfor ingen SKX007?
Fascinerende hvor gira jeg blir når jeg ser vintage Seikoer. Nye gir meg nada, men når de gamle med patina og histore rulles ut så blir jeg fengslet umiddelbart![]()
Fin samling. Min favoritt er nok IWC'n, som du skriver ser jeg for meg at dette er en super allrounder. Perfekt størrelse (også for megDa var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.
Fellesbilde av hovedklokkene:
Vis vedlegg 381615
IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.
Vis vedlegg 381605
Vis vedlegg 381611
Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.
Vis vedlegg 381607
Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistiskIntrodusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.
Vis vedlegg 381606
Vis vedlegg 381610
Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.
Vis vedlegg 381609
Vis vedlegg 381613
Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.
Vis vedlegg 381608
Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.
Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.
Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
Vis vedlegg 381612
Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
Takk for det. 5 er egentlig et bra antall, men ser for meg at det fort blir litt flere! Blå Datejust har absolutt vært i kikkerten, så artig at du nevner det. Jeg tror jeg først går en litt annen rute, litt opp i størrelse og stål, og så får jeg komme tilbake til de mer «pyntede». Pepsi eller Batman hadde jo vært helt fantastisk, det får være et langsiktig mål og så må jeg nok innom noen andre på veien.@Bgo80 Flott innlegg. Fantastisk rafinert samling av klokker du har. Her finner jeg ingen overlapping i det hele tatt, og den nye two tone Exploreren din gir veldig mening når man ser resten av samlingen din. Vi ser også ut til å ha en nokså lik smak så dette er min personlige favorittsamling så langt
Fem klokker som er i rotasjon virker å være et passe antall klokker, men det skal vi selvsagt ikke bry oss om. Når det gjelder veien videre tror jeg en Datejust 36 med jubileelenke og en grønn eller blå skive hadde passet veldig fint inn i denne samlingen. Du nevner 40 mm på stållenke, og da vil jeg foreslå en GMT i en pepsivariant. En 126710BLRO kan kanskje være et langsiktig mål?
Ja, skjønner det!Fin samling. Min favoritt er nok IWC'n, som du skriver ser jeg for meg at dette er en super allrounder. Perfekt størrelse (også for meg) og kan brukes til det meste. Flotte de andre også, men som du sikkert har skjønt så blir de litt små for meg.
Tanken skiller seg jo klart ut og også Rolexen siden den er TT, men er det et bevisst valg at du holder deg til "enkle" klokker (uten komplikasjoner). Hadde det vært gøy med en kronograf eller en GMT? En Speedy hadde gjort seg i samlingen din, gjerne en standard Moonwatch![]()
Flott samling. Jeg er enig i black bayen. Kunne levd fint og lykkelig med bare en slik.Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.
Fellesbilde av hovedklokkene:
Vis vedlegg 381615
IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.
Vis vedlegg 381605
Vis vedlegg 381611
Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.
Vis vedlegg 381607
Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistiskIntrodusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.
Vis vedlegg 381606
Vis vedlegg 381610
Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.
Vis vedlegg 381609
Vis vedlegg 381613
Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.
Vis vedlegg 381608
Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.
Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.
Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
Vis vedlegg 381612
Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.