Konsolidering - utveksling av tanker og erfaringer

Jeg er ikke helt enig med @Genta her. Jeg driter om klokka er dyr, den er forsikret og hvis den ikke kan brukes gir den null klokkeglede. Om det er upassende å bruke en dyr klokke? Utdyp gjerne? 98% av den gemene hop skjønner jo ikke en lyd av hva du har på armen uansett.

Selv bruker jeg jeg både sub og gmt i fysisk arbeid og kjører helgull om det passer meg. Bryr meg ikke det spor om at hva andre måtte mene om mitt klokkevalg.

Jeg er ikke helt enig med @Genta her. Jeg driter om klokka er dyr, den er forsikret og hvis den ikke kan brukes gir den null klokkeglede. Om det er upassende å bruke en dyr klokke? Utdyp gjerne? 98% av den gemene hop skjønner jo ikke en lyd av hva du har på armen uansett.

Selv bruker jeg jeg både sub og gmt i fysisk arbeid og kjører helgull om det passer meg. Bryr meg ikke det spor om at hva andre måtte mene om mitt klokkevalg.
Ikke det værste emnet å være uenig i:)

Jeg ville ikke trivdes med en helgull klokke hverken på Rockefeller, Stargate eller på jobb (statlig virksomhet). Min følelse. Basert på både sikkerhet og hva som "passer seg/har en rolle hvor jeg ikke ønsker, sågar har behov for, å ikke skille meg voldsomt ut". Ingen fasit.

Jeg har hatt flere sabla dyre klokker, og hver gang har det lurt en tanke om alternativ anveldelse av pengene klokka er verdt. Altså en litt sur baktanke jeg ikke klarer å bli helt kvitt. Når den tanken er der betyr plutselig ding noe. Hadde jeg hatt så høye inntekter at kostnadene ikke strakk til ville dette trolig vært annerledes (ref: ansatt i statlig virksomhet).

I går byttet jeg en flat dekk og hadde min Explorer på.
Må bare si at jeg var ikke så nøye og det ble litt riper.
Pytt pytt, en liten polering med Cape Cod og vips, alt er i orden.
rolexbroken1.jpg

Nei...Kødder:mrgreen:

Seriøst.
Når jeg er på verksted (2 til 3 dager hver uke), har jeg bestandig skinn eller monterings hansker, og disse kommer over klokken.
Jeg har ikke lyst å ripe klokkene mine for moro skyld.
Men hanskene beskytter ikke mot alt.

Eller hadde jeg ikke brukt en gull rolex på skruing/sveising/slipping etc
Bare for troverdighetens skyld :ROFLMAO:
IMG_20230601_103206467.jpg

For meg handler det ikke så mye om verdi og mer om at det ikke det blir overlapp, og at det får lite bruk av den grunn.
Kjøpte en Bathyscaphe før sommeren, men da konkurrerte den mot brukstifellende til min Seamaster 2254, som jo er rimeligere, men IMO mye fetere. Bathyscaphe røk ut.
Av samme grunn blir nok det aldri en stor samling på meg. Alt må ha tid til å bli brukt. Og da snakker jeg om jevnlig bruk og ikke noen dager per måned.

Men har i hvertfall lært å ikke selge før jeg kjøper. Tenker jeg at noe skal erstatte noe annet må det prøves ut først. Så mitt tips vil være å kjøpe den dyrere først for å kjenne på det før de andre ryker ut.

Samlingen min vokser og krymper jevnlig.
Aldri mindre enn mine tre mekaniske keepers (pluss en eller annen Seiko beater), aldri mer enn 6-7 totalt. De som går inn/ut hos meg nå er aldri verdt mer enn fem-seks tusen kr per klokke.

Jeg tenker regelmessig på å samle alt i en eneste skikkelig "heavy hitter" klokke. Men: jeg har egentlig ingen reelle dyre grails jeg higer etter lenger, jeg er for glad i variasjon, de har samlet opp affeksjonsverdi og gir stadig mye klokkeglede, og jeg oppdaget at jeg har en maksverdi/personlig pristak som jeg ikke er komfortabel med å gå over med en daily driver.

Jeg er "stuck". Og det er helt greit :)

Artig tema!

Redigert:
For meg handler det ikke så mye om verdi og mer om at det ikke det blir overlapp, og at det får lite bruk av den grunn.
Kjøpte en Bathyscaphe før sommeren, men da konkurrerte den mot brukstifellende til min Seamaster 2254, som jo er rimeligere, men IMO mye fetere. Bathyscaphe røk ut.
Av samme grunn blir nok det aldri en stor samling på meg. Alt må ha tid til å bli brukt. Og da snakker jeg om jevnlig bruk og ikke noen dager per måned.

Men har i hvertfall lært å ikke selge før jeg kjøper. Tenker jeg at noe skal erstatte noe annet må det prøves ut først. Så mitt tips vil være å kjøpe den dyrere først for å kjenne på det før de andre ryker ut.
Overlapp :unsure:
IMG_4803.jpeg

Ja, det er et poeng. Samtidig morsomt å komplementere nyanser. Send dykkere med ulike egenskaper fra ulik tid. Dato, plexi, sunburst, matt, cyclops, grønn, svart, blå, titan, ceramic, m200, 1220m, gravering. Osv. alle disse nyansene syns jeg er morro.

Det sagt, 16660 er solgt. Har lagt fxd for salg. For å konsolidere til en 116520 eller noe annet litt penere.

Ulike bruksområder er viktig for at en klokke ikke bare skal bli liggende ubrukt, for meg:
- 116600 til røft bruk.
- 5513/79090 vintage til jobb/pent.
- Hulk til kona.

Altså ikke bare seks klokker til dykking.

Jeg har som regel alltid hatt 5-6 klokker i samlingen. Per nå har jeg en god variasjon, syns jeg. Har lært at jeg alltid bør teste klokkene før jeg kjøper, en selvfølge for de fleste, men ikke for den impulsive meg. En annen «lur» greie, for min del, er å byttelåne klokker med andre bekjente for å dempe suget etter noe nytt, eller rett å slett for å se om den klokken er noe for meg. Har vurdert å selge unna for å oppgradere, men har aldri blitt venn med tanken. Da velger jeg heller å ha flere, enn èn eller to. Koser meg mer med variasjon og klokkeglede finner jeg i alle prisklasser. Lysten etter noe nytt er jo alltid der, men å være fornøyd med det man har er vel fint? Jeg tenker at det er «nytt land å innta», men lommeboken har jo begrensinger og det smaker alltid bedre når jeg har jobbet og spart over tid for et nytt ur. Den som venter på noe godt osv….

Redigert:
Jeg har som regel alltid hatt 5-6 klokker i samlingen. Per nå har jeg en god variasjon, syns jeg. Har lært at jeg alltid bør teste klokkene før jeg kjøper, en selvfølge for de fleste, men ikke for den impulsive meg. En annen «lur» greie, for min del, er å byttelåne klokker med andre bekjente for å dempe suget etter noe nytt, eller rett å slett for å se om den klokken er noe for meg. Har vurdert å selge unna for å oppgradere, men har aldri blitt venn med tanken. Da velger jeg heller å ha flere, enn èn eller to. Koser meg mer med variasjon og klokkeglede finner jeg i alle prisklasser. Lysten etter noe nytt er jo alltid der, men å være fornøyd med det man har er vel fint? Jeg tenker at det er «nytt land å innta», men lommeboken har jo begrensinger og det smaker alltid bedre når jeg har jobbet og spart over tid for et nytt ur. Den som venter på noe godt osv….
For min del er noe av hobbyen å kjøpe og selge, ikke for flipping eller handlingens skyld (som jeg kan være både hyggelig og stressende), men for å få stilnet suget etter alt jeg har lyst på. Teste før kjøp? Nei, kjøp, så test.

Overlapp :unsure:
Vis vedlegg 354217
Ja, det er et poeng. Samtidig morsomt å komplementere nyanser. Send dykkere med ulike egenskaper fra ulik tid. Dato, plexi, sunburst, matt, cyclops, grønn, svart, blå, titan, ceramic, m200, 1220m, gravering. Osv. alle disse nyansene syns jeg er morro.

Det sagt, 16660 er solgt. Har lagt fxd for salg. For å konsolidere til en 116520 eller noe annet litt penere.

Ulike bruksområder er viktig for at en klokke ikke bare skal bli liggende ubrukt, for meg:
- 116600 til røft bruk.
- 5513/79090 vintage til jobb/pent.
- Hulk til kona.

Altså ikke bare seks klokker til dykking.
:LOL:
Ja, vi er definitivt ulike der. Dette er vel et godt eksempel på overlapp i min bok, selv om det er ulikheter og nyanser. Men nå skal det sies at jeg ikke har dette samler-genet (horder? :geek:) som mange i denne hobbyen har.

Jeg trenger f.eks. heller ikke å ha to seilbåter, men kunne forsvart å ha en daycruiser i tillegg. To ulike bruksområder.

Det med å dekke ulike kategorier/typer uten overlapp overtenker jeg veldig. Så nå er mine mekaniske: diver, chrono, dress, field. Ikke plass til mer av "skikkelige" mekaniske klokker, med mindre noe går ut.

Men så gir jeg meg selv en out med å tillate meg å flippe billige/quartz klokker ved siden av den boksen med de fire. :LOL:

• Liker
Reaksjoner: Grendel og MikroKrone
:LOL:
Ja, vi er definitivt ulike der. Dette er vel et godt eksempel på overlapp i min bok, selv om det er ulikheter og nyanser. Men nå skal det sies at jeg ikke har dette samler-genet (horder? :geek:) som mange i denne hobbyen har.

Jeg trenger f.eks. heller ikke å ha to seilbåter, men kunne forsvart å ha en daycruiser i tillegg. To ulike bruksområder.
Kan legge til en Bjerke-Tudor som ikke kom med på bildet også:)

Jeg har aldri sett på meg selv som en samler. Kanskje derfor jeg heller ikke har noe problem med å sirkulere litt klokker etter hva som trigger.

Jeg hadde tidligere i år 9 "dyre" klokker, det ble for mye, for det første fikk de ikke den tiden jeg synes de fortjente på armen, og den var litt vel dykkertung. Sub, fxd, BB41, Panerai Submersible og BB58 Bjerke Edt ble litt voldsomt. Planen nå er å beholde Suben, FXD M.N.21 og Bjerke-Tudoren,
Batman GMT og Rosé Sky-dweller.

OP41 og BB41 gikk ut sammen med DJ, TT Daytona, Panerai og BP helgull for å være klar for helgull Daytona på nyåret.

Så p.t. er samlingen som følger:

1. Rolex Submariner ( fordi alle samlinger må ha en )
  2. Rolex GMT Batman ( Sentimentale grunner)
  3. Rolex Sky-dweller i Rosé på oysterflex, ( fordi det er den mest sexy klokken jeg noensinne har hatt på armen. )
  4. Tudor FXD M.N 21. ( Jeg tror fortsatt at denne vil være en kuriosa om noen år gitt den lave produksjonen. Synes det veier opp for gevinsten ved å selge den. Mulig jeg hadde tenkt annerledes hvis det var en klokke til en halv million.)
  5. Tudor BB58 Bjerke-edt. ( Det var kult å bli tildelt en av hundre og det er en fordømt bra klokke i tillegg.)
  6. Rolex Daytona helgull på lenke ventes over jul.
Da er jeg fornøyd per nå med samlingen, men det kan hende det snubler på en Cartier, JLC eller (tør jeg si det) Hublot i løpet av 2024.

Artig tråd :)

Redigert:
Jeg har ikke vært så veldig flink til å konsolidere, da jeg er en håpløs romantiker og alt - med et mulig unntak for toalettpapir - som jeg kommer i befatning med får affeksjonsverdi på null komma niks. Vi snakker om en mann som har sin favoritt-13mm-fastnøkkel. I kid you not.

Så også armbåndsurene. Derfor har jeg forsøkt å begrense innkjøpene - nettopp fordi jeg aldri ville klare å kvitte meg med noen av dem.

Den tilnærmingen har fungert ganske bra - samlingen teller et lite dusin ur, fra en Speedmaster via en herlig åttitalls Breitling chrono, en syttitalls Tissot ditto, et par Seikoer, farfars gamle Certina DS - og alle brukes jevnlig.

Nå har også ungene (tre i tallet, alder fra fjorten til sju) begynt å finne sine favoritter, og som minsta uttrykte det da hun var fem og hadde forstått at det var noe som het arvestykker - 'Pappa, når du dør, kan jeg få den klokka der?'

Speedmasteren, forøvrig. Hun har glimrende smak. Om hun stirrer for mye på den, får jeg vurdere å kjøpe en ekstra til henne selv, heller enn å vente på at hun skal fremskynde avgangen min noe.

Det er rom for et par til, men neppe gjennom noen særlig konsolidering - det måtte eventuelt være naturlig avgang (fra samlingen) som gaver til barna eller andre verdig trengende.

Og, såklart - klokkefondet øker jevnt og trutt med noen kroner hver måned, og det ER jo et par ur jeg har hatt lyst på i tiår - Credors GCLP995, Spring Drive, manuelt opptrekk, stort datovindu, en 36mm Explorer av noe slag, kanskje tilogmed en Patek 5196R om jeg vinner i lotto (Hvilket jeg neppe kommer til å gjøre, all den tid jeg fulgte nok med i statistikktimen til å anse lotto som en ekstraskatt på de som IKKE fulgte med i samme time...)

Vi får se. Her som med mye annet, er det nå gjerne slik at 'The chase is better than the catch', som det ble uttrykt bla. av den engelske poeten Ian Kilmister. Kanskje er det like greit om det aldri blir en 5196R.

Kanskje jeg tar til vettet og heller enn å ha det som tross alt er et masseprodusert ur som grail begynner å se litt nærmere på hva man kan få for et tilsvarende beløp hos en uavhengig urmaker.

Kanskje jeg virkelig tar til fornuften og innser at å bruke en så ellevill sum på noe jeg kan feste til håndleddet er helt idiotisk.

Forhåpentligvis ikke. Og uansett om jeg gjør det eller ikke, vil jeg i det minste ha hatt utallige timer moro med å kikke rundt, vurdere, gruble, diskutere og drømme sammen med likesinnede.