Ting som varer evig.

"Nå finns det et armbåndsur som er så gjennomtestet at du kan legge den under Hurtigruta på vei sørover,

Og på vei nordover er det Hurtigruta som går for seint.

Dessuten varer alt ting så mye lengre enn før.

Kassettspillere og ungdomsskoler, bilbatterier og finerplater

Og de fleste andre ting kan ligge i kokende vann i åtte-og-førti timer uten vedlikehold eller tilføring av veske.

Og de varer evig.

Så lenge varer de.

Evigvarende.

Det er lenge det.

Jeg skulle ønske det var meg."

- Odd Børretzen

Ford 300 cid (4.9 liter) sekssylindret rekkemotor. Bensin. Der er ingen motor i historien som er mer pålitelig. Den virker alltid.

Kommer vi unna Toyota Hi-Lux/Hi-ace i denne tråden? De er jo udødelige.

-Og eldre Land Cruisere! Om du bare klarer å holde dem fra å ruste, er det jo ingenting som kan bli ødelagt.

(Enkelte ville jo hevde at Toyotas F (3.9l rekkesekser/bensin) og 1HZ (4.2l rekkesekser/diesel) er omtrent like robuste som en ambolt. Begge utvikler i nabolaget 125-130hk på en god dag, knappe 300Nm dreiemoment - og et meget, meget avslappet forhold til forbruk.)

Kommer vi unna Toyota Hi-Lux/Hi-ace i denne tråden? De er jo udødelige.

Edit: Og Hilti-verktøy. Holder livet ut.
Ææææ… nei. Defender er udødlig ;) Det er vel antatt at mer enn 80% av de Defendere som er blitt produsert fremdeles ruller på veien. Her er min.
E101169D-7D73-4286-B2CF-9F4597CFB88C.jpeg

Det første som slår meg er produkter fra Tumi. Har blant annet pc-veske, carry-on og toalettmappe fra dette merket. Her får man virkelig god kvalitet for pengene.
Det andre jeg kommer på i farten, er et sort dressbelte jeg har fra Bulgari som jeg kjøpte for 12 år siden. Har brukt det nesten daglig (dvs. i kombinasjon med sorte sko) siden den gang, og det er fortsatt nesten like fint som da det var nytt. Har hatt en del andre belter fra andre "eksklusive" merker som blant annet Alfred Dunhill, men kvaliteten og holdbarheten er langt fra det samme. Kan i samme slengen også anbefale Bulgaris "seven fold" slips.

Liker tråden!

Bestefars gamle talje, bestefars gamle donkraft, Zippo-lighter, Dupont-lighter, gode glass, Fällkniven, Strømeng-kniv, Gibson og Martin gitarer, sko fra Tricker’s, Alden og Crockett & Jones, styrkeløftbelte fra SBD (enorm gamechanger) og ikke minst dobbelrifle fra Merkel. Tror den overlever en atomkrig. (For øvrig villig til å selge til rett pris).

Nydelig tråd!

Spesielt å nevne et styrkeløftbelte, men når du sier det har jeg brukt mitt ukentlig i 35 år. Kan ikke si at jeg har forsøkt å ta vare på det men det har knapt slitasje

Det første som slår meg er produkter fra Tumi. Har blant annet pc-veske, carry-on og toalettmappe fra dette merket. Her får man virkelig god kvalitet for pengene.
+1 Har en Tumi PC/jobb veske som har vært brukt i +10 år. Like fin og fremdeles sporbar via Tumi ved et eventuelt tap.

• Liker
Reaksjoner: DJDAN
Spesielt å nevne et styrkeløftbelte, men når du sier det har jeg brukt mitt ukentlig i 35 år. Kan ikke si at jeg har forsøkt å ta vare på det men det har knapt slitasje

Skal litt til å ødelegge 13 mm solid lær… Magisk sak!

Denne tråden varmer et tradisjons hjerte. Trist at miljø aktivister o.l. angriper Defendere og andre eldre objekter i en misforstått miljøkamp i sin iver for å nå viktige miljø mål. Etter mitt syn er det beste miljøvern å bruke ting lengst mulig og ikke bytte ut fungerende objekter med ny-produserte ting.

Redigert:
+1 Har en Tumi PC/jobb veske som har vært brukt i +10 år. Like fin og fremdeles sporbar via Tumi ved et eventuelt tap.
Artig! Min Tumi PC-veske er faktisk også 10 år gammel, og også like fin!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
En god fyllepenn er ikke feil om du skriver for hånd.
Jeg har et par stykker nå, men de jeg bruker mest er en stor og tung "signaturpenn", en Levenger L-Tech, som jeg bruker med vakuumfyller og blekkhus når jeg sitter ved skrivebordet, og en kompakt Kaweco Brass Sport som brukes med blekkpatroner og bor i jakkelomma til skriblerier på farten, og dessuten et par penner til som ligger i skuffen hjemme.
Man sparer vel ikke akkurat så voldsomt mye, men jeg synes det er litt stas å ha en god penn med fint blekk å signere/ta notater/skissere med. Så mister du den heller ikke like lett som rimelige kulepenner, du vet at den skriver godt, du kan rette ut eller bytte splitten om den får seg en kilevink, og ellers er det ikke mye som kan gå i stykker på den.

• Liker
Reaksjoner: politrew og EOD