Dagens vin

Montaubret 2012.
Forventningene var høye etter utallige mislykka forsøk på å få tak i den hypa 2008-versjonen. Kjøpte 1 flaske for å prøve før jeg tok ut de 2 kassene som ligger klar til henting. Rareste champagnen jeg har prøvd. Tynn, syrlig, noe eple men et rart preg av noe som går mot gummi men som nok skulle vært noe gjæraktig. Leverte flaska tilbake til polet i dag og fikk en ny. Samme noter på denne.
Kansellerer de kassene jeg har liggende til henting og innser at jeg vel burde innsett tidligere at det var for godt til å være sant å få premium årgangschampis på billigsalg.
0A68FEBA-6406-458C-85BB-458614573040.jpeg

For å avslutte Montaubret-kapitlet åpnet jeg en flaske av deres standard Brut som jeg slengte med for å teste. Den var ikke god men bedre enn 2012’ern og mistenkelig billig.
66FC1DF6-4EFD-47C1-8D9A-570717DBBC28.jpeg

Skulle gjerne smakt 2008-årgangen mot disse men bruker ikke mer tid på dette merket på en stund.

0F920D0C-1C91-431D-A142-A0EA442D2F67.jpeg
Sydenvin fra Tenerife. Og det smaker reint vulkansk. Mineralsk og svovel. Litt tidlig enda, så jeg håper at frukten byr seg frem etterhvert. Men akkurat nå,, ta en sånn svart vulkanstein fra strandkanten, putt den i munn og der har du denne.

Fra i går. Kveldens største overraskelse var Krasna Hora La Blanca. En blanding av Riesling, Sauv Blanc, Gewurztraminer, Pinot Gris og Pinot Blanc med litt skallkontakt. Meget skeptisk, men super fresh og juicy i sommervarmen.
Lopez de Heredia Reserva Blanco er bare snadder. Intuition fra Nicolas Badel passet perfekt til grillet entrecote med Chimichurri. Sliten i dag
150C3822-D5DD-45BE-8EE6-69029ECB8AF7.jpeg

Haggis wine fra Patrick Suulivan, en miks av Moscato 50%, Malbec 10%, Pinot Noir 10%, Sauvignon Blanc 10% og Sémillon 10%. Lukter først av Sauvignon Blanc, så mer sjø/tang og hylleblomst. Tørr, men aromatisk og fruktig. Var anbefalt til speke-/røkt mat, så det ble laks fra Drågen, coppa fra Tind, og røkt andebryst og randonneur-pølse fra Sveits.
DSC_1262.JPG
DSC_1265.JPG

Fortell gjerne litt om denne. Jeg fartet av gårde og kjøpte en 1973. Aldri smakt rivesaltes, men forstår man må være rask før det er for sent.
Tørket frukt, plommer og aprikoser er det første som slår meg + karamell. Søt, men nok syre til at det ikke blir for mye. Jeg synes det minner om en gammel Madeira, men søtere og kanskje mindre syrlig enn de jeg har smakt derfra.
Hadde en 1973 for et par år siden, men jeg klarer ikke beskrive noen forskjell på dem med så lang tid i mellom - veldig god den òg. :)
En flaske varer noen måneder her i huset, uten at vinen endrer seg noe merkbart i løpet av den tiden.