Dagens vin

Ingen vin i dag men ett spørsmål som jeg tror passer godt i denne tråden! Vi har kjøpt ett temptech oslo skap med to temperatursoner, hvilke temperatur ville dere anbefalt for rødt og hvit som drikkes etterhvert?
 
Ingen vin i dag men ett spørsmål som jeg tror passer godt i denne tråden! Vi har kjøpt ett temptech oslo skap med to temperatursoner, hvilke temperatur ville dere anbefalt for rødt og hvit som drikkes etterhvert?

10 på hvite og bobler
12 på rødt
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Ingen vin i dag men ett spørsmål som jeg tror passer godt i denne tråden! Vi har kjøpt ett temptech oslo skap med to temperatursoner, hvilke temperatur ville dere anbefalt for rødt og hvit som drikkes etterhvert?

Jeg ville hatt en sone på 11-14 grader for lagring, og en sone på 8-10 for drikkeklar hvit og musserende.
Champagne kan settes i kjøleskapet en liten stund før åpning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Ingen vin i dag men ett spørsmål som jeg tror passer godt i denne tråden! Vi har kjøpt ett temptech oslo skap med to temperatursoner, hvilke temperatur ville dere anbefalt for rødt og hvit som drikkes etterhvert?
Jeg har nesten tilsvarende skap og bruker 8 grader på hvit og musserende, og 12 grader på rødt. Jeg bruker det som et serveringsskap, og liker heller litt lavere temperatur på hvit (enn det som er «riktig»), slik at vinen når ønskelig temperatur i glasset.

Viner som jeg gjerne vil ha litt kaldere (eks. Beaujolais og musserende), setter jeg litt i kjøleskapet før servering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
9CDEFB16-D380-4C86-9C50-3D6001ABB33F.jpeg
 

Vedlegg

  • C4464F94-8857-4909-B2D0-F5BD5DDD364F.jpeg
    C4464F94-8857-4909-B2D0-F5BD5DDD364F.jpeg
    93,8 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Nå skal vi inn i et område som de fleste kimser av: Rødvin på plastflaske!
Men om man skal inn på vidda, så er glass meget upraktisk. Fredag var bedre enn Camp. Ingen utpreget plastsmak på noen. Fredag sammen med nystekt ørret, etterfulgt av ost og kjeks stod til terningkast 6. Emballasjen sendte vi til Vårherre via bålet. For en kveld! :mrgreen:
6D01796A-FBC5-41DD-B140-0600C8A4EC42.jpeg
6D01796A-FBC5-41DD-B140-0600C8A4EC42.jpeg
 
Ikke smakt noen av dem, men enkle saker funker fint på tur. Om ikke annet, så er flaskene ypperlig til å tappe annet på om man ønsker. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Perilei
Montaubret 2012.
Forventningene var høye etter utallige mislykka forsøk på å få tak i den hypa 2008-versjonen. Kjøpte 1 flaske for å prøve før jeg tok ut de 2 kassene som ligger klar til henting. Rareste champagnen jeg har prøvd. Tynn, syrlig, noe eple men et rart preg av noe som går mot gummi men som nok skulle vært noe gjæraktig. Leverte flaska tilbake til polet i dag og fikk en ny. Samme noter på denne.
Kansellerer de kassene jeg har liggende til henting og innser at jeg vel burde innsett tidligere at det var for godt til å være sant å få premium årgangschampis på billigsalg.
0A68FEBA-6406-458C-85BB-458614573040.jpeg


For å avslutte Montaubret-kapitlet åpnet jeg en flaske av deres standard Brut som jeg slengte med for å teste. Den var ikke god men bedre enn 2012’ern og mistenkelig billig.
66FC1DF6-4EFD-47C1-8D9A-570717DBBC28.jpeg


Skulle gjerne smakt 2008-årgangen mot disse men bruker ikke mer tid på dette merket på en stund.
 
0F920D0C-1C91-431D-A142-A0EA442D2F67.jpeg
Sydenvin fra Tenerife. Og det smaker reint vulkansk. Mineralsk og svovel. Litt tidlig enda, så jeg håper at frukten byr seg frem etterhvert. Men akkurat nå,, ta en sånn svart vulkanstein fra strandkanten, putt den i munn og der har du denne.
 
Fra i går. Kveldens største overraskelse var Krasna Hora La Blanca. En blanding av Riesling, Sauv Blanc, Gewurztraminer, Pinot Gris og Pinot Blanc med litt skallkontakt. Meget skeptisk, men super fresh og juicy i sommervarmen.
Lopez de Heredia Reserva Blanco er bare snadder. Intuition fra Nicolas Badel passet perfekt til grillet entrecote med Chimichurri. Sliten i dag
150C3822-D5DD-45BE-8EE6-69029ECB8AF7.jpeg
 
Haggis wine fra Patrick Suulivan, en miks av Moscato 50%, Malbec 10%, Pinot Noir 10%, Sauvignon Blanc 10% og Sémillon 10%. Lukter først av Sauvignon Blanc, så mer sjø/tang og hylleblomst. Tørr, men aromatisk og fruktig. Var anbefalt til speke-/røkt mat, så det ble laks fra Drågen, coppa fra Tind, og røkt andebryst og randonneur-pølse fra Sveits.
DSC_1262.JPG
DSC_1265.JPG