Omega Seamaster-tråden

Bortsett fra Ploprof 600m så har vel ikke Omega hatt en ren dykkeklokke (purpose only) frem til Ploprof 1200m ble lansert i 2009 eller hva det var. Seamaster diver og Planet Ocean regnes ikke som rene dykkerur. Det er badeklokker til klokkeentusiasten :mrgreen:

Omega burde tenkt på 99.9% av kundegruppen sin og droppet He-ventil på alt annet enn ploprof.

Ploprof betyr Plongeur Professionel og ble spesielt utviklet for "saturation divers" men Omega hadde andre modeller på gang da tiden.
B.l.a Seamaster 1000.

Seamaster 300 ble brukt som vanlig dykker klokke fra 50 tallene og i mange år senere.

Det er mange som bruker de moderne Omega Planet Ocean eller nye Seamaster som dykkerklokke men markedet er så stor på disse klokker at meste parten er "desk divers" ja.

Også er det så mange varemerker som har laget dykkerklokke over årene at Omega (som var dyrt på starten) kunne ikke oppnå et så stort marked.
Spesielt når andre gir vekk klokkene sine...

"Consequently, Rolex approached COMEX offering 100 dive watches as well as appropriate repairs and servicing. This was supplemented, it is reported, with approximately another 100 watches per year from then on. This was hardly an offer to turn down and so the Rolex Sea-Dweller became the de facto COMEX watch."

Bortsett fra Ploprof 600m så har vel ikke Omega hatt en ren dykkeklokke (purpose only) frem til Ploprof 1200m ble lansert i 2009 eller hva det var. Seamaster diver og Planet Ocean regnes ikke som rene dykkerur. Det er badeklokker til klokkeentusiasten :mrgreen:

Omega burde tenkt på 99.9% av kundegruppen sin og droppet He-ventil på alt annet enn ploprof.

Tja, når jeg dykka brukte jeg Citizen Hyper Aqualand som er en dykker computer som logger dybde, temperatur og opp stignings hastighet bla (og piper når oppstigninga for fort). De klokkene du nevner er jo ISO sertifiserte dykkerur, men de fleste ville vel hatt en dybdemåler? Min Seamaster en badeklokke som jeg ikke behøver å være redd for å bruke. Det er jo også morro å ha litt ekstra. 99,9 % av alle bilister og motorsyklister hadde klart seg fint med kjøretøy som var plombert til å kjøre max 110 km/t, men det er ikke sikkert alle ville syntes det hadde vært så festlig. :D

Når det gjelder He ventilen så klages det ofte på at klokkene generelt er for like, Omega har jo her noe som ingen andre har; en He "vorte" som tydelig forteller at dette er noe annet. Og det liker jeg. De som ikke liker den, men liker klokkene, kan jo skru den ut og sette i en senke skrue med litt teflon teip på :D. Jeg trur det er M4 gjenger. Er dette tidenes mest omdiskuterte klokke greie?

2018-05-15_134641.png

Ploprof betyr Plongeur Professionel og ble spesielt utviklet for "saturation divers" men Omega hadde andre modeller på gang da tiden.
B.l.a Seamaster 1000.

Seamaster 300 ble brukt som vanlig dykker klokke fra 50 tallene og i mange år senere.

Det er mange som bruker de moderne Omega Planet Ocean eller nye Seamaster som dykkerklokke men markedet er så stor på disse klokker at meste parten er "desk divers" ja.

Også er det så mange varemerker som har laget dykkerklokke over årene at Omega (som var dyrt på starten) kunne ikke oppnå et så stort marked.
Spesielt når andre gir vekk klokkene sine...

"Consequently, Rolex approached COMEX offering 100 dive watches as well as appropriate repairs and servicing. This was supplemented, it is reported, with approximately another 100 watches per year from then on. This was hardly an offer to turn down and so the Rolex Sea-Dweller became the de facto COMEX watch."

Hva med Seamaster SHOM, ble disse også delvis gitt vekk?

Kjøpte meg en tropic fra Zuludiver, som jeg syns passer meget bra til klokka. Hvilken gummi bruker folk til Seamasterne sine? Er det noen som har den (for min del) veldig spesielle/sjeldent sette double ridge gummien med den drøyt svære claspen? Jeg syns den ser veldig organisk/biologisk styggpen ut, og klarer ikke å bestemme meg for om jeg liker den. Hadde vært kult å se om noen av dere bruker den!
Jeg bruker den!
IMG_1059.jpg

IMG_1061.jpg
IMG_1060.jpg

IMG_1062.jpg
IMG_1063.jpg

Hva med Seamaster SHOM, ble disse også delvis gitt vekk?

Det vet jeg ikke: det ser ut som disse klokker ble kjøpt på bestilling av den franske staten.
Når jeg sier "kjøpt" er det antatt av meg siden Omega ble kontaktet av SHOM eller Marine Nationale for å levere en dykkerklokke.
Omega snakker om det her:

"Looking at all available options, and quite possibly adhering to a given set of requirements, the “SHOM” approached Omega and enquired about the Seamaster 200. The result was that a production batch was directly delivered to them for their official use. The watches were duly signed and engraved with the letters “SHOM” on the caseback, distinguishing them easily from the regular models that were on the market at the time. Hence, the legendary Seamaster “SHOM” was forever given its name."

But the model’s fame goes even further thanks to another engraving seen on many of the Seamaster 200’s ‘official’ French Marine watches. Upon selection by the “SHOM”, France’s Marine Nationale also adopted the model as their official watch. This resulted in another batch being delivered for official use within their diver units. As with all watches officially qualified by government institutions, the watches featured the special engraving “MN 79” on their casebacks. The fact that this showcased the official appointment and date of the French Navy gave the Seamaster 200 yet one more stepping stone to fame."

• Liker
Reaksjoner: hen og westmouth
Har lagt jet finsa på hylla, og idag er det kun parkometer ur og badeklokker det går. Men må innrømme at jeg savner Ploprofen. Det er som Omega sa: "It may not look pretty on the surface, but deep down it's beautiful". :love:

Jeg er selv ganske forelsket in min 600 og forstår hva du mener.
Men skulle jeg bade bruker jeg selvsagt andre klokker enn en 76 pensjonert dykkerklokke.
Den CH1 Helberg (600 bar test:oops:) har jeg brukt for litt snorkling i Kroatia og bading på hytta.
Eller har jeg en del andre dykkerklokker jeg kan bytte på.
CH1-17.JPG

CH1-8.jpg

Min 600 skal forbli tørr.
plopr.jpeg

Dette er min farfars Seamaster, antatt fra pre 1950 eller deromkring. Noen som vet mer om akkurat denne varianten? Ser andre seamastere har sirkelen med sekund-prikker på innsiden eller utsiden av tallene, mens på denne urskiven går sirkelen gjennom tallene. Har googlet og lett, men finner ingen bilder av Seamastere med denne skiven, så det hadde vært moro om noen har sett dette før.

2135A61C-DD4E-4E44-9134-0E3C53C97C9F.png