Skal jeg gå for en IWC?

Var stor fan av IWC tidligere. Føler at de har hengt litt etter de siste årene; at klokkene deres ofte er litt for store og tykke. Synes de burde tatt noen steg til når det gjelder de mer enkle klokkene sine. De kan fort bli litt kjedelige; for lik en del billigere modeller, men her er det sikkert mange ulike meninger;)

Når det er sagt synes jeg faktisk skiven avbildet ovenfor er ganske pen(y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Jeg har fått øynene opp for IWC mark XVIII med sort skive på lenke. Noen som har en og vil dele noen betraktninger og erfaringer? Gjerne bilder også naturligvis. Hvordan bærer den?
 
Utenfor budsjett, stor utstikkende krone, ikke så mye dill-dall. Altså ikke noe av det du ser etter. Men for et mesterverk!
1761442.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg.jpg
 
Jeg har fått øynene opp for IWC mark XVIII med sort skive på lenke. Noen som har en og vil dele noen betraktninger og erfaringer? Gjerne bilder også naturligvis. Hvordan bærer den?

Jeg har denne, og er veldig fornøyd. Lenken er nok den beste jeg har, super finish, veldig god komfort og en veldig praktisk mikrojusteringsfunksjon.

Klokka bærer helt supert, mye takket være en veldig slank kasse og behagelig lenke. Når jeg sammenligner med f.eks GMT-Master II eller Submariner så er den anslagsvis 4-ish millimeter lenger "lug to lug" som betyr at den bærer noe større enn disse selv om alle er 40mm.

MarkXVIII.jpg
 
Jeg har denne, og er veldig fornøyd. Lenken er nok den beste jeg har, super finish, veldig god komfort og en veldig praktisk mikrojusteringsfunksjon.

Klokka bærer helt supert, mye takket være en veldig slank kasse og behagelig lenke. Når jeg sammenligner med f.eks GMT-Master II eller Submariner så er den anslagsvis 4-ish millimeter lenger "lug to lug" som betyr at den bærer noe større enn disse selv om alle er 40mm.

Vis vedlegg 232225
Takk for info, jeg er veldig sugen på å prøve en på armen selv. Men må vel vente til verden åpner litt igjen. Lenken ser helt overlegen ut med justeringsløsningen de har valgt, samt glidefunksjonen i spennen er også et stort pluss. Liker den definitivt best på lenke. Synes den kan se litt "simpel" ut på rem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Hei. Det stemmer. IWC åpnet ny fabrikk på sensommeren 2019. Denne la grunnlaget for IWCs videre satsning mot 100% manufacture. Når dette målet blir realisert er ikke kommunisert, men vi vil nok se en gradvis integrasjon av de nye verkene etter hvert som modellene fornyes. Spitfire modellene ble de første til å få disse verkene (med unntak av Ingenieur Chronograph).
Takk for info @JørgenO !
Etter hva jeg ser er ikke dette en limitert utgave som dermed vil ha begrenset tilgjengelighet i nærmeste fremtid?
Om det er slik at IWC vil introdusere inhouse-verk i flere og flere av sine modeller er det kanskje ikke urealistisk å forvente at det vil dukke opp flere varianter av pilot-chronoen med dette verket etter hvert.....
 
Takk for info, jeg er veldig sugen på å prøve en på armen selv. Men må vel vente til verden åpner litt igjen. Lenken ser helt overlegen ut med justeringsløsningen de har valgt, samt glidefunksjonen i spennen er også et stort pluss. Liker den definitivt best på lenke. Synes den kan se litt "simpel" ut på rem.

Jeg har en eldre versjon (XVI) som er 39mm. Jeg synes faktisk XVIII bar for stort. Jeg har 18,5cm rundt. Når har vel ikke den ene millimeteren så mye å si, men jeg fikk en god følelse på denne XVI-en. Lenka er formidabel, selv om min er eldre versjon uten justeringslødningen. Pluss at bruktprisen var overkommelig.
Spitfire er 39mm, men kommer ikke på lenke.
77317AFF-49E9-4100-A82C-4EABBC845F83.jpeg
 
Takk for info @JørgenO !
Etter hva jeg ser er ikke dette en limitert utgave som dermed vil ha begrenset tilgjengelighet i nærmeste fremtid?
Om det er slik at IWC vil introdusere inhouse-verk i flere og flere av sine modeller er det kanskje ikke urealistisk å forvente at det vil dukke opp flere varianter av pilot-chronoen med dette verket etter hvert.....
Hei. Den er ikke limitert og vil nok bli værende i kolleksjonen en stund. Leveringstidene er imidlertid ganske lange for tiden, så tilgjengeligheten er ikke den beste. IWC har et klart uttalt mål om å bli uavhengig av andre og dermed produsere alle verk selv. Det er imidlertid et stykke å gå før det blir realistisk. Hvilke modeller de kommer til å prioritere fremover er umulig å si. Først ut var Pilot før det ble det Portuguiser i fjor. Hva som skjer i år får vi nok ikke vite før i mars/april når waw går av stabelen. Deretter blir det nok høst før modellene blir tilgjengelige i butikk. Det mest naturlige er at de fokuserer på Aquatimer eller Portofino i år, da det er lenge siden det skjedde noe der, men foreløpig vet vi ingenting.
 
  • Liker
Reaksjoner: Topher
Takk for info, jeg er veldig sugen på å prøve en på armen selv. Men må vel vente til verden åpner litt igjen. Lenken ser helt overlegen ut med justeringsløsningen de har valgt, samt glidefunksjonen i spennen er også et stort pluss. Liker den definitivt best på lenke. Synes den kan se litt "simpel" ut på rem.
Ingen grunn til å vente, butikken er åpen som normalt ;) :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: rabbadamtimtim
Klart du skal kjøpe deg en IWC. Kjøp ny hos Otteren! @JørgenO er i en klasse for seg!

Kan ikke annet enn å støtte denne! Begynt å vurdere IWC selv, og har sett ut litt forskjellige modeller. Tok en telefon til Otteren i dag og fikk snakke med Jørgen som briljerte med sin kunnskap og var en fryd å høre på hvordan han forklarte om de ulike modellene jeg vurderer. Fantastisk med folk som er så kunnskapsrike og engasjerte i sitt fag. Han sjekket også opp tilgjengelighet på en limitert modell og fikk tilbakemelding fra IWC på dagen. Kudos
 
Å konstruere et kronografverk med skepeviser er en ganske omfattende oppgave - jeg tror ikke det er den første som kommer etter all den innsatsen som ligger bak modifiseringen av 7750. Da kan det være at et verk med flyback er nærmere.
Interessant poeng! Med modifisert 7750 antar jeg at du mener det de benytter i de "vanlige" pilotkronografene? Det kan kanskje også være rimelig å anta at servicekost for et inhouse-verk vil bli høyere?
 
Fikk prøvd 387903 på armen i dag. For meg er dette perfekt størrelse, til mine armer blir 377709 og de andre i 43mm for store. Selv om de bygger omtrent like mye synes jeg høyden ble mindre uttalt på den nye. Er ikke helt sikker på hvor godt jeg liker fargen på viserene...
For min del blir det nok å avvente om det kommer nye skivevarianter fremover, og gjerne på lenke. Kommer det en PP-variant av denne blir jeg neppe vond å be...
 
Og der kom det jeg håpet på, 41mm og blå skive.
@JørgenO, vet du noe om når det kan forventes at de nylig lanserte modellene kommer til Norge?
hehe, det umulige spørsmålet som melder seg hvert år:) I følge IWC skal alle modeller som ble vist i går bli tilgjengelige i butikk fra mai. Utfordringen ligger i fordelingen. De vil bruke en stund på å få nok til å sende til alle forhandlere. I første omgang prioriterer de forhåndssolgte klokker uavhengig av hvor butikkene befinner seg. Så prioriterer de egne monombrandsbutikker og de største butikkene i de største byene. Når disse er servert kommer mindre steder som Norge på banen. Ser vi på Ptg som ble lansert i fjor er det enda modeller som ikke er kommet til oss. Derimot er Norge tradisjonelt sett et land med høy andel av Pilotklokker, så jeg vil tro at vi ligger lengre fremme i køen i år. Hvis du ønsker kjappest mulig levering, vil jeg anbefale å forhåndsbestille. Da tipper jeg at du får klokken i løpet av sommeren. Hvis du vil vente til vi har den tilgjengelig på lager, tipper jeg at vi ser høsten før det blir en realitet.