Vintage tråd!

Flott vintage Omega, Fossdal -jeg elsker den stilen der. Skal se om jeg får lagt ut bilder av min mishandlede (dvs fullrestaurerte, da den var altfor herpa til å faktisk brukes) 1955 35mm gull Omega.

Når det gjelder remmer, er jeg ganske uimponert over utvalget hos norske forhandlere etter fredagens gjennomgang av de fleste butikkene i Oslo sentrum. Det virker som om Hirsch har mer eller mindre utrustet samtlige forhandlere med et pent utstillingsstativ mot en monopolistavtale....

Hvilken bredde rem tar Seamasteren din? 18mm, til 16mm ved spennen?

Jeg har 3 tips til rem, av noe forskjellig karakter:

1. Kvalitet per krone:
De billigste remmene til Stowa. De billigste koster 20 EUR, med en spesiell variant i 18mm til 10 EUR. De er unektelig pene om du liker den enkle u-paddede stilen, og læret og sømmen er av god kvalitet. De u-paddede er av relativt tykt lær som virker slitesterkt, men jeg har ikke brukt mine lenge nok til å være helt sikker. Det er uansett vanskelig å se på 120 kroner inkl frakt for en 18mm brun hjorteskinnsrem ("special offer" pga feil farge eller noe sånt) som det store bomkjøpet... Stowa er også fantastiske å ha med å gjøre.

2. Rå slitestyrke som også eldes med verdighet:
Cordovan (hestelær) fra Uhrband24. Cordovan lages utelukkende på ett garveri i verden (Horween) og er uten sammenligning det mest slitesterke læret, som også blir seende fantastisk ut etterhvert som det blir slitt. Det er gjennomfettet og skal ikke trenge spesielt vedlikehold. Nomos Glashütte bruker kun Cordovan i sine remmer. Pris 4-500 kroner etter fortolling (tipper de sender i rekommandert brev, hvilket posten skal ha 110 kroner (220 hvis verdien er over 1000,-) for å ta jobben med å fortolle.

3. Utvalg av en annen verden:
Watch Band Center i Tyskland. Se spesielt på "Luxury Hand-Made" i menyen til venstre og velg rem-bredde. De har ikke så veldig gode bilder, så det kan være verdt å google en rem man har valgt seg ut før man bestiller. Disse bruker rekommandert brev som beskrevet over, så det er spesielt kjedelig å bestille noe som koster rett over 200,- eller 1000,- pga fortollingsgebyrene.

Jeg er personlig enorm fan av Cordovan...
 
Her er min Omega Seamaster fra 1957.
1024.jpg

Har hatt den i snart ett år, har på den tiden klart å få noen fæle riper i plexien, så må ha nytt. Da jeg kjøpte den av Dag Braanaas var skiven plettfri, men har siden den gang blitt skjoldete. Noe man kan gjøre med det? Kjøpte en ny reim også, men den var skikkelig dårlig. Kjøpte den dyretse lærreimen de hadde hs Bjerke i Bergen, men den ble fort slitt, så der må jeg også ha ny. Noen forslag? Skal prøve å få tatt bedre bilder, men det er travle sommerdager!

Lurer litt på om det er en lekkasje ifra plexin som gir missfargning av skiven, må nok byttes raskt, eller hadde polywatch vaert anbefalt for ripene. Hvis du vill ta det helt ut send klokken til Omega i Schweiz for full restaurering eller kan du sikkert bare bytte plexin med en lokal omega urmaker.
 
Edward, takk for gode råd og linker. Har ikke original spenne på reimen, så jeg står ganske fritt. Jeg er utrolig skuffet over utvalget hos Bjerke og andre umakere, dette var en reim til 500,- som de påstod skulle være meget slitesterke, men som altså mistet farge og fasong på utsatte steder allerede etter noen uker. Cordovan høres bra ut!

KarlF, ja det kan stemme siden det er ytterst i kanten på skiven mot glasset misfargingen kommer. Jeg lurer fsktisk på å selge denne klokken for å kjøpe en tilsvarende i bedre kondisjon. Det blir selvsagt et rent tapsprosjekt, men jeg synes ikke gleden over klokken er så stor lenger når skiven begynner å bli misfarget.
Takk for inspill!
 
GP HF Chronometer

Denne dukket opp i postkassen i sommer. Jeg har manglet en GP chronometer i samlingen. Mange av vintage GP modellene har et litt klumpete utseende. Denne utgaven med dag/dato ring har jeg vært på utkikk etter en stund. Egentlig hadde jeg en variant med matt sort skive i kikkerten, men da denne dukket opp slo jeg til.

Den er i fin stand bortsett fra en liten bulk i den roterende datoskiven. Den er kjøpt fra en seriøs eBay selger som leverte klokken overhalt med garanti.

Jeg ser at en tilsvarende klokke allerede er blitt forklart veldig bra i tråden til ErikR tidligere i sommer, men kort fortalt ble denne Gyromatic HF modellen introdusert i 1965 som den første med 36000 bph. GP deltok i Chronometer konkurransene ved observatoriet i Neuchatel med flere klokker. 39 fikk sertifikat men kun en mottok en pris.

Hovedproblemet til hurtigsvingerne var smøring og slitasje. I følge en urmakerkompis var dette grunnen til at de kun eksisterte i noen år.

Det var med litt spenning jeg mottok klokken for å se hvor nøyaktig en 40 åring kunne være. Jeg er så heldig å ha et testapparat for mekaniske klokker som har et automatisk oppsett for å teste klokker i 6 posisjoner. Resultatet som dere ser nedenfor er overraskende bra. Kun 11 sekunder som største variasjon mellom de forskjellige posisjonene. På armen viser den et positivt avvik på 3 sekunder (24t) som passer bra med testresultatet. Klokken går hurtigst i horisontal posisjon og saktest i vertikal posisjon med kronen opp (test utført med kronen i posisjon 6,9,12,3).

Testkravene i perioden 1961-73 var -3/+12 sekunder (-1/+10 med utmerkelse). Som vi ser holder klokken seg innenfor med -3/+8 sekunder som må regnes for å være meget bra for en aldrende herre.

957c756d.jpg

GP Chronometer HF - Gyrodate

c25b837f.jpg

Caliber 32A, 36000bph, rotor with ball bearings, winding both directions via Gyrotron switcher (twin running units with 7 ruby rollers), screwless Glucydur balance, self compensating flat hairspring, Incablock shock resistance, fine regulation, two jewels at the foot of the bridge to reach the number of 39 jewels :) - (Hampel)

38477af4-1.jpg

Mikrofon for test i 6 posisjoner

b9168443-1.jpg

Testresultat, MTG-3000
e66229c6-1.jpg

Sommer med Singularstraps :)
 
Wow

Denne var bare helt (super)spesiell. Og da mener jeg positivt. Virkelig litt snadder! Kunne godt tenkt meg en slik jeg også.

Ser at folk har litt av hvert mht urmakerverktøy her!
 
Ser at folk har litt av hvert mht urmakerverktøy her!

Ja noe må man jo ha til de små.. :) Søk på "Timegrapher" på eBay så finner du ok testere fra ca 250 USD. Vær klar over at verktøyet avslører nådeløst tilstanden til klokken. De fleste vintage i omløp trenger service :)
Klokketesteren viser gangen grafisk. Analyse av denne grafen viser tilstand og hva som må gjøres (justering/service). Jeg fant et introkurs på nettet fra Witchi (proff leverandør) som viser det viktigste.

0950a769-1.jpg

Korrekt gange på urverk (+7 sek)
 
Liten update : Nå har jeg hatt GP Gyrodaten på armen en uke og den viser et positivt avvik på 11 sekunder. Nå tror jeg imidlertid han må få hvile litt. Han må jo bli helt utslitt i det tempo... :)
 
Hvilken klokke?

Jeg sliter litt med å finne ut hvilken Longines dette er.
Den er slitt og bildet er dårlig, men jeg håper dere kan være til hjelp.
Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder av denne og de andre vintage jeg har etter hvert...

IMAG0065.jpg
 
Jeg sliter litt med å finne ut hvilken Longines dette er.
Den er slitt og bildet er dårlig, men jeg håper dere kan være til hjelp.
Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder av denne og de andre vintage jeg har etter hvert...

IMAG0065.jpg

Hjelper mye om du kan få åpnet klokken og kan se urverk caliber, ref nr etc som står på verket og på innsiden av bakloket. (dette kan du få gjort hos en urmaker om du ikke har verktøy eller kunnskap til det selv). Kan vi ikke hjelpe deg med den informasjonen, er det mulig å sende en Mail til Longines i Sveits med info å høre. Vet Minuteman har gjort det, og du kan sikkert spørre han om fremgangsmåte :)
 
Jeg sliter litt med å finne ut hvilken Longines dette er.
Den er slitt og bildet er dårlig, men jeg håper dere kan være til hjelp.
Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder av denne og de andre vintage jeg har etter hvert...

Kan jo se ut som en Flagship modell av noe slag. Bilde av urverk og betegnelser (caliber- og serienummer) på den er nødvendig for å si noe mer :)
 
Jeg sjekket med Longinesmuseet når det gjaldt min. Der fikk jeg opplyst caliber, fargen på skiva og hvilken reim den var på da den ble fakturert til agenten i Buenos Ayres den og den datoen. Min klokke hadde ikke noe navn, ifølge museumsbestyrerinnen - som forøvrig var veldig positiv og grei:D

Send en mail til Longines, men ta med serienummeret.

Edit: Fikk selvsagt opplyst kassematerialet, og så vidt jeg husker kasseformen. Men altså, ikke noe navn på klokken. Den ligner til en viss grad på din. Dersom du finner serienummeret kan du selv sjekke ca produksjonsdato på denne siden:

http://www.vintagewatchresources.com/year_identifier.php
 
Takk for hjelpen maghas9, chronometer og Minuteman. Da skal jeg prøve å finne ut noe mer om denne.

Da tenkte jeg å få lagt ut litt bilder av Omegaen min også. Bruker bildene som tidligere eier tok..

11_-402333207.jpg

11_-87757407.jpg

11_469301247.jpg
 
Er '87 modell vintage?

Kjøpte akkurat en Tudor med kjøps- og service papirer.
En ref 9451, for de invidde...

Den er pokker så lekker.:mrgreen:
Nå blir konemor kjempeglad...:mrgreen:
 
Takk Frodo :) Hadde det vært mulig å putte ett mekanisk urverk inn i den om man skulle ha mulighet? Altså kun beholde skive og kasse? Eller er kassen og skiven designet for Quartz urverket only?