Dagens vin

Dagens til biff av urfe. Kan ingenting om vin, men internett sa lagret Bordeaux fra saint emilion. Dette er min tilnærming.
image.jpg
 
Kveldens er en PN fra Sør Afrika, og gud bedre for en fantastisk vin! Jeg er fortsatt elendig på notater, men dette var skikkelig digg! Masse røde frukter, god syre og en smak som sitter leeenge. Drukket for drikkens skyld, passer utmerket til det. Vurderer en tur til nærmeste pol som har denne i morgen for å bunkre opp noen flasker til..

D37DB3B4-D1B7-4550-B0E0-6CA356E5D4B1.jpeg
 
Pierre Gimonnet Special Club Oger Grand Cru 2015. Bdb med 100% av druer fra Grand Cru vinmarker i Oger. Dosage 5g/l, men oppleves som balansert og ikke for syrlig. Smaksnotater er sikkert å finne på internettet, men det kan nevnes at den falt i smak her.
D2D96B0F-8777-4822-949A-DD46E731DE3E.jpeg
 
Det ble et glass Bringebærlandets Dessertvin til dagens kake, en Chocolate Nemesis.
Kanskje litt mye søtt, men det synes jeg må være lov til dessert.
 
Orker ikke å lese hele tråden, så beklager hvis dette spørsmålet har kommet opp før.
Kan noen gi meg et spennende tips om passende vin til fiskesuppe?

Jeg er ute etter en feit og fyldig hvitvin. Gjerne med litt alder.
Budsjett? Tja. 200 - 400 kroner? Siden vi er på TS er det alltid lov til å sprenge budsjettet. ;)
For å gjøre det enda litt vanskeligere utgår Riesling.
Jeg har heller ikke tid til å bestille.

Hjelp?
:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Orker ikke å lese hele tråden, så beklager hvis dette spørsmålet har kommet opp før.
Kan noen gi meg et spennende tips om passende vin til fiskesuppe?

Jeg er ute etter en feit og fyldig hvitvin. Gjerne med litt alder.
Budsjett? Tja. 200 - 400 kroner? Siden vi er på TS er det alltid lov til å sprenge budsjettet. ;)
For å gjøre det enda litt vanskeligere utgår Riesling.
Jeg har heller ikke tid til å bestille.

Hjelp?
:eek:
Denne er godt innenfor budsjettet, 100% Chardonnay fra Burgund og har 6 år på rumpen. Inne på mange pol.

edit: jeg kjøpte 3-4 av den i juletiden, har bare åpnet én, men jeg likte den godt - til fiskegrateng synes jeg å huske:)
 
Redigert:
Orker ikke å lese hele tråden, så beklager hvis dette spørsmålet har kommet opp før.
Kan noen gi meg et spennende tips om passende vin til fiskesuppe?

Jeg er ute etter en feit og fyldig hvitvin. Gjerne med litt alder.
Budsjett? Tja. 200 - 400 kroner? Siden vi er på TS er det alltid lov til å sprenge budsjettet. ;)
For å gjøre det enda litt vanskeligere utgår Riesling.
Jeg har heller ikke tid til å bestille.

Hjelp?
:eek:
Hvorfor utgår Riesling?
 
Hvorfor utgår Riesling?

Fordi det er langt mellom de feite og fyldige fra basisutvalget.
Dessuten er jeg ingen stor tilhenger av petroleumspreget mange av dem har.
Ellers vil nok ikke en typisk Riesling passe så godt til akkurat denne suppen.
Også er jo Riesling standardsvaret her. Må jo gjøre det litt spennende. ;)
 
Fordi det er langt mellom de feite og fyldige fra basisutvalget.
Dessuten er jeg ingen stor tilhenger av petroleumspreget mange av dem har.
Ellers vil nok ikke en typisk Riesling passe så godt til akkurat denne suppen.
Også er jo Riesling standardsvaret her. Må jo gjøre det litt spennende. ;)

Jeg slår et slag for en tilgjengelig og billig tysk Chardonnay, mye vin for pengene her.

1612430831630.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland og UJU
Orker ikke å lese hele tråden, så beklager hvis dette spørsmålet har kommet opp før.
Kan noen gi meg et spennende tips om passende vin til fiskesuppe?

Jeg er ute etter en feit og fyldig hvitvin. Gjerne med litt alder.
Budsjett? Tja. 200 - 400 kroner? Siden vi er på TS er det alltid lov til å sprenge budsjettet. ;)
For å gjøre det enda litt vanskeligere utgår Riesling.
Jeg har heller ikke tid til å bestille.

Hjelp?
:eek:


Sandhi Santa Barbara Chardonnay 2019 fungerte utmerket til piggvar med hollandés.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frikksjon og UJU
«Typisk riesling» blir jo nesten like flåsete som å si «typisk Chardonnay» :mrgreen: Men en ærlig sak å ville ut av Tyskland for å prøve noe nytt.