Dagens vin

Kveldens luktevin med konsentrert fruktighet og gode mineraler. Tysk weisswein 40/60 Chardonnay/Pinot Blanc. Snadder.
1B406D6B-E60F-4CBC-80BE-43BF12EF7AD7.jpeg

Jeg ser flere av dere her inne skriver om vinene dere drikker at den har godt av noen år til med lagring. Hvordan kjenner dere dette? Hva kjennetegner en vin som trenger mer tid for å bli optimal?

Jeg ser flere av dere her inne skriver om vinene dere drikker at den har godt av noen år til med lagring. Hvordan kjenner dere dette? Hva kjennetegner en vin som trenger mer tid for å bli optimal?
Nå skal ikke jeg skryte på meg veldig mye kunnskap om vin, men for min egen del så merker jeg det veldig på taninene og syrenivået. Viner laget på taninrike druer (Cabernet, Tempranillo & Nebbiolo spesielt) trenger tid for at taninene skal mykne og ikke være så skarpe.
Så kommer det også mye på smak og behag tror jeg, foretrekker man ungdommelig frukt (når vinen er relativt fersk) eller mer tørket frukt, lærtoner etc når vinen er eldre. Anbefaler btw denne artikkelen fra Wine Enthusiast som forklarer godt hva som skjer med vin når den blir eldre :)