Entry-level independent watchmaker

Et annet bidrag som er spennende er Ketalaars watches. Det er ETA, og finishiering er litt grovere enn hos de etablerte navn, men til priser mellom 3800-8000 euro tror jeg de fleste kan la seg imponere.
Design og mekaniske løsninger er forfriskende og har særegenhet.

6C0EA40C-50E2-46C0-A78E-FDBA8E6EAC67.jpeg

A6043884-E1D9-4F57-82CF-C2DBFD84C048.jpeg

29E65F29-59F0-48C8-9F3B-3CB44E87C795.jpeg

BACE4C4C-49D6-4B8D-B3C3-7EF79A1AFEE3.jpeg
Finishieringen har enkelte elementer som kunne løftet inntrykket betraktelig. Klarer du å se hva jeg sikter til?

denne type finish gir litt mer slingringsmonn:
B695678D-CA41-4E46-A506-2BD231F3EE45.jpeg
 
Det er en interessant observasjon. Syns du at denne frostede finisjen (som jeg tror er gjort med stålbørste?) er mer attraktiv en f.eks. maskinell sandblåsing?

Eller – hvor "grov" kan en manuell finisj være før det heller er ønskelig med en "enklere" men mer "perfekt" løsning?
Disse tingene er nok veldig subjektive, men de brekte kantene på den blanke versjonen er for runde og ujevne etter min smak.
Den frostede finishen tipper jeg her er sandblåst. Jeg tror ikke sandblåst eller børstet (eller banket) finish er mer eller mindre attraktivt for kjøpere, annet enn at jeg tror kjøpere in the know vil foretrekke den finisheringsmetoden som urmakeren behersker best. Nå snakker vi jo også om entry level her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
...jeg tror kjøpere in the know vil foretrekke den finisheringsmetoden som urmakeren behersker best. Nå snakker vi jo også om entry level her.

Den tanken er jeg veldig med på.

Formulerte meg nok litt klønete, men det er litt interessant å observere forholdet mellom "håndlagd" og "perfeksjon". Også hvilken rolle pris og forventninger har oppe i dette. Ketelaars er åpenbart en ambisiøs ung type som gjør mye selv – men så finnes det andre som kanskje ikke gjør like mye med egne hender, men hvor resultatet fortsatt er originalt men litt mer raffinert. Men som du sier er vi kanskje over i det veldig subjektive, hvor folk finner "sin" klokke uten at det nødvendigvis er noen åpenbar systematikk i det :)

PS: Var litt rask på avtrekkeren tidligere, men leste litt om Ketelaars nå og det virker som om teksturerte finisjen er hamret for hånd. Spennende fyr å følge med på, og såvidt jeg vet kommer det en unboxing på TS fra ham om ikke så lang tid :)
 
Forestill dere når denne fyren får like god orden på håndlaget og finishen, som på Autocad'n. Balanse på fremside modden er jo også helt genial . Fasettene på verket i de første klokkene hans var så oversized at de punkterte gravyren i "Swiss Made" på barrel bridge, men jeg ser at han har utviklet seg ganske bra de siste halvåret. Ellers så ser jo skivesiden råkule ut, men som sagt, verkene har litt å hente på estetikken.

Skille

En finish, som i dette tilfellet antagelig er sand/aluoxidblåst (med grove korn og høyt lufttrykk) , blir etter min mening for grov når den ser ut som mislykket "tremblage"* isteden. I tillegg så synes jeg det var litt sløvt å la ""Swiss Made" være halvsynlig igjen. Enten eller liksom.. Nå vet jeg imidlertid av erfaring at AR-coatingen på bakglasset til disse kassene er kameraets verste fiende, så jeg burde se en live før jeg slår to streker under det svaret.

*Slik som feks skivene til Akrivia bankes i timevis med hammer og spiss dor.
 
En finish, som i dette tilfellet antagelig er sand/aluoxidblåst (med grove korn og høyt lufttrykk) , blir etter min mening for grov når den ser ut som mislykket "tremblage"* isteden. I tillegg så synes jeg det var litt sløvt å la ""Swiss Made" være halvsynlig igjen. Enten eller liksom.. Nå vet jeg imidlertid av erfaring at AR-coatingen på bakglasset til disse kassene er kameraets verste fiende, så jeg burde se en live før jeg slår to streker under det svaret.

*Slik som feks skivene til Akrivia bankes i timevis med hammer og spiss dor.

En liten avsporing – har forstått det sånn at det også er mulig å gjøre frostet finisj med kjemikalier, men har funnet veldig lite informasjon om det. Har du noe kjennskap til hvordan det fungerer?
 
En liten avsporing – har forstått det sånn at det også er mulig å gjøre frostet finisj med kjemikalier, men har funnet veldig lite informasjon om det. Har du noe kjennskap til hvordan det fungerer?

Nei, eller det finnes et utall av forskjellige typer elektroplating - om det er det du sikter til? Har du noen eksempler?
Eneste væskebaserte finish metoden jeg vet om for å lage (skikkelig) frosting er den Masahiro Kikuno bruker, hvor han heller en blanding av vann og sand i tynn stråle fra "stor" høyde ned på overflaten som skal behandles. Med skikkelig frosting mener jeg: at den skal ha "litt" tekstur, og ser ut som en levende snøstorm i et hav av glinsende refleksjoner fra lyset - ikke være matt og døll, skjoldete etc.

Men tilbake på sporet, etter å sett litt nærmere på bildene, ser jeg faktisk at det er (dårlig) tremblage, man ser han byttet sittestilling eller slipte doren ved crown wheel. Funny. Men på tross av dårlig utført finish og upolerte skruer osv, så liker jeg Ketalaars for skivesidene hans.

Cornehl er etter min mening i en klasse for seg med hjemmelaget svanehals og sperrhake/fjær, skrudde foringer, 3/4 klobe med flott gravering, og en finish som ser både ryddig og elegant ut. Skruebalanse med Etachron feste er heller ikke daglig kost. Om jeg skal skal være pirkete kunne skruene til foringene vært foruten den ufargede bunnen av skruesporet*, verksskruene ser helt ubehandlede ut, og den skivepillaren av kobber som stikker opp ved siden av balansen kunne fått en liten puss siden det ser ut som han har brukt avbitertang.

*masseproduserte skruer belegges med en chromeplating, og når hodet på disse poleres opp (isteden for å lage skruene fra bunnen selv) blir plating liggende igjen i skruesporet slik at det ikke lar seg blånere.
 
Nei, eller det finnes et utall av forskjellige typer elektroplating - om det er det du sikter til? Har du noen eksempler?
Eneste væskebaserte finish metoden jeg vet om for å lage (skikkelig) frosting er den Masahiro Kikuno bruker, hvor han heller en blanding av vann og sand i tynn stråle fra "stor" høyde ned på overflaten som skal behandles. Med skikkelig frosting mener jeg: at den skal ha "litt" tekstur, og ser ut som en levende snøstorm i et hav av glinsende refleksjoner fra lyset - ikke være matt og døll, skjoldete etc.

Bare hørt det har blitt referert til som en tradisjonell teknikk for å lage frostet finisj (antakeligvis før strømmen). Skal prøve å finne ut av det. :)
 
Cornehl er etter min mening i en klasse for seg med hjemmelaget svanehals og sperrhake/fjær, skrudde foringer, 3/4 klobe med flott gravering, og en finish som ser både ryddig og elegant ut. Skruebalanse med Etachron feste er heller ikke daglig kost. Om jeg skal skal være pirkete kunne skruene til foringene vært foruten den ufargede bunnen av skruesporet*, verksskruene ser helt ubehandlede ut, og den skivepillaren av kobber som stikker opp ved siden av balansen kunne fått en liten puss siden det ser ut som han har brukt avbitertang.

*masseproduserte skruer belegges med en chromeplating, og når hodet på disse poleres opp (isteden for å lage skruene fra bunnen selv) blir plating liggende igjen i skruesporet slik at det ikke lar seg blånere.

Cornehl kunne kansje frest ut sporene på nytt etter blåneringen for hvertfall skape en #feauture #gimmick av det ja.
Men, for prisen du betaler for 4 lenkeledd og en plastpose hos Patek må det sies å være imponerende value.
 
Cornehl kunne kansje frest ut sporene på nytt etter blåneringen for hvertfall skape en #feauture #gimmick av det ja.
Men, for prisen du betaler for 4 lenkeledd og en plastpose hos Patek må det sies å være imponerende value.

Om han skal "lure" oss, ja. Var bare litt hår i suppen siden resten var så fint. Vil faktisk tørre å påstå at man ikke finner bedre horologisk pang for pengene, enn med 6498 basene til independents. Jeg mener, verken Kari eller Philippe kan garantere deg at 90% av verdens urmakere kjenner igjen verket deres om 100 år, eller at det finnes deler tilgjengelig. Med 6498 eliminerer man om ikke alle, ganske mange problemer relatert til servbarhet i fremtiden. Om jeg skal etterlate meg en klokke til barnebarna, så velger jeg en 6498 med skikkelig finish som jeg er sikker på at de kan holde i drift hos den lokale urmakeren. Noen vi kanskje kalle det å sminke en gris, men for meg så representerer konseptet med finish på baseverk noe som er adskillig viktigere enn alt annet i bransjen - at mannen i gata med en vanlig lønning kan eie en klokke med kvaliteter som hittil har vært forbeholdt "eliten". Er det noe som kan skape et fremtidig boost i bransjen, så er det akkurat dette. Dessuten, kjøper man en entry-level independent, sponser man også fremdriften til en fagmann (som garantert har spist mye nudler for å spare penger til verksted.)
 
Hvem er det som filmer, regisserer, etc. disse YouTube-videoene hos Nienaber? Det er vel ikke selveste Rainer N.?

Jeg ble tilfeldigvis klar over Rainer Nienaber i vinter når jeg søkte litt rundt etter tyske PPU (PrezisionsPendelUhr). Han driver ikke så mye med det lenger, men har spesialisert seg på armbåndsur med spesielle tidsvisninger, ofte basert på historiske klokker.

Aller mest fikk jeg sansen for klokkene som viser desimaltid - 10 timer i døgnet à 100 minutt à 100 sek. Totalt upraktisk i dagens samfunn, men interessant siden det ikke er noen naturlov at døgnet skal ha den inndelingen vi bruker i dag (24/60/60).

Jeg tok kontakt med han for et par uker siden, og fikk da vite at han nå også hadde bygget om noen kvartsveggklokker til å vise desimaltid, pluss at de har en liten skive som viser heksagesimal (normal) tid.
Den står fremdeles på ønskelisten, men foreløpig gikk jeg for en mer anvendelig Springende Stunde basert på AS 1130-verket.

https://www.nienaber-uhren.de/de_springende-stunde.html


One-man show:
Vis vedlegg 207764
Vis vedlegg 207763
 
Ny vanvittig spennende utgivelse på vei. Denne gang sammarbeid mellom Louis Erard og mesteren Vianney Halter. Blir vel Ming eller Kurono tilstander her.
Ukens tips, løp og kjøp.
# takemymoney

 
Release av ny limitert modell i dag av Hajime Asaoke sitt Kurono merke. Som vanlig hysteriske tilstander og utsolgt i løpet av 1 minutt!
Jeg klarte å få en. Andre i Norge??

 
Nydelig den og. Viser at det finnes mye spennende utenfor alfarvei. Satt meg på mailinglisten for denne produsenten, så får jeg se om det dukker opp flere spennende modeller fra de:)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Nei, eller det finnes et utall av forskjellige typer elektroplating - om det er det du sikter til? Har du noen eksempler?
Eneste væskebaserte finish metoden jeg vet om for å lage (skikkelig) frosting er den Masahiro Kikuno bruker, hvor han heller en blanding av vann og sand i tynn stråle fra "stor" høyde ned på overflaten som skal behandles. Med skikkelig frosting mener jeg: at den skal ha "litt" tekstur, og ser ut som en levende snøstorm i et hav av glinsende refleksjoner fra lyset - ikke være matt og døll, skjoldete etc.

Men tilbake på sporet, etter å sett litt nærmere på bildene, ser jeg faktisk at det er (dårlig) tremblage, man ser han byttet sittestilling eller slipte doren ved crown wheel. Funny. Men på tross av dårlig utført finish og upolerte skruer osv, så liker jeg Ketalaars for skivesidene hans.

Cornehl er etter min mening i en klasse for seg med hjemmelaget svanehals og sperrhake/fjær, skrudde foringer, 3/4 klobe med flott gravering, og en finish som ser både ryddig og elegant ut. Skruebalanse med Etachron feste er heller ikke daglig kost. Om jeg skal skal være pirkete kunne skruene til foringene vært foruten den ufargede bunnen av skruesporet*, verksskruene ser helt ubehandlede ut, og den skivepillaren av kobber som stikker opp ved siden av balansen kunne fått en liten puss siden det ser ut som han har brukt avbitertang.

*masseproduserte skruer belegges med en chromeplating, og når hodet på disse poleres opp (isteden for å lage skruene fra bunnen selv) blir plating liggende igjen i skruesporet slik at det ikke lar seg blånere.
Steike for en detaljefokus og kompetanse du her utøver. Imponert;)
Prøvde og leke ‘kjenner’ jeg også.
Studerte det du nevnte, og reflektere over dine meninger. Lærerikt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Du gjør det igjen. Ser veldig kult ut, dette!

Release av ny limitert modell i dag av Hajime Asaoke sitt Kurono merke. Som vanlig hysteriske tilstander og utsolgt i løpet av 1 minutt!
Jeg klarte å få en. Andre i Norge??

 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist