Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Har kommet over et sted som forhandler håndlagede sko her i Oslo. Han som er forhandler (bi jobb) sender bestilling til en tilsynelatende dyktig skomaker i Manilla og har leveringstid på en drøy måned.

Hva kjennetegner skikkelig godt håndtverk innen skofaget?

Jeg har noen par "masseproduserte" Church's / Santari og tilsvarende merker, og er fornøyd med dem. Men hva burde jeg se etter når jeg kikker på demo skoene som står utstilt som sys etter mål? Vedkommende tjener visst ikke så mye på skoene foreløpig, men ønsker å komme inn på markedet. Priset i samme leie som gode kvalitetssko på Agnar Hagen evt. mid/nedre prissjikt hos Asbjørn Dagis.

Noen med gode innspill?
Det er naturligvis helheten som teller, men det første jeg selv ofte ser på er sålesømmen.
Hvis den er pen, ordentlig og gjerne uten altfor lange sting så er stort resten av skoen også godt laget. Kjenn også på skinnet om det kjennes tørt eller friskt ut.
Mye du heller ikke kan se, som kan være vanskelig å bedømme. Som for eksempel hælkappe og dets materiale.

Hei! Angående skopuss og børster: har dere noen tips til hvordan rengjøre børstene? Eller er det enklest å bare kjøpe nye om de liksom er «mettet» med skopuss?

Hei! Angående skopuss og børster: har dere noen tips til hvordan rengjøre børstene? Eller er det enklest å bare kjøpe nye om de liksom er «mettet» med skopuss?
Du bruker børster til påføring av skokrem og derfor blir de mettet? Selv bruker jeg utslitte glasshåndkler til påføring av skorem. Syntes dette blir mindre klin og de er billig å bytte ut. Har børster som jeg går over skoen med før skopuss, en slags «rengjøringsbørste» og en til å børste av skokrem. Har også små børster til puss der hvor jeg ikke kommer godt til med håndkle. Gammel tannbørste funker fint.

• Liker
Reaksjoner: jonska og lobergen
Hvis dine "daubers" blir mettet antar jeg at du bruker litt for mye krem/voks. Det er ellers kurant å rengjøre dem: først tar du vekk det grove når de er tørre ved å bruke to børster mor hverandre deretter bruker du varmt vann ( har du en flaske Saphir Renomat stående kan du med fordel bruke noen dråper).

• Liker
Reaksjoner: jonska
Foret vintersko, noen som har tips til hvilke? Har to par Red Wing (ice cutter og sawmill) fra før av å vil prøve noe annet. Ser ut som utvalget er snevert så lenge jeg vil ha med for, noen tips?

Foret vintersko, noen som har tips til hvilke? Har to par Red Wing (ice cutter og sawmill) fra før av å vil prøve noe annet. Ser ut som utvalget er snevert så lenge jeg vil ha med for, noen tips?

Loake Wolf?

Loake-1880-Wolf-Mahogany-Grain-1_900x.jpg

1606160216235.png

• Liker
Reaksjoner: BosseSvenson og Humla
Disse fra Skoak er også fine men er utsolgt desverre

1606160403263.png

• Liker
Reaksjoner: Humla
Holder det ikke med varme sokker @Humla ?

Tenker at det kan være for varmt og sitte 8 timer på kontor i fur-lined boots.

Dagestad selger fine fra Scott Nichols

Absolutt for varmt til å sitte inne med, derfor velger jeg andre sko når det er tilfelle. Men jeg ønsker ett par sko som er skikkelig varme i iskald kulde over lengre tid. Varme sokker er jo selvfølgelig mulig, men det blir ikke flere sko av det ;)

Takk for tips!

• Liker
Reaksjoner: Kochegar47