70 års bursdagsgave til pappa

Går vel ikke opp fra 90k til 112k?

Du betaler jo ikke mva på den nå.
Det toget er gått i det øyeblikket man går forbi rød sone hos Tollen.

Nei, det er sant. Med mindre jeg ville hatt de "lovlig. Da måtte jeg rapportert inn at jeg kjøpte uret til 90,000 og betale 25% på toppen av det igjen til den nette sum av 112,500 kroner. Og jegjeg måtte ha betalt 10,000 for overhaling og polering (minst). Men jeg skulle bare aldri kjøpt en klokke der ikke alt av mva/toll er ordnet i og på det rene. Da er varen i utgangspunktet en smuglet vare og ulovlig. Å betale 100,000 for et ur uten papirene i orden blir derfor ikke aktuelt.

Har hørt flere historier fra folk på Klokkeriet og andre steder som har blitt stoppet på flyplasser og spurt av tollerne om de kan bevise at klokken ikke er kjøpt på ferien. Og at klokken kan bli konfiskert og du "detained" frem til du klarer å fremskaffe dokumentasjon i form av en kvittering på at mva og alt er på stell. Da er man uheldig, men det skjer. Finner også disse historiene ved et kjapt googlesøk.

Han selgeren her hadde ingenting av papirer. Ingen boks, ingen papirer.

Redigert:
Positivt at folk gjerne vil at avgifter skal være betalt inn til fedrelandet, men jesus christ her var det mange tullete påstander...
Når begynte Bjerke å jobbe for skatteetaten?
Når begynte de å ta 10k for en service av det enkleste urverket til Rolex?

Som jeg skrev i svar til West så skulle jeg ikke betalt det nå. Derfor står jeg over å kjøpe denne klokken. Vil at alt skal være på det rene når det kommer til uret slik at hvis min far går inn på en Authorized Dealer ikke plutselig risikerer at de spør om dokumentasjon på at han har betalt skatt på dette. Og det gjelder for øvrig meg også.

Det kostet 10,000 kroner akkurat inkl. mva for en kompis å sende en Submariner fra 2015 på overhaling i 2020 i år. Han har fortsatt kvitteringen om du vil se den. Jeg fikk også litt sjokk av hvor dyrt det var, men jeg kan garantere deg at det vil koste minimum 10,000 kroner å overhale en Submariner fra Bjerke. Kan spørre kameraten om kvitteringa eller du kan ringe Bjerke og spørre selv

Det han betalte for da var følgende: Overhaling inkl. deler: Pakninger, fjær. Og en trykktest og polering. Den poleringa ble gjort veldig skånsomt og så veldig, veldig bra ut når den var ferdig. Bjerke kan virkelig det med å Polere. Var først og fremst lenka som ble polert og den så helt ny ut. Den kommer til å bli like ripete igjen om 3 måneder (eller nesten da) uansett, men jeg polere slik at min far selv får satt sin egen patina i dette uret siden det skal gå i arv til meg, og så min sønn når han er gammel nok til å ta vare på det.. Det var ingenting "galt" med uret. Dette var også rett før garantien på klokken gikk ut så han leverte den på full overhaling på Bjerke i tilfelle man skulle oppdage noe som skulle være dekket av garantien. De sa at pakninger og fjær begynte å bli veldig slitt og gamle og at de anbefalte å bytte dem. Det kostet forsåvidt 8000 kr hos Bjerke, men inkl. 25% mva så blir det jo 10,000 kr.

Så 10.000 kroner inklusivt 2000 kroner moms er faktisk prisen for en service og polering hos Bjerke i dag. Er enig i at det er dyrt men sånn er det bare :rolleyes:

Screenshot_20180210-203853.jpg

Hva straffetoll angår, løser du dette problemet ved å dokumentere at uret ble med deg ut av Norge; dette gjøres ved å fylle ut tolletatens forbilledlig kortfattede skjema RD-0031 om midlertidig utførsel, og deretter få dette stemplet ved utreise. Skjemaet gjelder da som 'pass' for uret. Dette er raskt og enkelt og lar deg senke skuldrene.

Jeg har brukt dette når fotoutstyr og ur har vært med på ferie, aldri noe problem. Og, for de som måtte lure - jeg ble heller ikke spurt etter dokumentasjon på at uret faktisk var momset inn; tollboden var bare interessert i å registrere uret med serienummer på norsk jord.

Edit: det er jo mulig at de er litt mer interessert i momsattestasjon på Uret(tm) som stort sett omsettes med disclaimeren 'ingen mva-papirer' - men det skal tolletatens folk ha, de gangene jeg har hatt kontakt med dem, har de ikke vært interessert i eventuelle gamle synder - bare de du måtte være i ferd med å begå i øyeblikket...

Redigert:
Jeg ser ikke problemet her. Det virker som du kompliserer ting for deg selv.

Du har en submariner i hende allerede. Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen. Det blir da enda mer spesielt for din far, fordi den er den konkrete klokken han faktisk har gått og kikket på lenge. "Far-til-sønn" er den klassiske retningen, men det er jo like kult når det går andre veien.

Du rekker da bursdagspresang før fristen, og så finner du en ny submariner i markedet etterpå i ro og mak. Da har du tid til å spare opp ekstra midler dersom markedsprisen er for høy til at du kan kjøpe den på dagen til din far. Submariner koster dessverre det den koster, markedet er effektivt og det virker som du kjenner til alle de samme kanalene som oss andre.

Redigert:
Legg ut en WTB her og på relevante grupper på Facebook, så skal du se du får ristet en selger eller to ned fra treet. Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg".

Jeg hadde ute en WTB på vegne av en kompis som var ute etter en 116610LN og jeg ble seriøst overøst med forslag. Det endte ikke opp med submariner kjøp, da jeg kom over en SD4K som han gikk for istedet.

Jeg trengte ikke å utbrodere så veldig mye om hvorfor jeg ville ha klokka, men det var MANGE som tok kontakt med meg. Så du gjør det nok litt for komplisert for deg selv.

Jeg håper til slutt at Pappa også får med utskrift av denne tråden. Det har blitt mye jobb for å skaffe klokken. En Sub koster det markedet vil betale i dag, så der har man ikke noe valg. Varen er tilgjengelig. Trenger/vil du ha en nå, @yungstar , er det bare å cashe ut. Trist, men leit(!/?). Er det verd det for deg? Det er spørsmålet. Du kan synes det er mye penger, men er det verd det? Stikk fangeren i jorden og enten gå for en Sub, eller så vil sikkert en DJ kunne fylle i smak. Er det dette du vil gi han, "så har du ikke noe valg".
9

Legg ut en WTB her og på relevante grupper på Facebook, så skal du se du får ristet en selger eller to ned fra treet. Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg".
Jeg har ingen problemer med å betale markedspris. Men de folka jeg har sett som selger i Norge ber om langt mer enn markedspris. Det er problemet. Når du begynner å be om 110,000 for en nodate sub fra 2012 uten boks eller papirer som ikke er betalt moms på eller hvilket år det nå var, da er det uaktuelt. Såklart betaler jeg markedspris. Det har jeg null problem med.

Jeg har ikke fått en eneste henvendelse til tross for å ha lagt ut denne tråden samt på noen andre store norske FB grupper. Fordi det er ingen til salgs. Ikke norske ihvertfall. Og de eneste jeg har råd til å kjøpe er norske eller svenske. Kronen vår har tatt en vanvittig smell. Drar du til Danmark så er danske kronen bundet mot Euroen og er 0.70 på 1 norsk. Pundet ligger på 11.72 norske kroner. Og det er like ille nedover hele europa. I tillegg så kommer tollavgiften på toppen av det hele om du kjøper utenfor Norge på 25% av totalprisen.

Så å kjøpe noe fra utlandet blir helt uaktuelt.Hvor har du sett meg be folk selge på billigsalg? Les i det minste hva folk skriver før du kommenterer ...

Jeg har til nå funnet én seriøs selger i Norge, og det er en Ref. 16800 fra 1985 til 100,000 kroner. Dette uret vurderes.

Får jeg ikke ordnet en 116610LN eller 114060 strøkent til en fair markedspris i Norge så gir jeg ham bare min Sub fra 2019 og fikser en ny til meg selv på et senere tidspunkt.

• Liker
Reaksjoner: christoball
Jeg ser ikke problemet her. Det virker som du kompliserer ting for deg selv.

Du har en submariner i hende allerede. Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen. Det blir da enda mer spesielt for din far, fordi den er den konkrete klokken han faktisk har gått og kikket på lenge. "Far-til-sønn" er den klassiske retningen, men det er jo like kult når det går andre veien.

Du rekker da bursdagspresang før fristen, og så finner du en ny submariner i markedet etterpå i ro og mak. Da har du tid til å spare opp ekstra midler dersom markedsprisen er for høy til at du kan kjøpe den på dagen til din far. Submariner koster dessverre det den koster, markedet er effektivt og det virker som du kjenner til alle de samme kanalene som oss andre.

Hva er det jeg kompliserer for meg selv? Dette er et forum for å diskutere Rolex. Jeg har andre WTB posts ute på Buy/sell Rolex grupper på Facebook. Og resten du sier her er nøyaktig det jeg har sagt hele tiden. At jeg kommer til å gi ham min Sub i gave og skaffe en ny til meg selv senere dersom jeg ikke klarer å ordne en fin Sub til ham for markedspris før oktober.

Jeg hadde ute en WTB på vegne av en kompis som var ute etter en 116610LN og jeg ble seriøst overøst med forslag. Det endte ikke opp med submariner kjøp, da jeg kom over en SD4K som han gikk for istedet.

Jeg trengte ikke å utbrodere så veldig mye om hvorfor jeg ville ha klokka, men det var MANGE som tok kontakt med meg. Så du gjør det nok litt for komplisert for deg selv.

Dette er et forum for å snakke om Rolex og klokker generelt. Hvis du ikke liker "utbroderinger" så står du fritt til å hoppe over tråden og la være å svare med noe som på ingen måte hjelper meg. Ingen har tatt kontakt med, og jeg har lagt ut flere veldig korte WTB på diverse FB grupper. Eller, noen har kontaktet meg, men dette har vært helt absurde priser. Som 130.000 kroner for en No-date fra 2012 osv som det ikke er tatt service på og som ser helt forferdelig ut (full av riper). Det ville kostet 10,000 minst å ha den inn på service og få den polert.

Skulle jeg solgt en av mine Rolexer til noen andre hadde jeg sørget for at de fikk en god opplevelse. Jeg hadde utført service på uret før jeg la det ut for salg, og lagt det ut til en fair pris. Ikke 20.000 mer enn de går for i resten av verden + at kjøperen selv må betale servicen. Det er bare dårlig business og skjer ikke. Jeg kjøper den rette klokka til rette pris, altså markedspris. Ikke flere titusener over som disse grådige folka ber om fordi de vet det er tørke på nyere modeller Subs generelt nå i Norge.*

Hvor var det du hadde ute WTB på en 116610 da siden du ble "overøst" med henvendelser fra folk som ville selge urene sine til markedspris?

Jeg håper til slutt at Pappa også får med utskrift av denne tråden. Det har blitt mye jobb for å skaffe klokken. En Sub koster det markedet vil betale i dag, så der har man ikke noe valg. Varen er tilgjengelig. Trenger/vil du ha en nå, @yungstar , er det bare å cashe ut. Trist, men leit(!/?). Er det verd det for deg? Det er spørsmålet. Du kan synes det er mye penger, men er det verd det? Stikk fangeren i jorden og enten gå for en Sub, eller så vil sikkert en DJ kunne fylle i smak. Er det dette du vil gi han, "så har du ikke noe valg".
9
Mye jobb? Hva mener du? Jeg har lagt ut noen WTB i FB grupper med titusenvis medlemmer og her inne så har jeg spurt om tips/råd fra folk. Det er tross alt et forum for å diskutere Rolex med ganske få medlemmer. Mest enusiaster her. Er Ikke som klokkeriet med 80,000 medlemmer som er alt fra folk som driver med billigklokker til noen hundrelapper opp til entusiasten som har klokkesamling til flere millioner.

Hva mener du faren min skal se en utskrift av denne tråden for? Skjerp deg'a. Ikke vits å være frekk bare fordi noen spør om hjelp til å skaffe en klokke til sin fars 70-års bursdag.

For en totalt ubrukelig kommentar. Hvis du bare har negativt vås å komme med, kanskje heller bedre å la være å kommentere ...

• Haha
Reaksjoner: christoball og TomB
Dette er et forum for å snakke om Rolex og klokker generelt. Hvis du ikke liker "utbroderinger" så står du fritt til å hoppe over tråden og la være å svare med noe som på ingen måte hjelper meg. Ingen har tatt kontakt med, og jeg har lagt ut flere veldig korte WTB på diverse FB grupper. Eller, noen har kontaktet meg, men dette har vært helt absurde priser. Som 130.000 kroner for en No-date fra 2012 osv som det ikke er tatt service på og som ser helt forferdelig ut (full av riper). Det ville kostet 10,000 minst å ha den inn på service og få den polert.

Skulle jeg solgt en av mine Rolexer til noen andre hadde jeg sørget for at de fikk en god opplevelse. Jeg hadde utført service på uret før jeg la det ut for salg, og lagt det ut til en fair pris. Ikke 20.000 mer enn de går for i resten av verden + at kjøperen selv må betale servicen. Det er bare dårlig business og skjer ikke. Jeg kjøper den rette klokka til rette pris, altså markedspris. Ikke flere titusener over som disse grådige folka ber om fordi de vet det er tørke på nyere modeller Subs generelt nå i Norge.*

Hvor var det du hadde ute WTB på en 116610 da siden du ble "overøst" med henvendelser fra folk som ville selge urene sine til markedspris?
Rolexforum Norge. Fikk 7 forslag på en dag. Alle var norsk-kjøpte og prisene jeg fikk uten noe forsøk på å prute var fra 96-115k.