Dagens vin

Hjelp meg... vært interessert/glad i vin i 5-6 år nå, men enda til gode å treffe på en fransk som «treffer» meg skikkelig. Innen rødvin. Vært innom de fleste områder, også de bedre. Men ikke topp-slottene, har normalt handlet i 2-400 kroners-sjiktet.
Kan noen komme med anbefalinger som gir meg troen på fransk rød? Si opp til 2000 kr/flaske. Og tilgjengelighet på polet. Det må være mer der ute enn det jeg har opplevd...
Hva slags vin liker du?
 
Har et lite tips jeg kan dele med dere her inne.
Det er å alliere seg med én eller flere polkompiser*. Altså sikte seg ut ett eller to spesialpol for så å knytte et vennskap til vedkommende som styrer så denne avdelingen. Deretter sørge for befaring dagen før slippet. Dette er essensielt. På befaringen så finner du ut hvor godbitene er plassert. Noen er på svalrommet, andre står ute bland kjipe viner til kreti og pleti, og de beste er som oftet hardt kvotert å befinner seg bak servicedisken. Står man først i køen, så har man også plass først ved servicedisken der kvotevarene befinner seg.
På selve dagen står man selvfølgelig først i køen. For du har vel funnet det et spesialpol uten noe særlig "campingkultur" :cool:

Bilder KUN for OPPMERKSOMHETENS SKYLD!
Ønskes flere bilder, sendes disse på PM.

*polkompis er en ansatt i Vinmonopolet som jobber som butikksjef.

Screenshot 2020-03-07 at 09.55.51.png
Screenshot 2020-03-07 at 09.56.29.png
Screenshot 2020-03-07 at 09.58.26.png
Screenshot 2020-03-07 at 09.58.35.png
Screenshot 2020-03-07 at 09.58.44.png
Screenshot 2020-03-07 at 09.59.33.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.00.15.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.01.36.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.01.45.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.01.52.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.02.04.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.02.30.png
Screenshot 2020-03-07 at 10.02.45.png

Screenshot 2020-03-07 at 10.03.34.png
 
Har et lite tips jeg kan dele med dere her inne.
Det er å alliere seg med én eller flere polkompiser*. Altså sikte seg ut ett eller to spesialpol for så å knytte et vennskap til vedkommende som styrer så denne avdelingen. Deretter sørge for befaring dagen før slippet. Dette er essensielt. På befaringen så finner du ut hvor godbitene er plassert. Noen er på svalrommet, andre står ute bland kjipe viner til kreti og pleti, og de beste er som oftet hardt kvotert å befinner seg bak servicedisken. Står man først i køen, så har man også plass først ved servicedisken der kvotevarene befinner seg.
På selve dagen står man selvfølgelig først i køen. For du har vel funnet det et spesialpol uten noe særlig "campingkultur" :cool:

Bilder KUN for OPPMERKSOMHETENS SKYLD!
Ønskes flere bilder, sendes disse på PM.

*polkompis er en ansatt i Vinmonopolet som jobber som butikksjef.

Vis vedlegg 184941Vis vedlegg 184942Vis vedlegg 184943Vis vedlegg 184944Vis vedlegg 184945Vis vedlegg 184946Vis vedlegg 184947Vis vedlegg 184948Vis vedlegg 184949Vis vedlegg 184950Vis vedlegg 184951Vis vedlegg 184953Vis vedlegg 184962
Vis vedlegg 184956
Dette er helt rått Edzilla! Hva slags kjeller set-up har du? Evt lyst til å dele ett bilde eller to derifra?:mrgreen:
 
Har et lite tips jeg kan dele med dere her inne.
Det er å alliere seg med én eller flere polkompiser*. Altså sikte seg ut ett eller to spesialpol for så å knytte et vennskap til vedkommende som styrer så denne avdelingen. Deretter sørge for befaring dagen før slippet. Dette er essensielt. På befaringen så finner du ut hvor godbitene er plassert. Noen er på svalrommet, andre står ute bland kjipe viner til kreti og pleti, og de beste er som oftet hardt kvotert å befinner seg bak servicedisken. Står man først i køen, så har man også plass først ved servicedisken der kvotevarene befinner seg.
På selve dagen står man selvfølgelig først i køen. For du har vel funnet det et spesialpol uten noe særlig "campingkultur" :cool:

Bilder KUN for OPPMERKSOMHETENS SKYLD!
Ønskes flere bilder, sendes disse på PM.

*polkompis er en ansatt i Vinmonopolet som jobber som butikksjef.

Vis vedlegg 184941Vis vedlegg 184942Vis vedlegg 184943Vis vedlegg 184944Vis vedlegg 184945Vis vedlegg 184946Vis vedlegg 184947Vis vedlegg 184948Vis vedlegg 184949Vis vedlegg 184950Vis vedlegg 184951Vis vedlegg 184953Vis vedlegg 184962
Vis vedlegg 184956
:eek:Er det bagasjerommet eller lommeboka som er begrensende faktor her?:p
 
  • Haha
Reaksjoner: sunshine
Dette er helt rått Edzilla! Hva slags kjeller set-up har du? Evt lyst til å dele ett bilde eller to derifra?:mrgreen:

Lært at det er viktig å preppe :cool:
Har tre vinskap. To av de største Liebherr-vinlagringsskapene som står i husets tekniske bod, et Gaggenau serveringsskap på kjøkkenet, og eller lagrer jeg i husets piperom og i garderoben på leiligheten i sokkeletasjen til huset.
Posten min var høyest ironisk da jeg mener bilder av flasker, kasser og etiketter har liten verdi for tråden.
Alle kan snappe et bilde å dele det. Men det er innholdet og smaken som er verdt å dele imo. Det er i alle fall slikt som er vanlig på diverse vinforum. Selv en enkelt smaksnote kan vi vel forvente. Jeg er ingen vinsnobb eller en magiker når det gjelder å skildre viner. Men jeg prøver i det minste å formidle det jeg har i glasset.
 
Da kan jo jeg fyre av noen små notater fra Det jeg åpnet litt lengre oppe. Først og fremst utrolig lys lett i fargen, og lett i munnen. Mye syre og taniner som er til stede, men ikke over-powering. Røde bær, lær og jordete i smaken. Merker eiken, men det må være gammel eik, da det er null vanilje. Fra BU på polet, og ett veldig godt kjøp må jeg si!
5F11B2C9-4EF3-43B9-B203-C52962F29144.jpeg
 
Da kan jo jeg fyre av noen små notater fra Det jeg åpnet litt lengre oppe. Først og fremst utrolig lys lett i fargen, og lett i munnen. Mye syre og taniner som er til stede, men ikke over-powering. Røde bær, lær og jordete i smaken. Merker eiken, men det må være gammel eik, da det er null vanilje. Fra BU på polet, og ett veldig godt kjøp må jeg si!
Vis vedlegg 185048

Takk som deler. Slike poster er det jeg savner!
Skål!
 
I kveld starter jeg med restevin fra gårsdagen.
En enkel Langhe; Borgogno Langhe Rosso Pinin 2016 (20% nebbiolo, 40% dolcetto, 40% barbera) Ett døgn etter avkorkning så begynner den å miste frukten. Men den er fortsatt i livet.
I glasset ser vi en vin uten den store lagringen. Ingen antydning til alderdom. Blir vannet ut i kanten, og ikke mye gardiner.
På nesen er den frisk og med florale toner.
Mørke bær og noe modne røde plommer. Litt tam.
Litt mindre fremtreden enn når den var nyåpnet i går. Men den er absolutt ikke død. Fortsatt liv å kjenne på nesen.
I munnen treffer vinen lengre bak på tunga. Den brer seg raskt bak og på siden i ganen. Den har fin syrestruktur og taniner som gjør den til en god matvin. Spesielt pizza med fet pølse eller pasta med tomat og kjøttsaus som eksempelvis bolognese. Som kosevin feiler den på omtrent alt.
Lite kompleks og nada dybde. Riktignok henger den igjen i munnen, altså lang hale som jeg tipper kommer fra de tyve prosent nebbiolodruene.
Ergo en god pizzaovn til fredagen fra en god produsent.

Drikkes nå. Ingen stor vin som fortjener lagring, eller vil bli bedre med årene.
84 poeng.
73E48BE1-BA61-477C-BD06-B654C1986C0D.jpeg

17642FEC-6023-437F-BE80-D557C40B7D14.jpeg
 
15836185213364794983795093313801.jpg

Tjaja... siste rest på hyttelageret.... siste rest aldri topp tipp topp!

Edit: Kan kanskje vere bedre til riktig mat. Her var kveldens meny "feite oster". Lite harmoni til ost, og særs lite ettersmak.
 
Redigert:
Ny flakse er fisket opp fra kjelleren.
Kommer SN om en liten stund.
Vis vedlegg 185094

1999 Louis Jadot. Pommard Premier Cru.
Kjøpt inn for fem år siden. Ligget rolig i kjeller siden da.
I glasset er den kirsebærrød med oransje ring. Lange gardiner som henger lenge.
På nesen kan den minne om sake. Mandelessens og prinsesselim. Sure kirsebær og rognebær med hint av vanilje og våt leirholdig jord.
I munnen er det leskende og frisk. Er toner av kirsebær og røde bær. Smaken er noe fet og den henger godt i ganen. Lang ettersmak og den etterlater munnen tørr. Godt integrert taniner og syrestruktur.
Vinen har nok hatt sin peak og er på vei nedover. Skulle nok vært drukket for noen år siden.
87 poeng.
 
Har et lite tips jeg kan dele med dere her inne.
Det er å alliere seg med én eller flere polkompiser*. Altså sikte seg ut ett eller to spesialpol for så å knytte et vennskap til vedkommende som styrer så denne avdelingen. Deretter sørge for befaring dagen før slippet. Dette er essensielt. På befaringen så finner du ut hvor godbitene er plassert. Noen er på svalrommet, andre står ute bland kjipe viner til kreti og pleti, og de beste er som oftet hardt kvotert å befinner seg bak servicedisken. Står man først i køen, så har man også plass først ved servicedisken der kvotevarene befinner seg.
På selve dagen står man selvfølgelig først i køen. For du har vel funnet det et spesialpol uten noe særlig "campingkultur" :cool:

Bilder KUN for OPPMERKSOMHETENS SKYLD!
Ønskes flere bilder, sendes disse på PM.

*polkompis er en ansatt i Vinmonopolet som jobber som butikksjef.

Vis vedlegg 184953Vis vedlegg 184962

i helskottes! Er det fra fredagens slipp?