urtid
Støttemedlem
Shit! Her logger jeg av noen timer og så tar det helt av! Moro moro. Panerai GTG støttes helhjertet herfra!Kanskje på tide med en Panerai GTG snart? Det er mye fint på TS.
Shit! Her logger jeg av noen timer og så tar det helt av! Moro moro. Panerai GTG støttes helhjertet herfra!Kanskje på tide med en Panerai GTG snart? Det er mye fint på TS.
720 er vel egentlig ikke en kampfschwimmer?
Jeg var litt kjapp, og leste kampfschwimmer i stedet for ww2. Skulle også gjerne hatt en 721. Panerai hadde jo ikke mange andre valg enn å levere klokker til Tyskerne.721 uten logo er Kampfschwimmer varianten. 720 med logo representerer den varianten som det italienske motstykket brukte, husker ikke navnet i farten. Utrolig flotte begge to. Synes det blir vel tåpelig at det diskuteres hvorvidt disse modellene er helt stuerene. Kunne godt tenkt meg en 721.
For å legge til etter hva jeg har forstått: bemannede torpedoer kan misforstås med at torpedoene skulle brukes til å senke skipene, det er ikke fakta, torpedoene ble brukt som undervannsbåter man satt på sammen med sprengladninger som ble plassert på fiendens skip før man tuslet hjemover. Disse torpedofartøyene ble kalt pigs på grunn av sine elendige manøvreringsevner.Litt info om bemannede torpedoer.
Blant de første angrepene som førte til at skip ble minelagt og sank grunnet bemannet torpedo, skjedde i Middelhavet under den andre verdenskrig, som det italienske angrepet i Alexandria, men allerede den 1. november1918 red to italienske menn i dykkerdrakt fra den italienske marinen, Raffaele Paolucci og Raffaele Rossetti, på en primitiv bemannet torpedo som ble kalt for Mignatta («iglen») inn i marinebasen til Østerrike-Ungarn ved Pula på Istria. Der senket de det østerrikske krigsskipet «Viribus Unitis» og lastebåten «Wien» ved hjelp av klebeminer. De hadde ikke noe pusteapperat og måtte derfor holde hodene over vannet. Av den grunn ble de oppdaget og tatt til fange.
I 1938 ble den italienske 1a Flottiglia Mezzi d'Assalto («1. flåteangrepsfartøyer») opprettet som resultat av forskningen og utviklingen til to menn, major Teseo Tesei og major Elios Toschi, fra den italienske marinen. De to hadde gjenopptatt ideen til nevnte Paolucci og Rossetti. I 1940 reorganiserte kommandant Moccagatta i den italienske marinen nevnte angrepsstyrke til Decima Flottiglia MAS («10. lette flotilje av angrepsfartøyer») eller «X-MAS», under kommando av Ernesto Forza. Det ble i all hemmelighet framstilt bemannede torpedoer og krigsfroskemenn ble opplært. De ble kalt for nuotatori, italiensk for «svømmere».
Andre panerai fra den tiden hadde vel stort sett bare kanskje skiven som var produsert av de selv.
Det er endel av oss Panerai-idioter som er opptatt av at dagens modeller skal være mest mulig lik klokkene Panerai laget da de leverte klokker til den italienske marinen. Modellene som nevnes ovenfor er nettopp det. Derfor «kredpoeng»Hva er greia med kred poeng, ???
Elsker den til venstre, utrolig fin og clean finish!Endelig litt fart i Panerai tråden. Har jo egentlig meldt meg litt ut fra TS, men får vel bidra med mine to historisk «riktige» daNår det endelig er litt diskusjon rundt Panerai.
Pam00721 «kampfschwimmer» og Pam00662 «Egesiano Piccolo»:
Vis vedlegg 170068
Det visste jeg ikke, ny lærerik info! Takker og bukker for all infoRolex laget jo Panerai urene de første 30 årene da.......