Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Er relativ ny når det kommer til ur! derfor jeg førhører meg litt før et evt kjøp

Jeg tror ikke @Gluke mente det var noe galt med spørsmålet ditt, det var vel heller kombinasjonen av at du ikke ønsket verditap og aversjonen mot brukt ;)

Ta en runde til med deg selv når det gjelder brukt. Det har ihvertfall ligget et par Panerai til salgs her inne som jeg virkelig kunne tenkt meg:)
 
Jeg tror ikke @Gluke mente det var noe galt med spørsmålet ditt, det var vel heller kombinasjonen av at du ikke ønsket verditap og aversjonen mot brukt ;)

Ta en runde til med deg selv når det gjelder brukt. Det har ihvertfall ligget et par Panerai til salgs her inne som jeg virkelig kunne tenkt meg:)
Setter pris på all tilbakemelding og dere har rett! Sett noen flotte panerai til salgs her inne som praktisk talt ser ut som nye! Kanskje jeg til og med kan kjøpe 2 stk
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Uansett, panerai skal jeg ha❤❤❤❤
Hei og velkommen til riktig sted:) Det er klart du skal ha Panerai! De gir så utrolig mye klokkeglede at jeg personlig ser det som umulig å ha denne klokkegalskapen uten en Panerai, men det er nå meg. Slår et slag for de manuelle luminor-versjonene, de er lette å like og lette å gå med. 560, 510, 774 osv. Er selv særdeles fornøyd med min 510. Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Takk for det! Ja jeg er blitt forelsket i panerai! Skal prøve en panerai(pam01104)imorgen så blir spennende å se gleder meg som en unge... Tusen takk for det, setter samtidig veldig pris på tilbakemeldingene(hjulpet meg masse)
 
Takk for det! Ja jeg er blitt forelsket i panerai! Skal prøve en panerai(pam01104)imorgen så blir spennende å se gleder meg som en unge... Tusen takk for det, setter samtidig veldig pris på tilbakemeldingene(hjulpet meg masse)
Vær klar over at denne modellen ikke har in-house urverk, om du er opptatt av slikt... Lykke til!
 
Takk for det! Ja jeg er blitt forelsket i panerai! Skal prøve en panerai(pam01104)imorgen så blir spennende å se gleder meg som en unge... Tusen takk for det, setter samtidig veldig pris på tilbakemeldingene(hjulpet meg masse)
Også har den BÅDE dato OG automatic...
jeg er ikke PAM-purist, men et sted går altså grensen.

Eneste rette måten å kjøpe Panerai på er testing på egen arm. Lykke til med testing - og forhåpentligvis snart kjøp:)


Vær klar over at denne modellen ikke har in-house urverk, om du er opptatt av slikt... Lykke til!

Akkurat det kan, IMO, være positivt for Panerai;)
 
Også har den BÅDE dato OG automatic...
jeg er ikke PAM-purist, men et sted går altså grensen.

Hør! hør! Dato er absolute no no på noe som helst annet en Submercible ass (og Submercible er vel ikke egentlig ordentlig Panerai heller siden den modellen er blottet for historisk relevans, ha ha ha)..... men nå ramler jeg sikkert rett i PAM purist kategorien.
 
Også har den BÅDE dato OG automatic...
jeg er ikke PAM-purist, men et sted går altså grensen.

Eneste rette måten å kjøpe Panerai på er testing på egen arm. Lykke til med testing - og forhåpentligvis snart kjøp:)




Akkurat det kan, IMO, være positivt for Panerai;)
Takk for det, sender noen bilder om det blir et kjøp, er vel litt flaut og ta bilde med uret på armen uten og kjøpe det
 
Hva er forskjellen? Beklager min uvitenhet

Panerai startet ikke å lage egne urverk før langt utpå 2000 tallet etter at ETA gikk ut med at de ikke lenger ville selge utenfor Swatch group. Fra 1939 og frem til 1968 var Panerai modifiserte Rolex ur med Rolex urverk. Når merket ble startet opp igjen i 1993 med 44mm Luminor og Luminor Marina modellene brukte de ETA/Unitas 6497. Etterhvert som de utvidet modellutvalget ble det ganske mye forskjellig med chronograph verk osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Takk for det, sender noen bilder om det blir et kjøp, er vel litt flaut og ta bilde med uret på armen uten og kjøpe det

Finnes veldig mange bilder av lånte klokker på arm, både her inne og andre steder. Klokkeselgere er nok veldig vant til at det blir tatt bilde :) Flaut blir det først når man utgir det for å være sin egen:rolleyes:

Selv har jeg ikke Panerai, men har tenkt veldig mye på det... Jeg er ikke veldig godt kjent i jungelen av referanser, men har for tiden 422 som en liten favoritt. 47mm (hvis man føler at man kan bære det), manuelt opptrekk, sandwich dial, sekundviser (så skiva ikke blir helt "død") og indikator for tidsreserve på baksiden (veldig nyttig komplikasjon og genial plassering).
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Takk for det, sender noen bilder om det blir et kjøp, er vel litt flaut og ta bilde med uret på armen uten og kjøpe det

Etter at Klokkeriet kom er wristshots blitt så vanlig at det kun blir flaut hvis du blir kjørt ned av trikken eller no mens du tar bilde.

Det letteste er å starte med 372 og 720 som jo er og blir The Ultimate PAM. Så er det minus poeng i kred for hver ting som endres........ Maks kred er da 372 eller 720 i daglig bruk. Mest praktisk med fortsatt ok med kred er 510 eller 560/562 med 8 dagers verk.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og EBH
Det er alltid morsomt med litt kred, men det viktigste er vel å finne noe man liker selv...
Hvis man finner en kombinasjon er det jo perfekt:)
 
Helt enig, men det er alltid moro å pirke litt i siden på alle med dato på Paneraien sin.....

Men jeg tror hvis man interesser seg for historien til Panerai før 1968 så vil man jo mer man setter seg inn i det få en økt tiltrekningen mot 372 og 720. Panerai vingla jo rundt no jævlig i mange år og lagde et hav av forskjellige Radiomir modeller før de til slutt gjorde alt riktig med 720/721.

Selvfølgelig sikker bare en et tafatt forsøk på bortforklaring av mitt eget behov for disse to..... one day, one day......
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Helt enig, men det er alltid moro å pirke litt i siden på alle med dato på Paneraien sin.....

Men jeg tror hvis man interesser seg for historien til Panerai før 1968 så vil man jo mer man setter seg inn i det få en økt tiltrekningen mot 372 og 720. Panerai vingla jo rundt no jævlig i mange år og lagde et hav av forskjellige Radiomir modeller før de til slutt gjorde alt riktig med 720/721.

Selvfølgelig sikker bare en et tafatt forsøk på bortforklaring av mitt eget behov for disse to..... one day, one day......

Ser den og når det kommer til dato er jeg helt enig. (Selv om jeg er avhengig av dato på alt annet).
 
Helt enig, men det er alltid moro å pirke litt i siden på alle med dato på Paneraien sin.....

Men jeg tror hvis man interesser seg for historien til Panerai før 1968 så vil man jo mer man setter seg inn i det få en økt tiltrekningen mot 372 og 720. Panerai vingla jo rundt no jævlig i mange år og lagde et hav av forskjellige Radiomir modeller før de til slutt gjorde alt riktig med 720/721.

Selvfølgelig sikker bare en et tafatt forsøk på bortforklaring av mitt eget behov for disse to..... one day, one day......
Henger med et bilde av dagens. 720 i daglig bruk her.
8CF014AE-CBBB-4D5D-9D62-A9D0D20B1FB1.jpeg