Klokkecafé – løst og fast om klokker

Skrukrone, er det mest for vanntetthet sin del eller for å sikre kronen mot kassen slik at den ikke skades under bruk? Noen tanker?
 
Det skal sikre at pakningen mellom kronen og kassen er ordentlig tett. Uten skrukrone: vanligvis 30 meter, det vil si at klokken tåler håndvask. (Spruten fra vannstrålen øker trykket).

Med skrukrone blir det klokker som tåler bading.

8
 
Det skal sikre at pakningen mellom kronen og kassen er ordentlig tett. Uten skrukrone: vanligvis 30 meter, det vil si at klokken tåler håndvask. (Spruten fra vannstrålen øker trykket).

Med skrukrone blir det klokker som tåler bading.

8
Det var noe i den duren jeg selv tenkte men Seiko alpinist har to kroner, en er skrukrone, den andre ikke. Wr er oppgitt til 20bar. Da ble jeg litt usikker. Det står litt forskjellig rundt om.
15E6FB53-A6AB-479F-9CBC-3DE3120DE760.jpeg
 
Den ene er for opptrekk og stilling av urverket. Den andre er vel for å slippe ut trykk når du dykker veeeeldig langt ned. Noe du selvfølgelig ikke gjør. Hvis du hadde vært så aktiv dykker hadde du hatt en ordentlig dykke-computer i stedet.

Men; Skulle du få Chicago-tøfler en dag og kastet ut i sjøen, så kan du justere trykket i klokken. Da vil de som måtte finne deg om noen år kunne få med en fin klokke på kjøpet. Man må jo tenke på sin neste. Så den har si misjon.

8
 
Den ene er for opptrekk og stilling av urverket. Den andre er vel for å slippe ut trykk når du dykker veeeeldig langt ned. Noe du selvfølgelig ikke gjør. Hvis du hadde vært så aktiv dykker hadde du hatt en ordentlig dykke-computer i stedet.

Men; Skulle du få Chicago-tøfler en dag og kastet ut i sjøen, så kan du justere trykket i klokken. Da vil de som måtte finne deg om noen år kunne få med en fin klokke på kjøpet. Man må jo tenke på sin neste. Så den har si misjon.

8

på Alpinist er vel den andre kronen for å stille innvendig bezel?
 
Er ikke behov for en skrukrone på den nederste på Alpinisten for den er ikke til å trekke ut.
R.
Så da er det når kronen trekkes ut at klokken blir utett? Er den fortsatt tett hvis kronen bare er skrudd ut men står i innerste stilling?
 
Det finnes også vanntette (for bad/dykking) chronographer. Disse tåler selvfølgelig ikke bruk av chronographen mens den et under vann. Igjen dette med pakningene som omtalt over.

8
 
Til dere som har handlet Timex Q, hvor kjøper en disse når de er tilgjengelig? "Straks" kommer det en ny variant av Timex Q og det frister å kjøpe en...

tusen klemmer og mange bukker
en glad nethandel amatør
 
Legger du klokken i winderen over natten, eller bare når du vet det er mer enn 8-12 timer til neste gang den skal på håndleddet?

Jeg bare legger klokken på nattbordet. Når jeg bytter klokke blir det gjerne for en lengre periode, så da gjør det ikke noe at den går ut. Klokken stilles ved nytt bruk uansett...

8
 
Jeg bare legger klokken på nattbordet. Når jeg bytter klokke blir det gjerne for en lengre periode, så da gjør det ikke noe at den går ut. Klokken stilles ved nytt bruk uansett...

8
OK - ja dette er vel en evig diskusjon _winder vs ikke-winder_ men hadde en prat med en erfaren urmarker som mente at 'ingen klokker har gått av å stå'. Han var helt klar på at winder var å foretrekke. <--jeg er overbevist ;)

Reformulering av opprinnelig spørsmål: I et case der det er gitt at klokken ikke skal stå stille - bruker man da winder igjennom natten eller bare når den skal legges vekk for en tid?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
OK - ja dette er vel en evig diskusjon _winder vs ikke-winder_ men hadde en prat med en erfaren urmarker som mente at 'ingen klokker har gått av å stå'. Han var helt klar på at winder var å foretrekke. <--jeg er overbevist ;)

Reformulering av opprinnelig spørsmål: I et case der det er gitt at klokken ikke skal stå stille - bruker man da winder igjennom natten eller bare når den skal legges vekk for en tid?
Klokka står ikke stille så lenge det er kraft reserve igjen i den. Så svaret på spørsmålet ditt er nei, man bruker ikke winder hver natt.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Imponerende lansering fra Longines!

Ser unektelig bra ut @Jon Henrik , men jeg tenker litt på den Heritage Military som også var sykt fotogen. Når jeg så den på ekte så var det en veldig skuffende opplevelse med kjipe valsede visere og en "feel" på hånden som en tom colaboks.
Virker denne mer solid, eller er det den samme opplevelsen av at man får det man betaler for (selv om nesten 20k virker for mye)?