A. Lange & Söhne-tråden

Begynner det å bli allment akseptert å holde A. Lange & Söhne som det ypperste av det ypperste nå? Er vi der at det store flertallet av klokke-afficionados faktisk setter denne tyske urprodusenten foran The Holy Trinity?
 
Begynner det å bli allment akseptert å holde A. Lange & Söhne som det ypperste av det ypperste nå? Er vi der at det store flertallet av klokke-afficionados faktisk setter denne tyske urprodusenten foran The Holy Trinity?
1. Ja, som en av relativt mange
2. Nei. Se feks på bruktprisene opp mot Patek
 
Begynner det å bli allment akseptert å holde A. Lange & Söhne som det ypperste av det ypperste nå? Er vi der at det store flertallet av klokke-afficionados faktisk setter denne tyske urprodusenten foran The Holy Trinity?

1. Etter min mening ja! Som en av relativt få!

A. Lange & Söhne virker og unisont regnes som blant det aller ypperste du kan få tak i av "serieproduserte" klokker. Mitt inntrykk er at eksperter og entusiaster setter merkets kreasjoner fremfor de aller fleste andre i dagens marked, herunder mye av det som kommer fra "de tre store". Når det er sagt har de forskjellige produsentene ofte litt forskjellige ting de mestrer og/eller satser på, og her vil personlige preferanser spille inn. Min personlige mening er at Lange er det merket av de "store" som videreutvikler og utfordrer grensene kanskje aller mest. De pusher i tillegg grensene i mange forskjellige retninger, samtidig som de fokuserer utelukkende på klokkene de lager, ikke ballett/opera/finkultur som en del av de andre "skjuler" lanseringene sine bak.

2. Historie og navn er utvilsomt viktig. Og man vipper ikke noen av "de tre store" ned fra pinnen over natten. Likevel er min svært subjektive oppfatning at eksperter og entusiaster setter Lange (godt) over både AP og VC når man ser på det som produseres nå, og de siste årene. Mange (inkludert meg selv) mener også at Lange er over Patek på mange områder, men Pateks historie er likevel noe som vil holde de på toppen av tronen i all uoverskuelig fremtid. Nettopp at ALLE klokker fra A. Lange & Söhne får samme grad av kvalitet på komponentene trekkes gjerne frem. Andre produsenter har "gått i fella" og produserer innstegsmodeller som er nærmest som "halvfabrikater" å regne. En Lange vil alltid ha den kvaliteten du forventer, hvor kompleksiteten (og ikke kvaliteten) i modellen vil skille de billige fra de dyre.

Igjen; personlige preferanser og smak, merketilknytning og x-faktorer vil alltid spille en rolle når man skal få et "svar" :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Watchcph og gullet
Begynner det å bli allment akseptert å holde A. Lange & Söhne som det ypperste av det ypperste nå? Er vi der at det store flertallet av klokke-afficionados faktisk setter denne tyske urprodusenten foran The Holy Trinity?

Tja – i alle fall i Norge tror jeg vi har en generasjon med "yngre" entusiaster som setter Lange foran Patek. Jeg liker Lange bedre enn Patek.

Men vi må ikke glemme at Lange er et ungt merke. Spørsmålene Lange hvert år stiller meg ang. situasjonen i Norge, er ikke om de anses å være bedre enn Patek – snarere om klokkeinteresserte her vurderer Lange som å være i samme liga som Patek.

Vi kan kanskje si at Lange tidvis er bedre på finisj, eller har bedre design osv. Men som helhet og merke er det vanskelig å kunne sette Lange foran Patek som "best" – men gi det noen år :)
 
Mitt problem hver gang noen nevner Lange, er at jeg finner frem katalogene fra bokhylla og...

Vel, fristes. Veldig.

#FirstWorldProblem
 
  • Liker
Reaksjoner: Watchcph
Skulle aldri testet denne på valentines day - falt pladask!! :rolleyes:
F9378180-E36F-4E85-AC68-A4FB7E357F1D.jpeg
 
Jeg tror heller ikke noe på de ryktene.

Tror du vi noensinne kommer til å se en sportsklokke fra Lange?


Audemars Piguet var den første som hadde guts til å gjøre noe helt nytt. De leide inn den eksterne designeren Gérald Genta, og i 1972 introduserte de Royal Oak. Den første sporty stålklokke til prisen av en gullklokke. Kort tid etter gikk Patek Philippe til den samme designeren, og introduserte sportsmodellen Nautilus i 1976. Også Baume & Mercier gikk til Genta, og resultatet var sportsmodellen Riviera. For ikke å glemme IWC og deres Ingenieur, som også ble utviklet av samme designer. Kort sagt gjorde de alle det samme «trikset», og vi kan selvsagt forsøke å gjøre det samme. Men Genta er ikke lenger blant oss, og det er uhyre mer vanskelig å finne en ny fasong for et ur i dag, enn det var på 70-tallet. Og attpåtil bør fasongen stemme overens med vår merkeidentitet og historie.


Samtidig – en «sportsklokke»? Er det virkelig noen som venter på det fra oss? For øyeblikket har vi hele 18 nye urverk under utvikling, så det er helt utenkelig i den nærmeste fremtid. Det er rett og slett for mange andre spennende ideer å ta tak i.


https://www.tidssonen.no/intervju-anthony-de-haas-a-lange-sohne/

Men aldri si aldri...
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph, uret og roanje
ALS_139_066_P_GrandL1_MoonPhase_25Y_1826982.jpg

ALS_139_066_F_GrandL1_MoonPhase_25Y_1826983.jpg

Ny Lange 1-jubileumsmodell – Grand Lange 1 Moon Phase "25th Anniversary". Denne gangen uten den spesielle kassen med hengslet baklokk, som Lange 1-modellen fra januar hadde. Særtrekkene går primært på de blå indeksene og teksten, den graverte månefasen, og gravert balanseklobe med "25".

Pen – men den gjør meg personlig ikke helt vill av begeistring.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
CE64894D-5AED-42B4-8E94-2DD9F32AF96E.jpeg
Denne klokken var målet for 2019, og tidligere i uken ble drømmen endelig realisert. Førsteinntrykket er helt fantastisk, og selv om den er ganske enkel har jeg aldri beundret en ny klokke på denne måten. Blir spennende å se hvordan følelsene utvikler seg over tid, men tror dette er en klokke som bare vil fortsette å imponere.

Takk til Tidemann for kjempe service og hyggelige samtaler!