Farfars Omega Constellation

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Min farfar kjøpte denne ny i 1968-1969 hos Finckelsen i Bergen, en urmaker/urmester (?) som forlengst er borte og lokalene overtatt av det fargerike utestedet Fincken.

Hvis noen lesere vet om en urmaker eller lignende som kan sitte med historikk fra salgene til Finckelsen er jeg veldig interessert! Særlig kjøpsdatoer. Har allerede fått tips om Omega arkivene, men akkurat kjøpsdato kan nok ikke de hjelpe med.

20190220_133835.jpg


Jeg overtok den fra min far, som egentlig bare har hatt den i en skuff siden farfar døde midt på syttitallet. Fattern hadde den med til urmaker en gang fordi hesaliten var sprekt, men det var visst myyye billigere å kjøpe nytt digitalt quartz-ur fra clas ohlson enn å sette denne i stand. Tydelig at enkelte interesser hopper over en generasjon.

Jeg hadde uret på service hos Gjertsen/protid her i Bergen i fjor vår. Topp service og nå, etter jeg har brukt den litt og fått byttet litt flere deler som har vist seg å trenge utskifting, går uret som aldri før. Fun fact: urmaker Gjertsen senior kjøpte samme modell (men kanskje med mer gull), som sitt første ur som lærling. Ja, jeg har googlet mye...

Gangreserven målt med min enkle ufaglærte tilnærming er nå 50 timer og 56 minutter. Vet ikke hva som er normalt, men for meg er det så smått fantastisk at en 50+ år gammel klokke holder det gående sånn.

Ref.nr: 168.005
Caliber: 564
Størrelse: 34mm
 
Redigert:
Jeg har dessverre ikke noe å bidra med i forhold til salgshistorikk - men jeg må si at du har vært riktig heldig som har fått overta en så flott Omega.

Pie pan-skivene er jo rett og slett nydelige :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ketiljo og hgnubel
Bare for å gjøre det helt klart (nesten) med en gang, planene mine med dette uret er å bruke det ved spesielle anledninger og litt innimellom. Så får det gå i arv til barna. Det skal ikke selges så lenge jeg bestemmer :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Flott Connie og artig historie. Lurer på hvor mange flotte klokker som er kastet fordi det var «billigere å kjøpe en ny kvartsklokke.»
 
  • Liker
Reaksjoner: Jan Egil
Fantastisk klokke, var vel toppmodellen til Omega. Verket i den klokka er bedre enn i selv kostbare klokker man får kjøpt i dag, man må høyt opp i pris for å matche.

Ettersom jeg har forstått er delene i dagens klokker stanset ut, mens de ble frest ut på disse.

Kjøpte selv nylig en 60-talls Omega der pakningen bak var smuldret opp, krona manglet og det var en god del rust på endel skruer etc i verket, altså mishandlet og/eller vannskadet, men klokka går faktisk meget presist på tross av det, sier noe om kvaliteten.
 
Vet ikke om jeg kan bidra med så mye, men jeg har en norsk prisliste her fra siste halvdel av 60-tallet. Det gir jo en pekepinn på hva han betalte den gangen.
6778A23E-56F7-4133-93DD-E6C176FE3B3A.png
 
Vet ikke om jeg kan bidra med så mye, men jeg har en norsk prisliste her fra siste halvdel av 60-tallet. Det gir jo en pekepinn på hva han betalte den gangen.

Takk! Modellen jeg har må vel være "gull/stål" da vil jeg tro? Kassen er stål, men ser ut som det kan være gull på visere og timesmarkørene.

Har sett tilsvarende årganger med både (mye) mer, og litt mindre gull...
 
Jeg handlet en liten håndfull NATO-stropper, egentlig til andre ur men så en navy/hvit jeg tenkte kunne passe denne også. Ikke så fryktelig misfornøyd, men tror heller det blir en sort eller mørk brun croco...

20190302_210741.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen og Grendel
Enig med deg @hgnubel .

Nato passer ikke til den klokka. I tillegg vil det være en risiko for slitasje på observatorie-medaljongen på baksiden. Gå for skinnreim.

Det er mye som kan passe. Ikke bare krokodille og aligator, enke eller ikke. Selv kunne jeg tenkt meg en sort Shell Cordovan for det ultimate formelle uttrykket

Presenter gjerne resultatet.


Lars Birger
 
Enig med deg @hgnubel .

Nato passer ikke til den klokka. I tillegg vil det være en risiko for slitasje på observatorie-medaljongen på baksiden. Gå for skinnreim.

Det er mye som kan passe. Ikke bare krokodille og aligator, enke eller ikke. Selv kunne jeg tenkt meg en sort Shell Cordovan for det ultimate formelle uttrykket

Presenter gjerne resultatet.

Shell Cordovan ja, ikke visste jeg at den enden av hesten kunne være så attraktiv. Takk for tips, må la det modnes litt.

Her må det bildebevis til, gjerne med en mer utfyllende info om og rundt de i ‘Galleriet’-seksjonen av forumet ;)

Skulle vel egentlig ha stått "til et annet ur", det var ikke meningen å drive med teasing :) Men tanken om en slik tråd er der og noen bilder er tatt, men i dette selskapet er det ikke noe veldig spennende. Mest spennende ut over Omegaen er vel en Tissot PRC200 jeg har hatt på armen i alle anledninger i ca 10 år, så legger ikke listen veldig høyt. Krype før man kan gå etc :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Larsnie
Skulle vel egentlig ha stått "til et annet ur", det var ikke meningen å drive med teasing :) Men tanken om en slik tråd er der og noen bilder er tatt, men i dette selskapet er det ikke noe veldig spennende. Mest spennende ut over Omegaen er vel en Tissot PRC200 jeg har hatt på armen i alle anledninger i ca 10 år, så legger ikke listen veldig høyt. Krype før man kan gå etc :)
Ur-glede måles ikke i pris eller status, så du er hjertelig velkommen med hva enn det måtte være (unntatt blå-kopier da..;) ).
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
Ur-glede måles ikke i pris eller status, så du er hjertelig velkommen med hva enn det måtte være (unntatt blå-kopier da..;) ).

På seg selv kjenner man vel andre... Det jeg fascineres mest over er disse fantastiske små-ish maskinene som kan henge på håndleddet og uten hjelp av en quartzkrystall kan holde veldig presis tid. Men ingenting er bedre enn takhøyde og Ur-glede :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Var innom hovedbiblioteket i Bergen for noen uker siden for å hente en bok til en av guttungene, og gjorde noen kjappe søk i en terminal der når jeg først var innom... og gikk derfra med "Tidsmålingens historie og Bergens Urmakerlaug 1894-1969" (publisert i 1969, sto under lokalhistoriske samlinger). Mye artig lesing, men historien slutter jo samme år som min farfar kjøpte denne klokken.

Det var tydeligvis Finckelsen junior som drev butikken i 1969, og Finckelsen Senior var aktiv i Urmakerlauget og blant annet en forkjemper for bedre arbeidstidsbestemmelser for læregutter. Før århundreskifte-ish var det tydeligvis vanlig at læreguttene nederst på rangsstigen jobbet fra 8 om morgenen til 21 om kvelden hver dag, og måtte innom alle kunder og trekke opp urene deres i helgene. Blir litt meta i denne tråden, men artig lesing. Kan helt sikkert bestilles fra lokale bibliotek rundt om i landet om andre skulle ha interesse av å lese :)

Enig med deg @hgnubel .

Nato passer ikke til den klokka. I tillegg vil det være en risiko for slitasje på observatorie-medaljongen på baksiden. Gå for skinnreim.

Tenkt langt og lenge på denne kommentaren nå, og lurer på om dette med slitasje gjerne er mest aktuelt for de Constellation-modellene som har gull på baksiden?

Så heldig er ikke jeg, eller om det har vært gullbelegg der originalt så er det allerede slitt helt bort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det var tydeligvis Finckelsen junior som drev butikken i 1969, og Finckelsen Senior var aktiv i Urmakerlauget og blant annet en forkjemper for bedre arbeidstidsbestemmelser for læregutter. Før århundreskifte-ish var det tydeligvis vanlig at læreguttene nederst på rangsstigen jobbet fra 8 om morgenen til 21 om kvelden hver dag, og måtte innom alle kunder og trekke opp urene deres i helgene. Blir litt meta i denne tråden, men artig lesing. Kan helt sikkert bestilles fra lokale bibliotek rundt om i landet om andre skulle ha interesse av å lese :)
.

Regner med det er bord og veggklokker det siktes til, eller går jeg ut fra læreguttene fikk bedre vilkår når automatisk opptrekk ble vanlig :cool:
 
Takk! Modellen jeg har må vel være "gull/stål" da vil jeg tro? Kassen er stål, men ser ut som det kan være gull på visere og timesmarkørene.

Har sett tilsvarende årganger med både (mye) mer, og litt mindre gull...
Modellen din er i stål. Gull på stål kassen har et lag med gull på oversiden
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel