Et bruksur, rett og slett

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.917
Speedmaster Professional
Har du noen gang endt opp med å kjøpe et armbåndsur du en gang i tiden ikke likte eller hadde noe forhold til? Det har jeg.

49800453_311313262845692_2635981022875922825_n.jpg


Kronografer? Nei
For elleve år siden fikk jeg en Certina DS First av madammen i bursdagsgave. Hun kjøpte den uten min input og jeg var storfornøyd med gaven. Quartz. Diameter 40mm. Høyde 12mm. Vekt 170g. WR 200m. Lug 20mm. Brukte den Certinaen daglig i seks strake år, og bytta batterier to ganger i perioden. Det jeg aldri brukte var imidlertid kronografen. Jeg hadde ikke noe forhold til kronografer. Hadde ikke noen praktiske behov for å anvende komplikasjonen, og dessuten er subdials så små og vanskelig å lese at det ga ingen mening å benytte dem.

Etter å ha lest litt på ulike fora for noen år siden, så ville jeg utvide horisonten og jeg endte opp å følge det sporet og stien som så mange andre før meg har tråkket. Kjøpte Orient. Kjøpte Steinhart. Kjøpte Rolex. Kjøpte Seiko. Men kjøpte aldri noen Omega - før høsten 2018. Jeg satt på jobben rett rundt lunsjtider og fikk bare et innfall om å ringe lokal forhandler av Omega og høre om de hadde den såkalte måneklokka med Hesalite på lager. Og, joda - de hadde en i butikken, så jeg ba dem reservere den ut dagen.

Arbeidsdagen skred mot slutten og jeg kjørte til sentrum, parkerte og ruslet bort til Omegaforhandleren. Det er rart med det, for det er for såvidt en ting å se et armbåndsur på bilder - men det er noe annet å få den på eget håndledd og oppleve den. Noe av det første som slo meg var så godt lesbar den var - uansett betraktningsvinkel. Alle de seks hvitmalte viserne og markørene står visuelt godt frem på den litt matte sorte urskiven. Jøss, en kronograf med svært god lesbarhet. Overrasket - positivt overrasket. Ikke like positivt overrasket over boksen jeg skulle ta med hjem. Den er jo meningsløs stor, men sikkert kjekk for de som liker litt romfartshistorie, på grunn av det som medfølger i boksen.

50237193_559607374557729_8991900226420491238_n.jpg


Romfartshistorie? Tja
Jeg har en kollega som er svært kunnskapsrik og besitter mye allmennkunnskap, rett og slett fordi han konstant leser bøker i ulike sjangrer. Vi har ofte en kaffedrøs om ulike tema og det er en fornøyelse å høre på og se hans engasjement - uansett tema. Etter en slik kaffedrøs for ett år siden, så endte han og en felles kollega opp med en Seiko SKX013. Ingen av dem hadde eid et mekaniske armbåndsur før, men kun quartz. Begge kollegaene bruker Seikoen daglig og de er strålende fornøyd. Den ene endte opp ed å kjøpe to mekaniske armbåndsur fra Seiko til kona hans og sønnens hans nå til jul. Så, da er jo Jean Claude Biver ønske om å få et armbåndsur på den yngre generasjonen oppfylt i det hjemmet. Men, nå sporer jeg av her - la oss gå tilbake til det jeg egentlig vil fortelle om; romfartshistorie.

Kollegaen er godt informert om romfartshistorie, og når han i sommer snakket om Gemini ditt, Saturn datt og Apollo ditt og datt og hans besøk i Houston - så var det jo kjekt å høre på. Men, jeg er ikke hekta på romfartshistorie, men det er rart med det der; når man leser om ting og får innsikt så gir det grobunn til ting man ikke trodde man skulle bli interessert i.

Etter kaffedrøsen med kollegaen om romfartshistorie, så endte jeg opp med å lese om Rolex sin historie i romfartsprogrammet. Den er større enn man strengt tatt skulle tro. På bildet under /1/ ser vi de tre sentrale Apollo 8 medlemmene foran Saturn V raketten. James Lovell til venstre i bildet bærer en Rolex GMT-Master på Oysterlenke og Frank Borman til høyre har en Omega Speedmaster på en JB Champion mesh.

Apollo-8-James-Lovell-Rolex-GMT-Master%252C-Bill-Anders-and-Frank-Boarman.jp


James Lovell var også med på Apollo 13, og hvis du ikke har sett filmen om Apollo 13 der Tom Hanks spiller James Lovell, så bør du se den filmen. På bildet under ser vi James Lovell førti år senere signere bøker - med sin Rolex GMT-Master «Pepsi». Antagelig den samme som på bildet over.

James-Lovell-Rolex-GMT-Master-Apollo-13-Signing.jpg


James-Lovell-Rolex-GMT-Master.jpg


Så, poenget her er at, romfatshistorien og armbåndsur er større enn den offisielle måneklokka Omega Speedmaster. Mye større. Søk også etter f. eks. Seiko 6139 kalt «Pogue» etter William R. Pogue, som brukte denne Seikoen i 1973 til Skylab 4 /2/.

Avslutningsvis om dette med romfartshistorie og armbåndsur, så kan det være greit med en fun-fact. Edgar Mitchell brukte sin egen Rolex GMT-Master på Apollo 14 og sin ferd på månens overflate som varte sammenhengende i 9 timer og 17 minutter, som da var ny rekord. Bildet under i NASAs arkiver har tittelen «Ed Mitchell adjusts his watch. 31 January 1971» /3/

A4.jpg



Vintage? Meh
Hvis man synes det er mange varianter innen vintage Rolex og da f. eks. GMT-Master, så er det nada i forhold til alle de ulike Speedmastere som er produsert med ulike urkasser, urskiver, visere, o.l. Forskjellen i mine øyne er at Rolexene ser ulike ut, mens de aller fleste Speedmasterne ser generelt veldig like ut. Å finne en vintage Speedmaster lurker i bakhodet, men p.t. så synes jeg det ikke er verdt det. Dagens moderne utgave (x.005) med Hesalite er designmessig så lik at jeg ikke synes det å fine en vintage er verdt bryet. At Omega nylig utvidet sin garanti på Omega ur kjøpt etter 1. juli 2018 til fem år er heller ikke noe drawback. Nytt er bekymringsfritt.

47693335_579141469220544_4051094275468702759_n.jpg


Klokkereimer? Ikke før nå
Natoreimer var hot for et par år siden, og kan fortsatt se bra ut på bilder - men jeg synes det fort blir for klumpete på håndleddet. Perlon var også hot - men det er sjelden man ser perlon i bruk i dag. Fordelen til perlonreima er at den er mer elegant enn Natoreima, men jeg benytter perlon svært sjelden. Så, da sitter man egentlig igjen med to alternativ; metall-lenke eller klokkereimer av lær.

50253176_276957876304296_8512775814956144420_n.jpg


Hvis vi ser på Panerai, så er det sistnevnte som gjelder - og for Rolex foretrekker jeg helt klart originallenka. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje er det noe med at klokken med reimen skal være funksjonell som totalpakke. Hvorfor Panerai da oftes ikles lærreimer, bryter jo med prinsippet. Hovedpoenget er at ulike typer armbåndsur ser best ut og føles best ut med ofte det ene eller det andre.

Det er derfor det er såpass befriende å oppleve at Speedmaster passer flere typer metall-lenker og klokkereimer av lær. Det hadde vært artig å kjøpt en mesh fra JB Champion. Det finnes veldig mange typer av denne med tanke på design og utførelse. Svært mange. Ulempen er at de bredeste jeg har funnet er for 19mm lugs, enten med eller uten horn på endeleddene. Men, hadde man kjøpt en FOIS (First Omega In Space) istedenfor en Speedmaster Professional, så ville jo en slik 19mm JB passet perfekt siden FOIS har 19mm lugs /4/.

Siden måneklokka har 20mm lugbredde, så endte jeg opp med å kjøpe en annen type mesh enn en NOS (New Old Stock) JB Champion. Etter at jeg kjøpte Speedmasteren på impuls i høst, har jeg lett etter klokkereimer i lær som er av god kvalitet. Nå er det vanskelig å vite noe om kvalitet over tid, men det inntrykket man får ved å se på detaljer i utførelsen av reima, så ligger reimene fra MCL /5/ godt an.


Til slutt
Så, hva er poenget med dette innlegget? Det er jo ingen review. Nettopp. Det er ikke noe poeng og det er ingen review. Jeg bare liker Omega Speedmaster Professional Hesalite 311.30.42.30.01.005 svært godt, da den kler alt og det at den må trekkes opp manuelt liker jeg også. Er det ikke noe negativt da? Joda. Den er et helvete å trekke den opp manuelt via den lille krona. Hvordan NASA kunne godkjenne at astronauter skulle fikle med ei såpass lita krone laget av sveitsisk engineering når alt annet amerikansk innen engineering er så overdimensjonert, er en gåte.

Uansett, så har jeg endt opp med en Speedmaster jeg ikke trodde jeg skulle kjøpe. Den brukes til å time hverdagslige ting som å lage kaffe via Aeropress og andre praktiske ting. Og, at den er så lettlest og kan fungerer som bordklokke stående på nattbordet gjør den bare superpraktisk. Et ordentlig bruksur, rett og slett.

50779258_119656759096375_7539250502592044036_n.jpg


—-
Referanser
/1/ http://www.rolexmagazine.com/2017/04/frank-borman-nasa-astronaut-look-back.html
/2/ https://www.dreamchrono.com/2013/11/seiko-6139-pogue/
/3/ http://www.rolexmagazine.com/2008/06/apollo-14-rolex-story.html
/4/ https://omegaforums.net/threads/jb-champion-variations-help.36876/
 
Redigert:
Fantastisk lesestoff, utrulig kult å lese hvordan du gikk frem og at speedy er første valget nå for tiden! :)
Neste prosjekt blir da semi vintage speedy i gult gull formoder jeg? :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Flott innlegg. En økende samling med forskjellige remmer er en konsekvens av mitt Speedmaster kjøp. Dine bilder bidrar til at ønskelisten fortsatt er lengre enn beholdningen... :rolleyes:
 
Har hatt omtrent samme forhold til Speedy selv.
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg prøvde den på armen med planer om å kjøpe, men droppet det i siste liten.
Etter å ha vært innom en haug av andre klokker trekkes man altså til slutt mot det klassiske og tidløse.

Takk for supert innlegg.:)
 
Takk for flott innlegg. Dette er den eneste klokka jeg ALDRI kommer til å være uten, og tilnærmet perfekt hverdagsklokke. Den eneste "gode klokka" man eeegentlig trenger, hvis man har den. Jeg kunne fint klart meg med kun speedie + muligens en gshock.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann