I ledige tider nå prøver jeg å lese mer bøker, gjerne bøker jeg kan lære noe av. Føler virkelig hjernen våkner til liv, helt herlig.
+1
Føler rett og slett at jeg blir dummere av perioder uten lesing (bøker). Kjenner også at det er vanskeligere når man først setter i gang igjen.
Tok et raskt duckduckgo søk for å se hva det finnes av meninger på dette feltet, og det jeg finner er jammen ikke overraskende...
Føler rett og slett at jeg blir dummere av perioder uten lesing (bøker). Kjenner også at det er vanskeligere når man først setter i gang igjen.
Tok et raskt duckduckgo søk for å se hva det finnes av meninger på dette feltet, og det jeg finner er jammen ikke overraskende...
Utdrag fra Fortune.com (med boken The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains som utgangspunkt):
When you read a book, you take a thimble of information from your working memory and fill your bathtub of long-term memory, to use Carr’s thought experiment. Yet when you read on the Internet, “What we do transfer is a jumble of drops from different faucets, not a continuous, coherent stream from one source,” he writes. Our brains don’t assimilate the information in a rich and meaningful way, creating fewer connections between our other memories. Carr puts it bluntly: “We become mindless consumers of data.”
The Internet has indeed changed how we read and think. But does that really matter? You can just Google for facts and figures. But the richness of human intelligence is predicated on summoning our long-term memory. Creativity requires engaging our long-term faculties, in order to create new neural pathways and associations. By reading incessantly on the Internet, we scatter our minds, lessen our focus, and diminish our aptitude.
The Internet has indeed changed how we read and think. But does that really matter? You can just Google for facts and figures. But the richness of human intelligence is predicated on summoning our long-term memory. Creativity requires engaging our long-term faculties, in order to create new neural pathways and associations. By reading incessantly on the Internet, we scatter our minds, lessen our focus, and diminish our aptitude.
TL;DR: Internett gir oss masse input, men med konstante distraksjoner som omkobler nervebaner i hjernen vår (kan sees tydelig på MR av hjernen). De nye nervebanene gjør at du blir lettere distrahert, har mindre kontroll over oppmerksomheten din og sliter mer å skille mellom triviell og viktig informasjon. Det verste er at disse effektene ikke går bort så snart du legger vekk mobilen eller datamaskinen - siden den cellulære strukturen i hjernen nå effektivt har tilpasset seg til den nye metoden for å finne, lagre og dele informasjon.
Redigert: