Hvordan vinne mot Silicon Valley?

I ledige tider nå prøver jeg å lese mer bøker, gjerne bøker jeg kan lære noe av. Føler virkelig hjernen våkner til liv, helt herlig.
+1

Føler rett og slett at jeg blir dummere av perioder uten lesing (bøker). Kjenner også at det er vanskeligere når man først setter i gang igjen.

Tok et raskt duckduckgo søk for å se hva det finnes av meninger på dette feltet, og det jeg finner er jammen ikke overraskende...​

Utdrag fra Fortune.com (med boken The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains som utgangspunkt):

When you read a book, you take a thimble of information from your working memory and fill your bathtub of long-term memory, to use Carr’s thought experiment. Yet when you read on the Internet, “What we do transfer is a jumble of drops from different faucets, not a continuous, coherent stream from one source,” he writes. Our brains don’t assimilate the information in a rich and meaningful way, creating fewer connections between our other memories. Carr puts it bluntly: “We become mindless consumers of data.”

The Internet has indeed changed how we read and think. But does that really matter? You can just Google for facts and figures. But the richness of human intelligence is predicated on summoning our long-term memory. Creativity requires engaging our long-term faculties, in order to create new neural pathways and associations. By reading incessantly on the Internet, we scatter our minds, lessen our focus, and diminish our aptitude.

Les mer her. Eller denne litt lengre artikkelen fra WSJ.​

TL;DR: Internett gir oss masse input, men med konstante distraksjoner som omkobler nervebaner i hjernen vår (kan sees tydelig på MR av hjernen). De nye nervebanene gjør at du blir lettere distrahert, har mindre kontroll over oppmerksomheten din og sliter mer å skille mellom triviell og viktig informasjon. Det verste er at disse effektene ikke går bort så snart du legger vekk mobilen eller datamaskinen - siden den cellulære strukturen i hjernen nå effektivt har tilpasset seg til den nye metoden for å finne, lagre og dele informasjon.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Bra tråd! Kona kommer til å bli glad...:)

Gråtoner er iverksatt (og snarvei til farger)

Fra før hadde jeg flyttet de som «plaget meg mest» facebook, instagram m.fl til «side to» og slått helt av varsler.

Om du bare skulle lese én artikkel denne måneden, la det bli den her:

I have forgotten how to read [link]

"Marshall McLuhan believed that every technology "has the power to numb human awareness during the period of its first interiorization." And it seems we havedigested our devices; they can numb us, now, to the pleasure of patience. They can numb our enjoyment of that older literary experience."

DIGITAL_ReadingIllo_Winnie-T-Frick.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Artig tråd. :)

Er man virkelig seriøs her, så justerer man ikke bare farger og hvitbalansen på mobilskjermen - men går over til en god gammel retro med det "nyeste" fra den gang; wap. God batterikapasitet får man også.

Selv så savner jeg min gamle vaktmobil.

Hm. Så må man finne en SIM-adapter....

R320.jpg

• Liker
Reaksjoner: trippelj
Det finnes mye oppsiktsvekkende kunst på emnet.
Kanskje følgende er en ekstra motivasjon til å ikke være bitch´a til Silicon Valley denne uken? ;)
the_i_phonekkake_by_gunsmithcat-d7oqt91.jpg

i_like_by_gunsmithcat-d8046vw.jpg

Hvordan har det gått med dere andre som har byttet til sort/hvitt? Selv synes jeg at effekten har vært overraskende bra. Det kreves nemlig ikke like mye viljestyrke til å holde mobilbruken på et fornuftig nivå.

En forklaring på dette kan være at aktiviteten i reptilhjernen senkes av å slå av fargene.

Anbefaler derfod alle som bruker briller til å ikke være gnetne, og kjøpe for antirefleks med bluelight-blocker i brillene sine...

Big Tech mister vinden sin på markedet og her er hovedgrunnen tenker jeg.
Men det forblir min mening...

Saftig memo fra en Senior FB Ingeniør som kom ut i NY-Times og starter sånn...

-“We Have a Problem with Political Diversity”

THE PROBLEM
We are a political monoculture that’s intolerant of different views.
We claim to welcome all perspectives, but are quick to attack—often in mobs—anyone who presents a view that appears to be in opposition to left-leaning ideology. We throw labels that end in *obe and *ist at each other, attacking each other’s character rather than their ideas.
We do this so consistently that employees are afraid to say anything when they disagree with what’s around them politically.
HR has told me that this is not a rare concern, and I’ve personally gotten over a hundred messages to that effect. Your colleagues are afraid because they know that they — not their ideas — will be attacked. They know that all the talk
of “openness to different perspectives” does not apply to causes of “social justice,” immigration,“diversity”, and “equality.” On this issues, you can either keep quiet or sacrifice your reputation."

https://www.nytimes.com/2018/08/28/technology/inside-facebook-employees-political-bias.html

På side kan jeg si at millioner av Vietnamesere har forlatt FB og sender sånne bilder på andre sosiale medier: de kritiserer regimen sin og FB politikken.
FB.jpg

Vi får se hvordan det utvikler seg men jeg personlig tror på at Big Tech/Silicon Valley har sett sin "Peak".

@Hammerfjord Facebook, Twitter, Youtube osv. kommer til å sensurere og regulere seg selv i senk om de fortsetter ned denne veien, hvor de i økende grad enten totalt bannlyser eller "skyggebannlyser" stemmer de ikke liker. Med andre ord, alle til høyre for Lenin. Det er et voksende behov for en plattform som er hundre prosent dedikert til ytringsfrihet og samtidig gjennomsiktig i måten den blir moderert og drevet på, og jeg håper en stor ny aktør snart kan bryte igjennom med en slik modell. Selv store selskaper kan gå i bakken over natten om noe nytt og objektivt bedre kommer på banen. Vi husker hvordan det gikk med MySpace.

Dessverre tror jeg ikke noen av de alternative plattformene vi ser i dag, som Gab, Minds eller BitChute, har det som kreves for å kunne bli et reelt alternativ på lang sikt.

Det er forøvrig skummelt hvordan EU planlegger å implementere et obligatorisk filter til alle nettleverandører som ved hjelp av en algoritme vil diktere hvilket innhold man får se. Etter hva jeg forstår så er de bekymret for den kulturelle kraften som internett-memes har vist seg å ha. Internett er i sin essens fri fly av informasjon, og med en gang man setter inn et filter mellom hver bruker og resten av verden, så er det slutt.

Redigert: