Hvordan vinne mot Silicon Valley?

Medlem
16. juli 2017
Innlegg
317
Sted
Norge
Det er ingen skjult hemmelighet at denne industrien programmerer mobiler, apper og sosiale media til å få oss hektet. Triksene de bruker er laget for å kapre hjernens lystsenter, og med det omprogrammere hjernene våre til å fortsette å bruke produktene deres.
3098639_orig.jpg


I blant blir jeg veldig oppgitt over å være omringet av smartphone zombier. Det er noe jeg gjerne skulle ha gjort noe med, men jeg kan ikke benekte at jeg selv inntar denne rollen i blant. Og som det sies: "Broken cannot fix broken." Derfor åpner jeg denne tråden i håp om at vi sammen kan dele noen gode vaner, og dermed bli mer tilstedeværende og produktiv (og håpe at dette smitter over på andre).

Å kutte ut alt av sosiale media og mobilbruk er én løsning, men dette er noe de færreste er villige til eller i stand til å utføre. Teknologisk innovasjon kan være ekstremt nyttig til å øke produktivitet og forenkle hverdagen. Derfor er jeg ute etter en annen løsning, hvor jeg minimerer de uønskede effektene og fortsatt beholder godene.

Eksperiment:
De siste par dagene har jeg endret skjerminnstillingene på min iPhone til svart/hvitt. Det sies at dette skal dempe den avhengighetsskapende effekten mobilen har på hjernen. Det blir som om man skulle gått fra vanlig kaffe til decaf. Hittil har jeg har registrert mer produktiv bruk av mobilen, og mindre "zombie atferd".

iu

Slik endrer du til svart/hvitt skjem:
iPhone: Innstillinger > Generelt > Tilgjengelighet > Skjermtilpassning > Fargefiltre, og velg Gråtoner.
Android: Link.

For at overgangen ikke skal være overveldende kan man på iPhone opprette en snarvei for aktivering og deaktivering av gråtoner modus. Dette gjør man ved å gå tilbake til Tilgjengelighet > Snarvei > og velg Fargefiltre. Dermed kan man slå man av/på effekten ved å trippelklikke på hjem-knappen.
 
Denne tråden følger jeg spent!
Har hatt perioder med høy og lav skjermbruk.
Eneste absolutte regel jeg følger er null surfing i senga før leggetid. Men det går mer på søvnkvalitet enn å stanse avhengighet.

Til hverdags vil det sikkert hjelpe å dysse ned måten du får noticications på, har selv slådd det av før de fleste apper, og får det kun i statusfelt og uten lyd.
Hvis telefonen piper til og lyser opp hver gang nabokona liket ditt klokkebilde på IG f.eks så er forstyrrelsen total.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Liker!
Bruker selv «do not disturb»-funksjonen mellom kl 20 og frem til neste morgen, for å unngå forstyrrelser. Vurderer også å skru av fargevisning slik trådstarter nevner.
 
Skjermbruk før leggetid er helt klart ødeleggende. Jeg anbefaler virkelig å høre på JRE podcast med søvneksperten Matthew Walker (link). Kan ikke anbefales høyt nok.

Et tiltak jeg har gjort med tanke på dette med søvn og skjermbruk er å ha funksjonen "Night Shift" synkronisert med solnedgang/soloppgang. Dermed blir fargene på skjermen (til både mobil og datamaskin) varmere om kvelden, og jeg eksponeres derfor for (litt) mindre blått lys.

For iPhone: Gå til Innstillinger > Skjerm og lysstyrke > Night Shift. På den samme skjermen kan du velge når Night Shift skal slås på automatisk, og justere fargetemperaturen.
Usikker på om Android har en lignende funksjon...

Men denne funksjonen er jo litt juks (man kan ikke unngå blått lys på denne måten), så jeg gjør mitt beste på å legge vekk alt av elektronikk minst én time før leggetid (og jeg slår på Flymodus). Etter at jeg begynte med uttøying/yoga/kindle-lesing før jeg legger meg har dette blitt enklere å gjøre.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Kohe321
The Verge: Can Apple’s color-shifting screen really help you fall asleep faster?

TL;DR: While Night Shift may alleviate some eye strain, it doesn’t make clear what wavelengths are being cut. Nor is it clear what the optimal level of blue light for reducing side effects like eye strain and sleeplessness are. (...) The best way to fall asleep easily is the same as it ever was: don’t use your electronic devices late into the evening. Night Shift may help, but it’s not the magic solution for sweet dreams.
 
Nå er ikke jeg den ivrigste brukeren av sosiale media. Er en sånn gærning som ikke er på facebook. Men bruker Twitter, litt Instagram og Gobi. Men jeg har noen vaner som henger med fra lenge før sosiale media tok tak i oss. Hjemme så har jeg en fast plass jeg legger telefonen. Det er utenfor rekkevidde når jeg sitter i sofa, og ved spisebordet. Der bor den om natta også, så surfing på senga er ikke noe problem. Samme på jobb, der bor telefonen på en fast plass som er litt over en armlengde unna. Dermed blir jeg ikke sittende å fingre med den hele tiden. Dette funger for meg, og jeg mener selv at jeg ikke er en skjermzombie. Likevel blir det nok skjermtid, på laptop og nettbrett
 
Redigert:
Fin tråd! En ting jeg prøver å gjøre er å holde bruken av sosiale medier som oppdateres hele tiden så lav som mulig, optimalt tre ganger per dag: morgen, midt på dagen og til kvelds. Da får jeg samlet opp litt materiale av gangen, som jeg for eksempel kan bla igjennom til et måltid eller en kopp kaffe. Prøver å la resten av dagen forbli fri fra "oppdateringssyken".

Men det er utfordrende å holde seg unna for eksempel Twitter. Man kan virkelig bli smått avhengig av å sjekke hva som er nytt siden sist, spesielt når det også dobler som en måte å holde seg oppdatert på nyhetsbildet.

Unntaket for alt dette er TS, som sjekkes jevnlig igjennom hele dagen. Klarer ikke å la være å titte innom hver gang jeg har et ledig øyeblikk på mobilen. :)
 
Redigert:
+1

Alt det han eller hun med det lange brukernavnet @mare-et-eller-annet gjør! Stor suksess å ikke ha mobil på soverommet og fast plass borte fra sofa og spisebord.

Skal prøve S/H.

Også viktig for meg: FERIER!
- Være tilstede med barn og kone, dvs at TS, Finn og VG ikke får 1.pri...
- Ikke være unødvendig tilgjengelig for jobb, selgere og annet mas.
- Bruke tiden på noe annet, bok, tur, snakke med familie, kjede meg, se på havet, etc.

Har derfor kjøpt en mobil med følgende funksjoner: tale, SMS og alarm (burde kanskje hatt en Memovox?). Til denne mobilen medfølger kostnadsfritt uendelig batteritid:)
 
Stillig tråd etter min smak. Jobber selv med dette. Har en Punkt-telefon som jeg prøver å bruke når jeg ikke trenger funksjonaliteten til IPhonen. Likevel bruker jeg fortsatt for mye tid på unyttig nettsurfing, særlig finn og ulike forumer.
 
Herlig tråd. Har blitt mer bevisst på dette etter jeg fikk barn. I ledige tider nå prøver jeg å lese mer bøker, gjerne bøker jeg kan lære noe av. Føler virkelig hjernen våkner til liv, helt herlig. Bøker har heller ikke reklame, går ikke tom for strøm (okeida, leser ofte på Kindle, men den varer en mnd), og gir deg mye mer enn å sveipe nedover på Insta og se bilder av Submariner og Seamaster som jeg har sett bilder av 1 000 000 ganger før.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
I ledige tider nå prøver jeg å lese mer bøker, gjerne bøker jeg kan lære noe av. Føler virkelig hjernen våkner til liv, helt herlig.
+1

Føler rett og slett at jeg blir dummere av perioder uten lesing (bøker). Kjenner også at det er vanskeligere når man først setter i gang igjen.

Tok et raskt duckduckgo søk for å se hva det finnes av meninger på dette feltet, og det jeg finner er jammen ikke overraskende...​

Utdrag fra Fortune.com (med boken The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains som utgangspunkt):

When you read a book, you take a thimble of information from your working memory and fill your bathtub of long-term memory, to use Carr’s thought experiment. Yet when you read on the Internet, “What we do transfer is a jumble of drops from different faucets, not a continuous, coherent stream from one source,” he writes. Our brains don’t assimilate the information in a rich and meaningful way, creating fewer connections between our other memories. Carr puts it bluntly: “We become mindless consumers of data.”

The Internet has indeed changed how we read and think. But does that really matter? You can just Google for facts and figures. But the richness of human intelligence is predicated on summoning our long-term memory. Creativity requires engaging our long-term faculties, in order to create new neural pathways and associations. By reading incessantly on the Internet, we scatter our minds, lessen our focus, and diminish our aptitude.

Les mer her. Eller denne litt lengre artikkelen fra WSJ.​

TL;DR: Internett gir oss masse input, men med konstante distraksjoner som omkobler nervebaner i hjernen vår (kan sees tydelig på MR av hjernen). De nye nervebanene gjør at du blir lettere distrahert, har mindre kontroll over oppmerksomheten din og sliter mer å skille mellom triviell og viktig informasjon. Det verste er at disse effektene ikke går bort så snart du legger vekk mobilen eller datamaskinen - siden den cellulære strukturen i hjernen nå effektivt har tilpasset seg til den nye metoden for å finne, lagre og dele informasjon.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Bra tråd! Kona kommer til å bli glad...:)

Gråtoner er iverksatt (og snarvei til farger)

Fra før hadde jeg flyttet de som «plaget meg mest» facebook, instagram m.fl til «side to» og slått helt av varsler.
 
Om du bare skulle lese én artikkel denne måneden, la det bli den her:

I have forgotten how to read [link]

"Marshall McLuhan believed that every technology "has the power to numb human awareness during the period of its first interiorization." And it seems we havedigested our devices; they can numb us, now, to the pleasure of patience. They can numb our enjoyment of that older literary experience."


DIGITAL_ReadingIllo_Winnie-T-Frick.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Artig tråd. :)

Er man virkelig seriøs her, så justerer man ikke bare farger og hvitbalansen på mobilskjermen - men går over til en god gammel retro med det "nyeste" fra den gang; wap. God batterikapasitet får man også.

Selv så savner jeg min gamle vaktmobil.

Hm. Så må man finne en SIM-adapter....

R320.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Det finnes mye oppsiktsvekkende kunst på emnet.
Kanskje følgende er en ekstra motivasjon til å ikke være bitch´a til Silicon Valley denne uken? ;)
the_i_phonekkake_by_gunsmithcat-d7oqt91.jpg

i_like_by_gunsmithcat-d8046vw.jpg

Hvordan har det gått med dere andre som har byttet til sort/hvitt? Selv synes jeg at effekten har vært overraskende bra. Det kreves nemlig ikke like mye viljestyrke til å holde mobilbruken på et fornuftig nivå.

En forklaring på dette kan være at aktiviteten i reptilhjernen senkes av å slå av fargene.