Prosjekt: Hjemmeservice Omega fra 1950

En komplett balanse kan koste litt, skal du bare ha selve akslingen finnes de på eBay rimelig, men du har vel kikket der allerede...
 
Litt som å si at du trenger kun ny gummi lagt på der dekket er slitt i stedet for nytt dekk ;) du trenger minimum en hel balanse. Tappene er rundt 0.1mm.

Kudos for å ha dratt den så langt som du har og kommet seg gjennom det. Uten spesialverktøy vil jeg anta det er umulig å skifte en balanseaksling. Videre er det å fjerne den gamle og skifte til en ny en jobb man skal utføre ytterst forsiktig. En komplett balanse er enkleste veien å gå her. Lykke til
 
Litt som å si at du trenger kun ny gummi lagt på der dekket er slitt i stedet for nytt dekk ;) du trenger minimum en hel balanse. Tappene er rundt 0.1mm.

Kudos for å ha dratt den så langt som du har og kommet seg gjennom det. Uten spesialverktøy vil jeg anta det er umulig å skifte en balanseaksling. Videre er det å fjerne den gamle og skifte til en ny en jobb man skal utføre ytterst forsiktig. En komplett balanse er enkleste veien å gå her. Lykke til
Takk for kudos og tips. Nå gjenstår (fortsatt) bare å finne en balanse. Ønsker å få den så rimelig som mulig. Noen som har noe liggende??
 
En liten pauseperiode grunnet jobbreising, men vi er vel ca her:

Vis vedlegg 83098

Det vil si; ferdigmontert.

Klokken går (!) men balansen går tregt, så vi er ikke helt fornøyd. Dette har jeg funnet ut at skyldes at balansetappen mot skivesiden er slitt - sannsynligvis på grunn av en kombo mellom tidens tann og mangel på olje/service - og må derfor byttes. Det går visstnok også an å bytte akslingen der defekten ligger, men vet ikke hva folket anbefaler jeg?

Tar i mot gode råd med takk, og begynner i mellomtiden å lete etter balanse og/eller aksling til balanse til cal 256 på div DIY-sider. Noen som har en liggende? :)
En liten pauseperiode grunnet jobbreising, men vi er vel ca her:

Vis vedlegg 83098

Det vil si; ferdigmontert.

Klokken går (!) men balansen går tregt, så vi er ikke helt fornøyd. Dette har jeg funnet ut at skyldes at balansetappen mot skivesiden er slitt - sannsynligvis på grunn av en kombo mellom tidens tann og mangel på olje/service - og må derfor byttes. Det går visstnok også an å bytte akslingen der defekten ligger, men vet ikke hva folket anbefaler jeg?

Tar i mot gode råd med takk, og begynner i mellomtiden å lete etter balanse og/eller aksling til balanse til cal 256 på div DIY-sider. Noen som har en liggende? :)
Veldig spennende prosjekt du har her driver med mitt første prosjekt selv.
 
Redigert:
Takket være @reldor kan prosjektet nå komme seg et (viktig) steg videre! Fikk tips om en balanse som lå ute til salg på nett - og gjorde det eneste rette: lukket øynene for prisen og klikket 'kjøp'.

$_12.JPG


Da ser jeg frem til å sjekke postkassen om en uke eller tre - for deretter å se om vi ikke får dette prosjektet ett hakk nærmere mål :)

Takk igjen, @reldor !
 
Det skulle vise seg at dette ble et mer langdrygt prosjekt enn først tenkt.... men så har jeg (heldigvis) heller ikke satt noen deadline for meg selv. @reldor viste vei til en balanse på nett, som ble bestilt og deretter mottatt. Det viste seg imidlertid at dette ikke var en komplett balanse, så de siste par månedene har på nytt gått med til å finne en ny balanse.

I går fikk jeg tak i en annen Omega med samme cal. (265) som den jeg skrur på. Denne klokken går, så det føles ikke helt ideelt å ta den fra hverandre for så å 'ødelegge den bare for å få den andre til å funke', men samtidig frister det veldig å ferdigstille det påbegynte prosjektet, så ingenting utelukkes.