A. Lange & Söhne-tråden

alangesoehne-1815-rattrapante-perpetual-handwerkskunst-4-1170x780.jpg


Noen tanker og live-bilder rundt Lange sin nyeste råtass: http://www.tidssonen.no/tett-pa-a-lange-sohne-1815-rattrapante-perpetual-calender-handwerkskunst/
 
Må bare dele denne fra Shame
Vis vedlegg 58830

Du kan gjerne dele, men her tror jeg Shameonwrist bommer ganske greit.

At det foreligger bevegelser internt, som mener at Lange må bli litt "yngre", tror jeg nok heller er nærmere sannheten. Det er nok heller snakk om en test av markedet, hvor resultatet kan bli avgjørende for om vi får se blått som et fast innslag fremover. For de nye blå modellene skal kun produseres frem til nyttår.
 
  • Liker
Reaksjoner: Butlanded
At det foreligger bevegelser internt, som mener at Lange må bli litt "yngre", tror jeg nok heller er nærmere sannheten. Det er nok heller snakk om en test av markedet, hvor resultatet kan bli avgjørende for om vi får se blått som et fast innslag fremover. For de nye blå modellene skal kun produseres frem til nyttår.

Det tror jeg også. Spennende å se hva slags responser Lange vil få.
 
Har ikke sett noen bilder av 1815 Up and Down her inne enda. Synes den modellen er helt fantastisk - er det noen som har noen erfaringer/synspunkter? Gjerne også ift gult gull vs hvitt gull? Synes Up and Down gjør skiven litt mer sprek enn ordinære 1815 og derav også litt mer sporty for de som bryr seg om slikt (som meg ;))

Kom gjerne med ubegrunnede synspunkter! Trenger litt diskusjon før et eventuelt kjøp

Bilde for inspo

ALS1815UpDown_Press_3.jpg
 
Redigert:


Vi er jo i Lange tråden så hvorfor ikke:)

Historien begynner tilbake i 1937 da den tyske Wehrmacht bestiller 1. klasses navigerings ur (beobachtungsuhr) til marinen (Kriegsmarine) og luftforsvaret (Luftwaffe). De stiller høye krav til presisjon (+-1 sek/døgn) og ca fire år senere kan ALS begynne å levere kaliber 48 urverk med riktig spec. Leveringen er kraftig forsinket og siden krigen alerede er godt i gang må de også outsource kasseprodukson og sluttmontering til en tredjepart. Mitt eksemplar kommer fra en gammel urmaker i Kristiansund. Der har den trolig har ligget siden siden krigen i behov for noen omfattende reperasjoner. Men det er en annen historie....

image.jpg


Ferdigstilt av Andreas Huber, Berlin

image.jpg


Papirer jeg har fått over fra Uhrenmuseum Glashutte viser at den var en del av en batch på 200 stk ferdigstilt og levert Kriegsmarine observatoriet i Hamburg 1943, deretter har den nok tjenestegjort i et eller annet fartøy i Nordsjøen.

image.jpg


Her er en oversikt over hva de forskjellige KM fartøyene var oppsatt med av ur, stoppeklokker og kronometer.

image.jpg


ALS leverte ettersigende ca 6000 B-Uhr til Wehrmacht, men flesteparten av disse befinner seg nok på havets bunn......
 
Redigert: