Polering - oversiden av lugs

giphy.gif
Har du provat?

Man kan maskere det meste med en slik en. Rolex bruker en roterende skive som kan minne om sandpapir til å lage børstemønster. Det er dog laget med en spesifikk vinkel. Mange blir børstet og det ser bra ut men et trent øye vil kunne se at det er tilført av noen andre. Riktig grit er også viktig.

Snakket med en som akkurat har vært på et uoffisielt Rolex poleringskurs i Usa. I forrige uke faktisk. Det var uoffisielt da det ikke ble arrangert av merket men av AWCI. Instruktør er derimot godkjent. Denne karen jeg snakket med er en skikkelig rund løk. Likevel har han den oppfatning at Rolex policy er å la ting være når de går over kanten på to flater slik jeg tolker det ene bildet. Har jeg derimot misforstått og det er noe som er midt oppå børsting av lug er det lett sak å ordne.

Dingen er på kanten ja, så har egentlig ikke noe håp om å få fjernet den helt. Vet ikke helt hvorfor jeg begynte med det sandpapiret :p

Men, jeg led nok litt av en midlertidig klokke-panikk her som sakte begynner å gå over. Har nesten ikke brukt klokken etter dette skjedde og når den da kom på hånden merker man plutselig hver eneste lille detalj. Finishen er nok ikke SÅ ulik som jeg først skulle ha det til (har sett verre). Bildene representerer nok forskjellen rimelig bra. Og dingen, vel den er jo forstørret 10x på det bildet og ingen andre enn meg og dere andre klokkenerder kommer vel noen gang legge merke til det :D

Må innrømme at jeg plutselig fikk lyst på en til 16710 :p Definitivt min favoritt-klokke, uavhengig av prisklasse, og det hadde jo vært fint med en strøken safe/arve-klokke og en skikkelig bruksklokke :rolleyes:

Takk for mange gode svar folkens!

Redigert:
Ai ai .... @acnorway
Trudde du hadde lært etter ditt eksperiment på Schaumburg klokka :p
Dette er for fagfolk. Finish/struktur og retningsbestemte overflater i flere vinkler krever mer en 3’er i sløyd ;)
Ellers er klokka et smykke du nå har ‘bumerket’ nærmest som en ratifisering av kjøpsavtalen.
Koz deg med den.

Ai ai .... @acnorway
Trudde du hadde lært etter ditt eksperiment på Schaumburg klokka :p
Dette er for fagfolk. Finish/struktur og retningsbestemte overflater i flere vinkler krever mer en 3’er i sløyd ;)
Ellers er klokka et smykke du nå har ‘bumerket’ nærmest som en ratifisering av kjøpsavtalen.
Koz deg med den.

Hei, hei, hei! Hadde da 5 i sløyd!

... Men lærer tydligvis aldri :rolleyes:

Edit: føler virkelig jeg begynner å gjøre meg fortjent tittelen som Watch IDIOT (savant) ..

Bare så ingen misforstår; Jeg har altså ikke PUSSET med høy grad av styrke. "Strekene" i finishen er definitivt de originale. Jeg bare pjusket den litt med sandpapiret :p I håp om at dingen skulle bli littegrann mindre synlig.

• Liker
Reaksjoner: tordfo
Det er farlig med å fokusere på slike detaljer, for da kan man også se ripa på venstre side av SEL ved siden av venstre lug. o_O

• Liker
Reaksjoner: UJU og Ove
@acnorway. Om du vil kan jeg se på den i Mikroskop og prøve å rette opp denne lille «nevropatisk irriterende» feilen du klarte å påføre klokken. Jeg har etterhvert gjort mange små endringer på sånne steder og gjør det med den absolutte kjærlighet og forståelse for klokken. Har små verktøy jeg har laget med alle mulige sandpapir etc. Jeg vet det er vanskelig, men har klart å rette opp en riper/dings på lugs med meget gode resultat.. eneste jeg ikke rører er Nautilus bezeler

• Liker
Reaksjoner: Phenix og acnorway