Polering - oversiden av lugs

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Er det noen som gode erfaringer angående polering av oversiden av lugs?

Jeg hadde et lite uhell sist jeg skulle bytte bezel insert på min 16710 og klarte å lage en liten ding på kanten av den ene luggen. Prøvde deretter å ta litt forsiktig med sandpapir, men det endte egentlig opp med at finishen på den ene luggen nå er bittelitt mattere enn de andre. Skulle bare latt den lille dingen være :p

Oversiden av lugsene er vel den mest intrikate poleringen på disse klokkene så jeg vil gjerne høre erfaringer med ulike urmakere/"polerere" når det gjelder dette.

Klokken er upolert eller tilnærmet upolert fra før så det er jo nesten litt synd å polere den, men usikker på om jeg takler ulik finish på lugs (selv om det strengt tatt ikke synes VELDIG godt). Ville dere polert hele klokken hvis lugsene først skal tas eller begrenset det så mye som mulig?
 
Redigert:
Prøvde å ta noen illustrative bilder. Synes ikke så godt på bilder, men synes kanskje litt bedre i virkeligheten. Dingen synes dog på bildene. I hvor stor grad tror dere denne dingen kan skjules uten å ta alt for mye stål under polering?

Problem-lug:
DSC_0635-01.jpeg


Sammenlignet med frisk lug:
DSC_0636-01.jpeg
 
Redigert:
Du er inne i en ond sirkel. Jepp du skulle ikke dinget den og når den var dinget så skulle du ikke forsøkt å pusse den. Men la det stoppe der. Om du gjør mer selv eller får andre til å gjøre noe er likegyldig og vil gi samme resultat: du graver deg dypere ned i hullet.

Hilsen medasylant med langt fremskreden polishophobia
 
Du er inne i en ond sirkel. Jepp du skulle ikke dinget den og når den var dinget så skulle du ikke forsøkt å pusse den. Men la det stoppe der. Om du gjør mer selv eller får andre til å gjøre noe er likegyldig og vil gi samme resultat: du graver deg dypere ned i hullet.

Hilsen medasylant med langt fremskreden polishophobia

Forventet nesten det svaret ja, og det er også noe som vurderes. Forskjellen er som sagt ikke stor og med litt tid tror jeg det vil bli enda mer vanskelig å se forskjell. Utrolig irriterende me ding akkurat der da.. :mad:
 
Hvis du er veldig opptatt av uniformitet på alle fire oversidene på lufs: La en profesjonell foreta en børsting i egnet maskin. Askeland i Stavanger har maskin og folk som har kurs sog erfaring med dette. Det å børste oversiden av alle fire lugs vil jeg ikke tro vil synes vesentlig da det normalt ikke er i z-aksen man ser "tynnere lugs". :)
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Hvis du er veldig opptatt av uniformitet på alle fire oversidene på lufs: La en profesjonell foreta en børsting i egnet maskin. Askeland i Stavanger har maskin og folk som har kurs sog erfaring med dette. Det å børste oversiden av alle fire lugs vil jeg ikke tro vil synes vesentlig da det normalt ikke er i z-aksen man ser "tynnere lugs". :)

Takk for svar @Loevhagen! Det ante meg at de har en spesiell maskin de bruker til dette så da er det ihvertfall en nødvendighet at urmakeren har dette utstyret dersom jeg bestemmer meg for å gjøre det :)

Om den blir polert opp blir det et engangs-tilfelle. Da blir den satt tilbake på pepsi-bezel og beholdt slik. Så får den eldres naturlig med de merker og skraper det skulle innebære.
 
Beste løsning:
Just leave it as it is. Minne fra uhell gjør at man ikke gjentar seg - forhåpenligvis.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Uten at jeg er noen ekspert på emnet, så finnes det vel fagpersoner som tetter hakk og riper med laser. Jeg sjekket litt rundt ifm en klokke jeg hadde tidligere, men ble til at jeg heller solgte den gang fremfor å få noe arbeid utført.

Steven Hale ble trukket frem i en eller annen tråd på rolexforums, og mener å huske at enkelte mente at Rolex UK t.o.m. kunne finne på å henvise dit dersom det gjaldt en vanskelig jobb: www.watchrestoration.co.uk

Dette er jo litt kontroversielt mtp vintage (noe som vel har vært diskutert her inne også ifm et eller annet Asia-foretak, tror jeg), men det skal altså være mulig å få ordnet dette uten at noe stål går tapt (Patek og AP gjør vel også slike jobber på egne modeller...).

Og så skal det jo også sies at din "ding" ser såpass liten ut at den like gjerne kan poleres bort eller bare få være der :)
 
Uten at jeg er noen ekspert på emnet, så finnes det vel fagpersoner som tetter hakk og riper med laser. Jeg sjekket litt rundt ifm en klokke jeg hadde tidligere, men ble til at jeg heller solgte den gang fremfor å få noe arbeid utført.

Steven Hale ble trukket frem i en eller annen tråd på rolexforums, og mener å huske at enkelte mente at Rolex UK t.o.m. kunne finne på å henvise dit dersom det gjaldt en vanskelig jobb: www.watchrestoration.co.uk

Dette er jo litt kontroversielt mtp vintage (noe som vel har vært diskutert her inne også ifm et eller annet Asia-foretak, tror jeg), men det skal altså være mulig å få ordnet dette uten at noe stål går tapt (Patek og AP gjør vel også slike jobber på egne modeller...).

Og så skal det jo også sies at din "ding" ser såpass liten ut at den like gjerne kan poleres bort eller bare få være der :)

Takk for tips @Plainview, men jeg tror jeg holder meg unna sveising. Dingen er så liten at den kun synes når man studerer klokken nøye (og forskjellen i finish synes vel strengt tatt enda mindre) så det blir nok litt overkill :)
 
Takk for tips @Plainview, men jeg tror jeg holder meg unna sveising. Dingen er så liten at den kun synes når man studerer klokken nøye (og forskjellen i finish synes vel strengt tatt enda mindre) så det blir nok litt overkill :)

Laserjobb på denne blir som å skyte kolibri med anti-luftskyts. Selvbebreidelsen og den ekle murrende mavefølelsen gir seg i løpet av et par dager- så er det glemt. La den bare være:) ( Been there - done that..)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og acnorway
Snakket med en som akkurat har vært på et uoffisielt Rolex poleringskurs i Usa. I forrige uke faktisk. Det var uoffisielt da det ikke ble arrangert av merket men av AWCI. Instruktør er derimot godkjent. Denne karen jeg snakket med er en skikkelig rund løk. Likevel har han den oppfatning at Rolex policy er å la ting være når de går over kanten på to flater slik jeg tolker det ene bildet. Har jeg derimot misforstått og det er noe som er midt oppå børsting av lug er det lett sak å ordne.
 
Om du inte måste ha 100% lik finish men närapå funkar det med satin dukar speciellt lagade för detta ändamål. Men självklart är det bättre att låta det vara!
 
Man kan maskere det meste med en slik en. Rolex bruker en roterende skive som kan minne om sandpapir til å lage børstemønster. Det er dog laget med en spesifikk vinkel. Mange blir børstet og det ser bra ut men et trent øye vil kunne se at det er tilført av noen andre. Riktig grit er også viktig.
 
Snakket med en som akkurat har vært på et uoffisielt Rolex poleringskurs i Usa. I forrige uke faktisk. Det var uoffisielt da det ikke ble arrangert av merket men av AWCI. Instruktør er derimot godkjent. Denne karen jeg snakket med er en skikkelig rund løk. Likevel har han den oppfatning at Rolex policy er å la ting være når de går over kanten på to flater slik jeg tolker det ene bildet. Har jeg derimot misforstått og det er noe som er midt oppå børsting av lug er det lett sak å ordne.

Dingen er på kanten ja, så har egentlig ikke noe håp om å få fjernet den helt. Vet ikke helt hvorfor jeg begynte med det sandpapiret :p

Men, jeg led nok litt av en midlertidig klokke-panikk her som sakte begynner å gå over. Har nesten ikke brukt klokken etter dette skjedde og når den da kom på hånden merker man plutselig hver eneste lille detalj. Finishen er nok ikke SÅ ulik som jeg først skulle ha det til (har sett verre). Bildene representerer nok forskjellen rimelig bra. Og dingen, vel den er jo forstørret 10x på det bildet og ingen andre enn meg og dere andre klokkenerder kommer vel noen gang legge merke til det :D

Må innrømme at jeg plutselig fikk lyst på en til 16710 :p Definitivt min favoritt-klokke, uavhengig av prisklasse, og det hadde jo vært fint med en strøken safe/arve-klokke og en skikkelig bruksklokke :rolleyes:

Takk for mange gode svar folkens!
 
Redigert:
Ai ai .... @acnorway
Trudde du hadde lært etter ditt eksperiment på Schaumburg klokka :p
Dette er for fagfolk. Finish/struktur og retningsbestemte overflater i flere vinkler krever mer en 3’er i sløyd ;)
Ellers er klokka et smykke du nå har ‘bumerket’ nærmest som en ratifisering av kjøpsavtalen.
Koz deg med den.